Alig vagyunk túl a Szocsiban tartott 22. téli olimpiai játékokon, máris vészesen közeleg a 2014-es labdarúgó-világbajnokság, amit ezúttal Brazíliában rendeznek meg június 12. és július 13. között. 1950 óta ez az első alkalom, hogy dél-amerikai ország kapta meg rendezés jogát. Persze a rendezvény körül nagy a felhajtás, érzi ezt az Adidas marketingcsapata is, akik két szexista üzenetet hordozó pólóval készültek meghájpolni az eseményt.
A világ egyik vezető sportszermárkája ráadásul elérhető áron, 22 -25 dollár között (4940-5619 forint) dobta piacra felsőit, köztük egy I Love Brazil felirattal ellátott zöld, sárga és kék darabot, melyen a rajzolt szív belsejében látható kétértelmű, tangára emlékeztető rajz vélhetően és kis jóindulattal a kaput akarja szimbolizálni.
Efölött talán még szemet hunytak volna a sértődött brazilok, ha az Adidas nem csap a póló mellé egy jóval provokatívabb sárgát, amin egy darázsderekú, bikinis nő látható a Rio de Janeiró-i háttér előtt, a nyak résznél jól látható 'Lookin' to Score (Lőjj kapura!) felirattal. A kifejezést ugyanis a focira és a szexuális szolgáltatást nyújtó brazil nőkre egyaránt használják – írja a huffingtonpost.com.
Persze a helyieknek, illetve a Brazilian Tourism Board vezetőjének, Flávio Dinonak sem tetszett az igencsak kétértelmű, túlfűtött brazilokra tett szlogen és az országról kialakított negatív sztereotípia:
„Nem fogadjuk el, hogy a világbajnokságot összemossák olyan illegális üzletekkel, mint a szexturizmus. Megkérjük az Adidast, hogy szüntesse be ezeknek a termékeknek az árusítását. A brazil rendőrség szigorú törvényekkel és keményen küzd a szexuális visszaélések ellen az egész országban” – nyilatkozta a szexturizmusra ösztönző pólókról Dino az O Globo nevű brazil hírügynökségnek.
Mit gondol az Adidas pólóiról?
Twitteren is felkapták az ügyet, többek közt egy népszerű blogger, Rio Gringa is: „ Az Adidas szexuális sztereotípiáit nyomta pólóira. Durva, de egyáltalán nem meglepő.” – bújtja fel követőit a blogger.
A botrányt természetesen nem hagyta szó nélkül Brazília első női elnöke, Dilma Rousseff is, aki a Twitteren adott hangot nemtetszésének: "Brazília tárt karokkal várja a turistákat a világbajnokságra és kész harcolni a szexturizmus ellen” – nyugtatta meg a lakosságot a 66 éves elnöknő.
UPDATE:
Pár nappal a műbalhénak is beillő eset után megszólalt az az esemény hivatalos támogatójaként és szállítójaként dolgozó Adidas: belátják, hogy termékük sértő a nőkre nézve és leállítják a Brazil World Cup kollekcióban található pólók értékesítését. „Az Adidas mindig is nagy figyelmet fordított a fogyasztói és a partnerei véleményére. A limitált példányszámban piacra dobott pólók csakis az Egyesült Államokban kerültek forgalomba” – mondta a márka szóvivője a Daily Mailnek.