Itt a bizonyíték, hogy a divat saját farkába harapott

Előszeretettel cikkezünk a divat gyorsulásáról, arról, mitől jön divatba valami, mit titkol előlünk a divatszakma és hogyan kajáljuk be a folyamatos reklámot. Merthogy bekajáljuk és halomra vásároljuk a többnyire felesleges, egyszezonos ruhákat: 2016-ban annyi mikro-trend volt, hogy már nem is bírjuk őket követni: egyszer még mellünk aljának mutogatása a menő, aztán a DHL-es póló, most meg a búvárruha. Közös bennük, hogy gyakorlatilag pár hétnél tovább nem tartanak, és ami egyszer még nagyon menő, az pár nappal később már ugyanannyira ciki. És akkor még az őszi és tavaszi szezonváltásokról nem is beszéltünk, a divatszemét meg megfojtja a bolygót.

A nagy divatházak igyekeznek felvenni a harcot a hamisítókkal, és erre egy eszközük van (mivel a szabadalmaztatás hosszadalmas és bonyolult folyamat): azonnal elkezdeni árulni a kifutós darabokat. Jó példa erre Jeremy Scott és a Moschino, melynek vásárlói már tavasszal az őszi kollekcióban parádézhatnak. Nem csak emiatt, de egyre jobban elmosódik a határvonal a kollekciók között, szinte lehetetlen követni a divat sebességét, és ez nem újkeletű dolog.

Az viszont még minket is meglepett, ami a Sugár Hádájában jött velünk szembe. Annyira, hogy gyorsan meg is vettük és lefotóztuk. Semmi extra, csak már nem is tudjuk, hogy akkor a Gucci melyik kollekciójának melyik másolata az, amit valaki már most megunt, leadott és így magyar turkálóban kötött ki.

Azt már megírtuk, hogy a Gucci tervezője, Alessandro Michele olyan kollekciókat készít, melyeknek hatalmas hatása van a mi hétköznapi öltözködésünkre is, nem csak Vajna Tímeáéra: a tigrises felvarrók nagyon betaláltak – ráadásul könnyű ezt a stílust lemásolni, behozni a fast fashion világába. Egy-két felvarró és már menők is vagyunk. Persze ki tudja meddig, valószínűleg pár hónap és a felvarrós bomberdzsekik is kínosnak fognak számítani. De egyelőre még nem telt el ez a pár hónap, úgyhogy még menő a felvarrós kabát. Tele is vannak velük az üzletek.

Lényeg a lényeg: a Gucci 2016/17-es elő-őszi kollekciójába tervezett Alessandro Michele egy fekete bőrdzsekit, nagy tigrisfejjel a hátán, "aveugle par amour" felirattal. 2015. decemberében mutatta be és nem kellett sok idő, a koppincsok megjelentek az Aliexpressen és még most is ott vannak. 27 dollárért (8000 forint) már lehet valamit kapni, de 45 dollárért (13.000 forint) jön színhelyes mandzsettával a hamisítvány Kínából. Találtunk egy 31 dolláros verziót is, aminek eladója annyira pofátlan, hogy a Lyst nevű webshop eredeti Gucci dzsekiről készült képével árulja a hamis terméket.

A Guccinál 2016. májusában került boltokba az elő-őszi kollekció (ne keresse a logikát) és már elfogyott a zöld-piros mandzsettás, zsebes bőrdzseki, egy hasonló van még, tigris nélkül, 2500 euróért (785 ezer forint), de a ModeSens oldalán még egy darab kapható az eredeti Gucci dzsekiből, 3610 dollárra (1,07 millió forint) árazták be, és az LL-CC-nél is szórhatjuk a pénzt, ott 2980 euróba, 936 ezer forintba kerül a kabát. Ehhez képest a turkálóból Black Friday alkalmából 5 helyett 4 ezer forintért lehetett hazavinni a Gucci-kabát mását.

Minket meglepett, hogy már most használt ruhaként vehetünk meg egy olyat trendet követő darabot, aminek eredetije májusban került az üzletekbe. Tehát a kabátot bemutatták decemberben Milánóban, baromi gyorsan lekoppintották, valaki megrendelte (feltehetően Aliexpressről), megkapta, megunta és leadta/eladta – így a májusban debütált Gucci kabát másolata novemberben már a turkálóban figyelt. Ez már annyira gyors, hogy elmondhatjuk, a divat szinte utolérte önmagát, saját farkába harapott és el sem tudjuk képzelni, hova gyorsulhatna még: mondjuk már most a turkálókban lenne a jövő tavaszi kollekció?

Nem csak egy esetről van szó, bár tény, hogy ez a dzsekis dolog lepett meg minket eddig a legjobban. Egy másik turkálóban (Humana) egy pár éves H&M felső jött velünk szembe – ezt onnan ismertük fel, mert alig két éve még az üzletben vágyakoztunk a bogarakkal hímzett pulcsi után.

Ennyit érnek a ruhák per pillanat: fogyóeszközök, melyeket bármikor ki lehet hajítani, hisz van másik. Újabb, jobb, vagy tök mindegy, csak más. Mindig jön egy újabb elő-őszi, tavaszi-nyári, cruise vagy fene tudja, minek nevezett kollekció, ami a legtöbbek számára elérhetetlen a magas árakkal, de pár hónapos késéssel mindig megérkeznek a koppintások és fast fashion féle átértelmezések is. Sose volt még ennyire könnyű követni a divatot, ami sose volt még ennyire gyorsan változó - csak közben nem ártana kicsit lassítani, mert a világ lassan tényleg belefullad az eszetlen túlfogyasztásba. Ha nekünk nem hiszi, higgye el Leonardo DiCapriónak! És ne vásároljon annyit feleslegesen.

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek