Így fusson be a divatiparban!

Olvasási idő kb. 6 perc

Hétvégén hetedik alkalommal rendezték meg Manhattanban a Teen Vogue Divat Egyetemet, melyen a szakma ismert arcai tartottak előadást a világ minden részéről érkezett 16-24 év közötti jól öltözött közönségnek. A Fashionista.com tíz pontban összefoglalta többek között Grace Coddington, BryanBoy és Amy Astley jó tanácsait azoknak, akik a divatiparban kívánnak karriert csinálni.

1. Vállalj részmunkaidős állást!

A legtöbb ember kezdőként tört be a divatiparba. Tanulás és a hobbi mellett ma már teljesen általános, ha érdeklődési körünkön belül keresünk magunknak részmunkaidős állást a világ vezető divatcégeinél, a H&M-ben vagy a divatorientált Starbucks-ban. Sőt, a Divat Egyetemen részt vevő legtöbb szakember ajánlotta is az efféle lehetőségeket a hallgatóknak. Anna Wintour jobb keze, Grace Coddington például elmesélte,hogy amikor még Európában élt, kamaszkorában egy kávézóban dolgozott, ahol találkozott egy férfival, aki bevezette őt a híres fényképész, Norman Parkinson stúdiójába és a hetvenes évek ismert modelljévé tette. Coddington kifejezetten javasolta a kezdő lépésnek kiváló munkát a fiataloknak.


2. Kezdj el blogolni!

A napjainkban túltelített blogszféra még mindig versenyképesnek számít az online piacon, így Jane Keltner de Valle, a Teen Vogue divatigazgatója két sztárbloggert, Rumeri Neelyt és BryanBoyt is meghívta a magazin előadásaira, hogy osszák meg a közönséggel, hogyan jutottak a számtalan divatblogger közül éppen ők az élvonalba és a legnevesebb divatlapok szerkesztőségeibe. Az előadás alatt az is kiderült, hogy a hallgatók 70%-ának, azaz 525 embernek már van saját blogja, mellyel a legtöbb fiatal célja, hogy közelebb kerüljön álmai állásához a divatszakmában.

3. Ne fogd vissza magad!

A gyors tempót diktáló divatipar minden helyzetben megkívánja és rendkívül fontosnak tartja a fejlődést, amit különösen gyakornokként sajátíthat el az ember. A pár hónapos próbaidő alatt általában kiderül, hogy hova vennének fel minket a vezetők, így nem sok időnk van, hogy eldöntsük, pontosan mit is szeretnénk csinálni a tervezésen, szerkesztésen vagy fotózáson belül.

„Ez egy jó alkalom az életben, hogy feltárja a lehetőségeket és egy hirtelen jött munkával esélyt kapjunk a bizonyításra” – mondta Shenne Smith, a Teen Vogue kiegészítőkért felelős igazgatója. „A legértékesebb tapasztalatokat gyakornokként szereztem, az idő megtanított mindenre, amit most a szakmámban élvezek„ – tette hozzá Elaine Welteroth, a magazin szépségápolással foglalkozó direktora.

4. Tanulj meg szerkeszteni!

Függetlenül attól, hogy feltörekvő bloggerek vagy divatszakemberek tartottak előadást a több napos rendezvényen, abban mindenki egyetértett, hogy a munkában a legnagyobb hangsúlyt a minőség és a mennyiség szelektív összhangba hozására érdemes helyezni. Nem kellemetlen átgondolni egy-egy ember tanácsát, aki jelzik felénk, hogy a tartalom rovására megy a rengeteg kép megjelenítése az általunk szerkesztett oldalon. Néhány évvel ezelőtt például Scott Schumant, a The Sartorialist szerkesztőjét is ellátták hasonló tanácsokkal és mára ő a világ egyik vezető street-style fotósa. Gondoljuk át alaposan, mire szeretnénk összpontosítani: elbeszélésekkel töltsük meg az oldalt, ne legyenek túl hosszú posztok az oldalon, vagy a legfontosabb, hogy vicces legyen a mondanivaló?

5 . Járd a saját utadat!

Sokan szeretnének a következő Anna Wintourok, Vivienne Westwoodok és Kate Mossok lenni, de meg kell próbálni arra törekedni, hogy mást tegyünk le az asztalra, olyat, amit mások nem tudnak. BryanBoy és a lap igazgatója is egyetértettek abban, hogy ne azzal töltsük az időnket, hogy más, népszerű bloggereket utánozunk, mert a végén mindig csak másodrendűek leszünk. „ Azt hiszem, ez olyan dolog, amit nagyon korán meg kell tanulni. Higgyetek abban, akik lenni akartok!„ – beszélte le a közönséget a bálványimádatról Gloria Baume, a Teen Vogue divatigazgatója.

6. Önfegyelem és Ütemterv

A halogatás szó szerint megöli a munkát, a karriert és a jó hírnevet. Így még időben érdemes felállítani egy használható, jól működő rendszert, amiért egész életünkben hálásak leszünk majd magunknak. „Egyikünknél a reggeli munka működik jobban, másikunk pedig a délutáni műszakot szereti jobban. Lényeg, hogy mindig megtaláljuk a módját a kompromisszumnak. Az egész a struktúráltságról szól” – mondta Emma McLaughlin és Nicolas Kraus, az emmaandnicola.com két szerkesztője.

7 . A közösségi média, mint barát és ellenség

Mindenki tisztában van azzal, hogy egyfajta képet fest rólunk, hogy milyen életet élünk az interneten. A pár napos előadáson többen is javasolták, hogy kerüljük a trágár beszédet, a negatív dolgokat, illetve olyan megnyilvánulásokat, ami nem megfelelő képet fest rólunk. Hiszen a munkaadónak csak egy gyors Google-keresés, de nekünk egy álommunka elvesztésébe kerülhet a túl szakszerűtlen internethasználat.

A StyleBistro szerkesztője, Danica Lo szerint meg kell húzni a határt az online személyiségünk és a saját személyazonosságunk között. „Én sosem panaszkodom és nem is magyarázkodom az interneten” – mondta Lo. Treene Lombardo, a Shopbop divatigazgatója szerint pedig ugyanazok a szabályokat kell alkalmazni a valós életben és a szociális médiában egyaránt.

8. Mindig légy résen!

Mindenki a mosolygó, jó hozzá állású emberekre kapja fel a fejét, akikről süt, hogy szeretnek munkahelyükön dolgozni, legyen az bármilyen szakterület. Aki észrevétlenül, egyedül kuporog a sarokban, arra valószínűleg nehezebb felfigyelni. „A gyakornokok azt hiszik, hogy őket nézem, nem a munkájukat. Ez nagyrészt így is van, minden alkalommal figyeljük őket, mivel mi egy beállítottságot keresünk” – mondta Coddington.

9. Légy jól informált!

Bár a divatipar egyre inkább a kulturális buborék részét képezi, azért érdemes kikacsintanunk a világra és a Vogue mellett a New York Times-t is átlapozni reggelente. Több helyzet is adódhat, amikor jól jön, ha tájékozottak vagyunk a politika, a filmművészet vagy a gasztronómia területén is.

10. Lazíts!

Az előző kilenc pontnak homlokegyenest ellent mond az utolsó jó tanács, miszerint találjuk meg a lehetőséget a pihenésre is és változzunk vissza nyomuló karrieristából végzős főiskolássá. „A divat és a karrier mindig ott lesz, de a gyermekkor nem. Végezzük szenvedéllyel a munkánkat, legyünk profik és szorgalmasak és elkerülhetetlenül meg fogjuk találni a számításainkat!” – mondta Andrew Bevan, a Teen Vogue munkatársa a hallgatóságnak.

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek