100%-os almalevek tesztje: Van értelme költeni a drágábbra?

A szakértő szerint hiába flancosabb egyes termékek doboza, igazából mindegyik egy kaptafára készül.

A 100 százalékos dobozos almalevek kapcsán több kérdés is zakatolt a fejünkben. Mi indokolja, hogy egy cég több, látszólag ugyanolyan terméket forgalmaz eltérő áron? Tetten érhető bármiféle különbség az ízükben? És egyáltalán, valóban 100 százalék az a 100 százalék? Máris mondjuk, mire jutottunk, miután végigkóstoltunk 13 terméket.

Hogyan készül az almalé?

Traszkovics Zsolt élelmiszermérnök, a Diatra Mérnöki Iroda Kft. ügyvezetője a Dívány kérdésére elmondta, a 100 százalékos almalevek kétféle módszerrel készülnek. A frissen préselt termékek fő ismérve, hogy a megmosott, felaprított almából egy préssel nyerik ki a levet, amit a hosszabb eltarthatóság érdekében felmelegítenek, majd speciális tasakokba, esetleg palackokba töltenek.

Ezek kissé zavarosak, rövidebb az eltarthatóságuk, és magasabb az áruk.

Az alma előkészítése a tesztünkben vizsgált sűrítményből visszahígított termékeknél is ugyanígy történik, csak épp a zavaros részeket szűréssel és centrifugálással elválasztják, majd vákuum alatt elpárologtatják az almalé víztartalmának jelentős részét. A besűrítésnek nevezett művelet hatására a termék mennyisége csökken, eltarthatósága viszont javul.

Az almaital gyártásakor ezt a sűrítményt hígítják vissza, vagyis annyi vizet adnak hozzá, amennyit a besűrítéskor korábban eltávolítottak.

Az így kapott levet az utolsó lépésben hőkezelik, majd becsomagolják, vagyis jellemzően dobozokba töltik.

Tesztünk a sűrítményből készült almalevekre koncentrált
Tesztünk a sűrítményből készült almalevekre koncentráltFotó: Ruzsovics Dorina

Tényleg csak almát tartalmaz?

Igen, tényleg. Traszkovics Zsolt szerint a 100 százalékos almaléhez a sűrítményen, illetve a visszahígításhoz szükség vízen kívül semmilyen más anyag nem használható fel, így hozzáadott cukrot sem tartalmazhat. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a gyártók 100 százalékos almalevei meglehetősen hasonlóak, különbségek legfeljebb sűrítménybe kerülő almák eltérő ízéből adódhatnak. 

„Előfordul, hogy egy forgalmazó két- vagy akár háromféle 100 százalékos almalevet – például egy gazdaságos, egy középkategóriás és egy prémiumnak tűnő változatot – kínál azonos mennyiségben, de különböző áron. Mivel azonban az alapanyag és a gyártási technológia minden esetben azonos, számottevő különbségekről aligha beszélhetünk. Magyarán a csomagolásért fizetünk magasabb árat, na meg persze annak az illúziójáért, hogy jobbat veszünk...”

Tizenháromféle terméket próbáltunk ki
Tizenháromféle terméket próbáltunk kiFotó: Ruzsovics Dorina

Hogyan teszteltünk?

Tesztünkhöz a nagy láncok aktuális kínálatából szereztük be a termékeket – egy forgalmazótól akár többet is, hogy a végére járhassunk a különbségeknek. Mivel egyes almalevek ára között majd háromszoros különbség (229 forint vs. 599 forint) rajzolódott ki, kíváncsiak vártuk, mi lesz a vége.

Az első fontos tanulsággal már a töltögetésnél szembesültünk. Miközben a hagyományos dobozoknál gyakran legnagyobb igyekezetünk ellenére is melléömlött az almalé, addig hosszúkás alakú társaiknál nem találkoztunk ilyen problémával. 

Maga a kóstoló a szokásos mederben zajlott. Szerkesztőségünk tagjai egy vakteszt keretében kóstolták végig a termékeket, melyeket szigorúan szubjektív, érzékszervi szempontok alapján értékeltek egy 1-től 5 pontig terjedő skálán. Az összesítés és átlagolás után ebből született meg a következő rangsor.

2. helyezett: Lidl Solevita 100 százalékos almalé – 3,625 pont (269 forint/1 liter)

IMG 0188
Fotó: Ruzsovics Dorina

A LIDL kínálatában kétféle almalevet találtunk, ezekből tesztelőinknek a drágább változat tetszett jobban. Nemcsak szép színét találták megnyerőnek, hanem savanykás-édes ízvilágát is. Mármint a többség, mert akadt, aki túlzottan savanykásnak vagy mesterkéltnek érezte.

  • Almás, savanykás-édes. Jó.
  • Ebben van alma.
  • Tök finom, színre is jó.
  • Ez is savanyú almából van, valami zsíros étel mellé jó lehet, hogy szétkapja.
  • Savanykás, nem olyan édes, egész jó.
  • Finom, almás.
  • Mesterséges az íze.
  • Semmi különös.

2. helyezett: SPAR 100 százalékos almalé – 3,625 pont (269 forint/1 liter)

IMG 0224
Fotó: Ruzsovics Dorina

A SPAR két versenyzője közül szintén a magasabb árú jutott be az élbolyba. Ez sokkal sötétebbnek és édesebbnek is hatott, mint az előzőleg taglalt termék. Többen úgy vélekedtek, hogy egészen jól hozza a klasszikus almaízt, ugyanakkor felmerült, hogy mintha lenne némi fura mellékíze.

  • Nagyon sötét, szinte barna, testes. Érezni, hogy van benne alma.
  • Nagyon édes, fura mellékíz.
  • Narancssárga szín, egész jó íz, kicsit vizes.
  • Sötét színe van, ami alma jelenlétére utal. Nem savas, igazi almaíze van.
  • Hű, ez nagyon édes, sok is.
  • Elég sötét a színe, finom almaaroma.
  • Fura a színe, de az íze semmi különös.
  • Erősebb a színe, ízben mégsem más.

1. helyezett: Penny Apfel 100 százalékos almalé – 3,875 pont (229 forint/1 liter)

IMG 0197
Fotó: Ruzsovics Dorina

A Pennyben kapható termék low budget doboza nem sok bizakodásra adott okot, pedig kár volt tartani tőle, mert sikerült bebizonyítania, hogy 229 forintból is szuper almalevet lehet csinálni. Olyat, aminek kellemes almaíze van, nem is büntetően savanyú, nem is zavarósan édes. Ha szemet tudsz hunyni szerényebb csomagolása felett, ennyi pénzért igazán megéri.

  • Savanykás. Szerintem egy kicsit lehetne édesebb.
  • Jé, almaízű almalé.
  • Nagyon híg, de nem cukros, inkább almás.
  • Iható, közepes.
  • Ez egészen hihető almalé.
  • Egészen jó almaíz.
  • Ez egész almás.
  • Nem savas, jó.

Futottak még

Ezek a termékek nem kerültek be a legjobbak közzé, így csak röviden, tájékoztató jelleggel értékeljük őket.

4. helyezett: Auchan 100 százalékos almalé – 3,5 pont (269 forint/1 liter)

Az Auchan versenyzője az édesebb termékek táborát erősítette, ám tesztelőink ezen túlmenően kissé semlegesnek tartották – sajnos az almaíz vonatkozásában is. Négyüknek azonban így is ízlett.

5. helyezett: Lidl 100 százalékos almalé – 3,375 pont (229 forint/1 liter)

A LIDL második, olcsóbb résztvevője édesebbnek hatott, mint az első. Nem volt rossz, de annyira jó sem, hogy mély nyomokat hagyjon kóstolóinkban. „Középmezőny, de innám” – foglalta össze csapatunk benyomásait egyikük.

6. helyezett: SPAR S-Budget 100 százalékos almalé – 3,25 pont (229 forint/1 liter)

Édes, sokáig megmarad az íze, viszont nem elég almás, és hiányzik a savanyúsága. Tesztelőink leginkább így nyilatkoztak a SPAR olcsóbbik termékéről. Valaki hozzátette, „almafröccsnek azért elmegy”.

7. helyezett: Sió 100 százalékos szűrt almalé – 3,125 pont (439 forint/1 liter)

A Sió almaleve nagy meglepetésre csak a hetedik helyig menetelt. Kóstolóink ugyanis arra jutottak, hogy legalább olyan enyhe a színe, mint az íze, amin az értékelőlapokon kétszer is szereplő kesernyés mellékíz sem segített. Magasabb pontszámot csak három esetben kapott.

7. helyezett: Rauch Happy Day 100 százalékos almalé – 3,125 pont (529 forint/1 liter)

A Rauch termékéről eléggé megoszlottak a vélemények. Három pozitív értékelésétől eltekintve tesztelőink vagy nagyon savanyúnak, vagy brutálisan édesnek, vagy egyszerűen csak semmi különösnek titulálták. 529 forintért többet várna az ember.

9. helyezett: Tesco 100 százalékos almalé – 3 pont (299 forint/1 liter)

Miközben számos terméknél az édes ízek kerültek túlsúlyba, addig a Tesco almaleve átlag feletti savanyúságával rántotta össze tesztelőink száját. Kár, mert almás alapíze, színe és illata alapján hárman is szerették.

9. helyezett: Pfanner 100 százalékos almalé – 3 pont (599 forint/1 liter)

Merítésünkben a Pfanneré volt a legdrágább termék, kóstolóink mégsem dobtak tőle hátast. Sőt, ami azt illeti, szinte csak az illata emlékeztette őket almára, és a kelleténél savasabbnak is érezték. Mindössze hárman tudták azt mondani rá, hogy jó.

11. helyezett: ALDI Pure Fruits Apfel 100 százalékos almalé – 2,875 pont (229 forint/1 liter)

Az ALDI terméke csupán egyetlen rajongót szerzett magának. A többiek főleg sápadt íze és almára csak nyomokban emlékeztető íze miatt marasztalták el. Volt, akinek a menzatea vagy az almaecet jutott róla eszébe.

12. helyezett: Szobi 100 százalékos almalé – 2,625 pont (299 forint/1 liter)

Tesztelőinknek a Szobi termékéről sem illatozó almaligetek ugrottak be. Néhol ugyan beköszönt némi édes vagy savanykás íz, de ettől függetlenül összességében semmilyennek hatott. Azt, hogy finom, csak ketten tudták kijelenteni.

13. helyezett: Cappy 100 százalékos almalé – 2,125 pont (379 forint/1 liter)

Almahéjlészerű, poloskaízű és almaboros beütésű – panaszolták el kóstolóink a Cappy műanyag dobozos termékéről, ami nem is kapott hármasnál magasabb pontszámot erősen savanykás jellegére és fura mellékízére tekintettel.

Az almát egyébként nem véletlenül emlegetik a legegészségesebb élelmiszerek között. Erről alábbi cikkünkben olvashatsz bővebben:

Mustra