14 millió forintos bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal a TVBrands Kft.-re, amiért 2011 novembere és 2013 júniusa között a cég gyógyhatást tulajdonítva népszerűsítette a Medosan Kurkuma Plus nevű termékét, írja közleményében a Gazdasági Versenyhivatal. A kurkuma-port tartalmazó termékről úgy állították, hogy gyógyhatású, és hatással van az egészségre és az emberi szervezetre, hogy ezt közben nem tudták igazolni a megfelelő dokumentumokkal.
"Egyes reklámeszközein továbbá a jogszabályi tilalom ellenére olyan egészségre vonatkozó állításokat alkalmazott, amelyek egy orvos ajánlásaira hivatkoztak. A vonatkozó szabályozás értelmében azonban élelmiszernek, így étrend-kiegészítőnek nem tulajdonítható gyógyító hatás, valamint nem lehet – a fogyasztói bizalmat alaptalanul megnövelve – orvosi ajánlásra hivatkozni az egyes állítások kapcsán" – áll a közelményben, amiben azt is megjegyzik, hogy a vállalkozás nem tudta igazolni, hogy jogszerűen használta-e más, az egészséggel kapcsolatos állításait.
A GVH megítélése szerint a jogsértő tájékoztatások közül a legnagyobb hatása a vásárlási műsorablakban megjelenő tévés reklámfilmeknek lehetett. "Ezen reklámeszköz különösen alkalmas lehet a fogyasztói döntések befolyásolására egyrészt a műsorablakok szerkezetének, tartalmának együttes hatása, másrészt az érintett műsorsávok nézőinek jellemzői miatt" – írják. A bírság kiszabásakor a GVH több enyhítő és súlyosbító körülményt is figyelembe vett. Súlyosbító körülményként értékelték, hogy bizalmi termékről van szó és a gyógyhatás állításokra az egészségi problémákkal küzdő fogyasztók különösen érzékenyek. Az viszont enyhítő körülménynek számított, hogy a vállalkozás a jogsértést elismerte és kommunikációs gyakorlatát igazolt módon módosította.