Talán valamit a divatlapok szerkesztői is megértettek azokból az egyre agresszívabbá váló hangokból, melyekkel az elmúlt időszakban támadták az internetezők a nevetségessé retusált címlaplányaikat. Valószínűleg ennek a jelenségnek tudható be, hogy egyre több címlapra került fel olyan befolyásos A-listás híresség, aki bevállalja a smink nélküli fotózást is.
Vannak olyan szkeptikusok, mint például a jezebel.com munkatársai, akik szerint az egész szemfényvesztés, mivel szerintük a divatipar egyhamar ténylegesen nem fogja mellőzni a sminknélküliséget, mert szüksége van a szépségápolási termékeket forgalmazó cégek hirdetéseire a lapokban. Így mikor egy magazin „természetes” sminkről, illetve szépségről beszél, az általában egyet jelent azzal, hogy csupán egy kis pirosítót, kevés szempillaspirált, némi szájfényt és tökéletes világítást használtak a fotózáskor.
„Általában nem használok sminket és ezen csak az esküvőm miatt nem voltam hajlandó változtatni. Az egész csupán egy kulturális elvárás, minden nő a legszebb és a legápoltabb hercegnő képében szeretne tündökölni a nagy napon" – nyilatkozta egy, az átlagtól eltérően gondolkodó lázadó menyasszony egy divatlapnak.
A „természetes megjelenés” filozófiája az elmúlt hónapokban akkora trenddé nőtte ki magát, hogy a celebnők körében népszerű Instagramon is elszaporodtak #makeupfreeselfie (sminknélküli selfie) hashtaggel ellátott fotók. Az éppen válófélben lévő 41 éves színésznő, Gwyneth Paltrow is lőtt magáról egy hasonló, hétköznapinak tűnő képet, melyen ráadásul egy palack vízzel pózolt saját kamerájának.
A képhez pedig csak annyi megjegyzést fűzött hozzá, hogy „Tele gyógyító erővel.” Az efféle, természetességet reklámozó önfotók azonban egyesek szerint mégsem annyira spontán képek, hiszen az Instagram profi szűrője mellett még nagy erőfeszítésbe telik az is, mire hiú készítője megtalálja az ideális fényviszonyokat és beállítja azt a szöget, ami a legelőnyösebben mutatja arcát.
Az internetes szlengben csak kozmetikai normcore-ként futó jelenségről azonban megoszlanak a vélemények, mivel vannak, akik szerint ez a trend erősíti az egyébként is divatban lévő tökéletességre való törekvést, egyáltalán nem enyhíti. Arról nem is beszélve, hogy az efféle önfotós magatartás nem általánosítható: ha feltöltünk egy fotót, amelyen felhívjuk a figyelmet arra, hogy nem szükséges a smink, az nem jelenti azt, hogy sosem sminkeljük magunkat.
A sminktelenséget ünneplő magazinok sorába a Harper's Bazaar már 2011 októberében beszállt, ők akkor a lepukkantságát gyakran felvállaló Lady Gagával adták el a lapot. A W magazin 2014-es májusi számának borítójára tette fel a 35 éves színésznőt, Rosamund Pike-ot, aki a fekete háttér előtt egy csipkés Valentino ruhában törli le arcáról a sminket.
Az egyik legismertebb televíziós szakács, Nigella Lawson a brit Vogue április borítójával került kellemetlen helyzetbe, mivel a divatlap azzal promotálta kiadását, hogy a méregdrága, 1795 fontos (667 ezer forint) Burberry Prorsum ruhában pózoló Lawson smink nélkül pózol a címlapon. Nem kell sokáig forgatni a képet ahhoz, hogy feltűnjön, a népszerű séfre azért feldobtak egy kis festéket a fotózás előtt. „DAB arcpirosítót, egy réteg szempillaspirált és egy kis retusálást kapott Lawson a címlapon” – vallotta be egy rosszindulatú bennfentes a magazintól.
Valószínűleg Penelope Cruzt és a többi hollywoodi színésznőit, Reese Witherspoont, Marion Cotillard-t, Melissa McCarthy-t illetve Shailene Woodley-t sem kellett sokáig győzködni, hogy smink nélkül mosolyogjanak az Elle magazin 2013-as novemberi számában. Bár a természetességre kihegyezett fotókon jól látszik, hogy némi retusmunkával és profi megvilágítással ízlésesen kiemelték a 39 éves színésznő szeplőit, ezzel a munkával az Elle magazin mégsem váltott ki akkora ellenszenvet, mint fenti elődei.
Mindenesetre kíváncsian várjuk, hogy mi sül ki a sminktelenséget népszerűsítő trendből, ami egyenlőre még nem egyértelmű hogy miről szól, bár ha tippelnünk kellene, akkor viccből a lustaságra vagy feminista befolyásra szavaznánk. De az is előfordulhat, hogy tényleg a divatellenes normcore trend áldozatává vált a szépségipar is.