Annak ellenére, hogy a Zara amerikai kirendeltségének háza táján van egy kis felfordulás, az Inditex márka annyira jól teljesített az utóbbi időben, hogy a ruházati cég titokzatos vezérigazgatója, Amancio Ortega megelőzve Warren Buffetet, a világ második leggazdagabb emberévé lépett elő – számol be a businessinsider.com a divatmárkáról, mely az első negyedévben 28 százalékos profitnövekedést produkált.
A trendi férfi-, női- és gyerekruhákat áruló Zara az elmúlt időszakban több száz új üzletet nyitott, elsősorban Tajvanon, Hongkongban és Makaón, de nagy léptekkel terjeszkednek az Egyesült Államokban is. A Zara akkora előnybe került a többiekkel szemben, hogy míg az olyan vetélytársaknak, mint az Abercrombie & Fitch, a J.Crew vagy az Urban Outfitters meg kell harcolniuk a vevőikért, addig a Zarának szinte semmit nem kell tennie annak érdekében, hogy betérjenek hozzájuk a vásárlók.
„A fast-fashion márkával ellentétben, melyek olyan tervezőcsapatokkal dolgoznak, akik olyan trendeket kutatnak, melyek 12 hónap múlva jönnek divatba, a Zara a friss treneket kutatja és másolja. A Zara egyértelműen megváltoztatta a divatipart. Ők voltak azok, akik szakítottak a divatvilág egy évszázada működő, féléves ciklusonkénti váltakozásával. Mint ahogy már a high-end divatházak fele is csinálja. A Prada és a Louis Vuitton például a megszokott kettő helyett 4-6 kollekciót dob piacra évente. És ez egyértelműen a Zara miatt van" – írja a Goldman Sachs, mely szerint a siker érdekében a többi márkának is követnie kellene a Zara példáját, mert nagy a kockázata annak, ha a márkák egy évre előre akarnak trendeket kitalálni.
„Ha az olyan kiskereskedőknél, mint a Gap vagy az Abercrombie & Fitch, árleszállítás van, az általában nem tesz jót a nyereségnek. A Zara rendhagyó üzleti modelljének köszönhetően azonban sikerült kiküszöbölni ezt a kockázatot. A márka stratégiája az, hogy limitált árukészletet halmoz fel és gyakran frissíti kollekcióit. Más márkákkal ellentétben, akik szezononként csak egyszer frissítik készleteiket, a Zara hetente kétszer is új tervekkel tölti fel boltjait” – írja Suzy Hansen a The New York Times Magazine-ban. Hansen szerint ez a stratégia kétféleképpen is tud működni.
Először is a Zara ezzel a húzással azt sugallja ügyfeleinek, hogy érdemes gyakrabban betérni az üzletbe, másrészt a vásárlókban azt az érzetet kelti, hogy amit kinéztek, azonnal meg kell venniük, mert semmilyen garancia nincs arra, hogy azt legközelebb is megtalálják.
Tehát a Zara bizonyos értelemben véve kétségtelenül más kategóriába sorolható, mint a többi fast-fashion márka. Nem véletlenül fektettek milliókat fejlesztésekre ez év tavaszán. A spanyol cégnek sikerült megváltoztatni a divatszakma piachoz való konzervatív hozzáállását, aminek köszönhetően több divatház számára is a Zara diktálta tempót az utóbbi időszakban.
A bravúros módszerekkel dolgozó Zara február 1. és április 30. között 27 új boltot nyitott és kibővítette már meglévő üzleteit (pl. Pekingben és Koppenhágában). Bevétele pedig jóval meghaladta az elemzők által várt számokat és körülbelül 589 millió dollárral zárták az első negyedévet. Összehasonlításképpen a H&M ugyanerre az időszakra eső nyeresége körülbelül 423 millió dollár volt. A többi Inditex márka, mint a Massimo Dutti, a Bershka, a Zara Home és a Stradivarius pedig összesen hoztak a konyhára 490 millió dollárt.
Az Inditex cég a fashionista.com információi szerint még további 50-60 üzlet megnyitását tervezi az idei évben, így a 88 országban jelenlévő vállalatnak már több mint 2000 üzletes flottája lesz világszerte. Ez egy igencsak költséges terv, mivel a bevétel 85 százaléka a beruházásokra, üzletekre és felújításokra megy majd el. De egyelőre az elemzők szerint sem rizikós a Zara rohamléptekben való terjeszkedése.