Innen öltözködtek a hírességek a 60-as években

Tudta, hogy hol dolgozott a világ egyik legbefolyásosabb divatszakembere, Anna Wintour a hatvanas években? A hírhedt Vogue főszerkesztő London egyik ikonikus divatáruházában, a Bibában volt eladó szombatonként, abban az üzletben, mely a Harvey Nicholst és a Topshopot évtizedekkel megelőzve egy újfajta vásárlási élményt nyújtott a fizetőképes briteknek.

A londoni divatházat a lengyel származású Barbara Hulanicki és férje, Stephen Fitz-Simon nyitotta meg 1964-ben. A vállalkozás azonban egy kis csomagküldő szolgálattal, a Biba's Postal Boitique-kal indult, mely (legnagyobb szerencséjére) egy olyan rózsaszín kockás ruhával hirdette magát a Daily Mirrorban, amilyenhez hasonlóban Brigitte Bardot is pózolt már. A Bardot féle csodaruhának köszönhetően naponta több mint 4000 megrendelés futott be a márkához, ami később a napi 17 ezret is megütötte. A márkánál annak ellenére fogyott el minden körülbelül egy órán belül, hogy a Biba csak egyféle méretben dobta piacra ruháit.

A hatalmas csomagküldős sikert követően a Biba megnyitotta első áruházát a Kensington High Streeten, ahol újabb szuper marketingfogással úgy indították be a boltot, hogy egy péntek esti televíziós showban, a Ready, Steady, Go!-ban öltöztették a szereplőket. A fiatal lányok pedig már a másnapi nyitás előtt az üzlet előtt tolongtak, hogy beszerezzék a műsorban látott ruhákat.

A Biba azonban nem csak a marketingben volt erős, hanem az extravagáns és őrült belsőépítészeti bravúrokban is, melynek köszönhetően a hét emeletes épület körülbelül egymillió látogatót vonzott be hetente és hamar a város egyik leglátogatottabb turisztikai látványosságává vált. Minden emeleten más-más témában találkozhattak a vásárlók a sajátos dizájnelemekkel, a gyerekrészlegen például felhúztak egy kastéllyal felturbózott mesebeli falut, a miniatűr limuzin és a körhinta mellett újdonságnak számítottak a nádfedeles házak és bolondgomba formájú asztalok is.

Hasonlóképpen látványosra sikerült az élelmiszer-részleg is, ahol minden egyes terméknek külön testreszabott konzervdoboz formájú polca volt, míg a hálóruha- és fehérnemű-osztályon egy ággyal, éjjeliszekrénnyel és gardróbbal berendezett budoárt találtak a vevők, az egyiptomi témájú próbafülkékben pedig csodálatos tükröket helyeztek el – írja a Messynessychic.com az üzletről, melynek kialakítását a régi hollywoodi csillogás és az Art Deco ihlette. Az üzlet egyébként sokak szerint túl sötét volt, a beszámolók és a képek alapján pedig tényleg mindenhol tükrökbe és pávatollakba botlott a látogató.

A Big Biba áruház egyik legismertebb helyisége vitathatatlanul a Rainbow Room nevű étterem volt, ahova olyan hírességek jártak szórakozni akkoriban, mint Mick Jagger, Twiggy, Julie Christie és Tony Curtis. A szivárvány-mennyezetes termet számos művész, köztük David Bowie is használta koncert és videoklip helyszínnek. Az épület másik jól ismert helyisége a Kensington tetőkert volt, ahol egzotikus növények és flamingók között teázhattak vagy koktélozhattak a londoniak. Az áruház portékáinak körülbelül hetven százaléka olyan sajátmárkás termék volt, amire a Biba ikonus logóját is rányomták. Az Antony Little és Kasia Charko által tervezett logók a ruháktól az élelmiszereken át a sminktermékekig szinte mindenen rajta voltak, de volt egy speciális „Logo Shop” részleg is, ahol Biba logóval ellátott játékkártyákat, autókat és kifestőkönyveket lehetett vásárolni.

A Bibában egyébként nem mindenki kapott magára ruhát, mivel a márka leginkább a csontsovány, fiatal és beesett arcú lányokat célozta meg, így például a kor egyik legendás modellje, Twiggy egészen biztosan talált a méretében ruhát az áruházban. „A tervezők álma, ha a modell szép és vékony. Azok a háború után született gyerekek, akik nem kaptak elég táplálékot gyermekkorukban, ilyen szép és vékony felnőttek lettek” – vélekedett a témáról Barbara Hulanicki, aki valószínűleg napjainkban le is húzhatná a rolót egy efféle kijelentés után.

A Biba csillaga amilyen sebességgel szárnyalt felfelé, olyan iramban kezdett zuhanórepülésbe is. Pár évvel a nyitás után kisebb gazdasági válságba került a bolt, ráadásul a belső vezetésben is nézeteltérések adódtak, ami az extravagáns üzlet bukásához vezetett. „Senki nem volt tisztában azzal, hogy milyen súlyos pénzügyi nehézségekkel jár egy ilyen új vállalkozás” – mondta a Big Bibáról Hulanicki.

Miután Barbara Hulanicki elhagyta a süllyedő hajót és az alá tartozó kreatív részleget, a résztulajdonosok úgy döntöttek, hogy inkább túladnak az impozánst épületen. Ma kevés nyoma van annak, hogy az épületben egykor a hatvanas évek egyik legikonikusabb áruháza üzemelt. Napjainkban ott bérel üzletet többek között a Marks and Spencer, a GAP, a H&M, a Sony Music, de egy tornaterem is üzemel az egykori Rainbow étterem helyén.

Bár az elmúlt néhány évben számos tervező próbált új életet lehelni a Bibába (mindenki Barbara Hulanicki bevonása nélkül), a legtöbbjük belebukott a vállalkozásba. 2009-ben a House of Fraser vette át a Biba márka jogait és az aktuális „jó csajjal” Daisy Lowe-val kiegészülve egész sikeresen vezették be a márkát Londonban. Hulanicki később aláírt egy szerződést a House of Fraserrel, sőt egy kapszulakollekciót is készítettek a Topshoppal közösen. A Biba alapítója jelenleg Miamiban él és egy belsőépítészeti vállalkozást vezet.

#Biba #foodhall #bibalondon ##1970s #bibavintage #bibaeggs

retroactivemelbourne (@retroactivemelbourne) által közzétett fénykép,

Számos újító ötlettel rukkolt elő a londoniak plázája a hatvanas években.

Ilyen pszichedelikus gombákra ültettek a kiskorúakat a gyerekrészlegen.

BIBA children's dept. cafe #toadstools #bibalondon #sparklefactorylibrary

morgen victoria (@tinytreasures) által közzétett fénykép,

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek