Ez a furcsa dolog történik veled, ha egy nap 4 kávét megiszol

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

A kávét egyrészt íze, másrészt hatása és variálhatósága miatt is nagyon szeretjük, az már csak plusz, hogy egyre több kutatás szerint egészséges is. Korábban már kimutatták, hogy az energiaszint gyors és hatékony megemelése mellett hosszú távon többek között csökkenti a kettes típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát, támogatja az agyműködést, így segíthet megelőzni a demenciát, mérsékli a depresszió, a szívbetegség vagy a májproblémák rizikóját, de még a testzsír szintjének csökkentéséhez is hozzájárul. Most azonban egy újabb érdekesség derült ki azokról, akik 4 csészével megisznak belőle naponta.

Jó hír a kávézás szerelmeseinek, hogy a koffein bizonyítottan nem hozható közvetlen összefüggésbe a szív- és érrendszeri megbetegedésekkel, a magas koleszterinszinttel és a szabálytalan szívműködéssel sem.  A koffein csontritkulást elősegítő hatásáról is megállapították, hogy ingatag lábakon áll: noha valóban fokozza a kalcium ürítését, de csak olyan csekély mértékben, hogy attól – kiegyensúlyozott étrend esetén – nem kell tartania senkinek.

Ám azt is jó tudni, hogy nem mindegyik változata egészséges. Akadnak, akik két vagy annál is több cukorral isszák a kávéjukat, egy nagy kanál tejszínhab mellett, és sajnos ez a legrosszabb, amit tehetnek a feketével. A cukor bizonyítottan elősegíti az elhízást és a cukorbetegség kialakulását. Ha az édes íz nélkül nem tudod elképzelni a kávézást, sok más egyéb lehetőség mellett természetes édesítőszerekkel, így steviával is ízesítheted.

Egy új tanulmány szerint napi 4 csésze kávé fogyasztása erősíti a májat

Ebből elég egy csészényi is
Fotó: Orbon Alija / Getty Images Hungary

A májrák aránya világszerte emelkedik. Azt már korábban megállapították, hogy a kávé csökkenti a szívbetegségek kockázatát, ám az új tanulmány kimutatta, hogy a kávéfogyasztók kisebb valószínűséggel szenvednek krónikus májbetegségben. 

Mint tudjuk, a kávéfogyasztás több előnnyel jár annál, mint hogy egy fárasztó munkanap előtt bebikázza szervezetünket. Az új tanulmány szerint négy csésze elfogyasztása megvédi májat az akár életveszélyes betegségtől is.

Ha ekkora a pohár, nem kell belőle négy
Fotó: Klaus Vedfelt / Getty Images Hungary

A brit Biobank 494 585 emberének adatait összegyűjtve a kutatók úgy találták, hogy a kávéfogyasztóknak 21%-kal kisebb az esélye krónikus májbetegségre, 20%-kal kisebb valószínűséggel szenvednek krónikus májbetegségben vagy zsírmájban, és 49%-kal kisebb valószínűséggel haltak meg krónikus májbetegségben, mint azok, akik nem fogyasztottak kávét.

Idézőjel ikon

„A kávé széles körben hozzáférhető, és a tanulmányunkból származó előnyök azt jelenthetik, hogy potenciális megelőző kezelést kínálhat a krónikus májbetegségek kezelésére”

– emelte ki Oliver Kennedy, a tanulmány szerzője, a Southamptoni Egyetem vendégkutatója a CNN-nek adott nyilatkozatában. „Ez különösen értékes információ azokban az országokban, ahol alacsonyabb a jövedelem és rosszabb az egészségügyi ellátáshoz való hozzáférés, és ahol a legmagasabb a krónikus májbetegségek terhe” – folyatta.

A felfedezés azért is fontos, mert egyre növekszik a krónikus májbetegségben szenvedők száma: egy 2018-ban közzétett tanulmány szerint 1990 és 2015 között világszerte 75%-kal nőtt a májrákos esetek száma. 

Rengeteg kutatás létezik a kávé egészségügyi előnyeiről 

A tanulmányban elemzett 494 585 ember 78%-a ivott kávét, 22%-a nem. A kutatók 10 éven keresztül követték nyomon a krónikus májbetegségek arányát ebben az alcsoportban. Ez a tanulmány ugyanakkor megfigyeléses volt, ami azt jelenti, hogy a kutatók nem tudták ellenőrizni az összes egészségügyi tényezőt, így nem tudják pontosan meghatározni az okot és okozatot.

Eredményeik azonban más kutatásokon alapulnak, amelyek azt is megmutatják, hogy a kávé fogyasztása számtalan egészségügyi előnnyel jár. Egy 95 tanulmányból álló metaanalízis például azt is megállapította, hogy a kávéfogyasztóknál kisebb az elhízás és a szívbetegség kockázata. 

A fizikai egészségügyi előnyökön túl az ital a mentális egészséget is segítheti. Egy tanulmány kimutatta, hogy azok a nők, akik négy csésze kávét ittak, kisebb valószínűséggel voltak depressziósak.

A tudomány jelen állása szerint érdemes tehát innod belőle, leginkább feketén, persze azt is figyelembe kell venni, hogy mennyire vagy érzékeny a benne található koffeinre. Ha a szervezeted érzékenyebb rá, akkor akár kisebb mennyiségtől is kellemetlen mellékhatásokat tapasztalhatsz. Ha fáj a fejed, vagy másképpen hat rád rosszul a második vagy harmadik adag, akkor ne erőltesd, maradj meg a napi egy csészénél.

Múzsák a csók után könyv

Múzsák a csók után

Mi történt Szendrey Júliával, miután visszautasította „a nemzet özvegye” szerepét? Miért nem állt szóba egymással Babits felesége és lánya a költő halála után? A kötet nagy íróink, költőink életének legfontosabb női szereplőit helyezi a középpontba: húsz magyar múzsa élettörténetébe nyerhetünk bepillantást. Olykor felemelő, máskor tragikus női sorsok gyűjteményét tartja kezében az olvasó, amelyből kiderül: a halhatatlanságért sokszor a személyes boldogsággal kell fizetni: a kötet harmadik kiadása már a nyomdában.

Rendeld meg a kiadó oldalán kedvezményesen!

hirdetés

Szabó Eszter
Szabó Eszter
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Testem

Sokan nem tudják, hogy visszafordítható ez a látást érintő népbetegség: a műtét lehet a megoldás

Világszerte a szürkehályog felelős a legtöbb látásvesztéssel járó megbetegedésért, amely az idősödő társadalomban egyre több embert érint. Sokan mégis halogatják a vizsgálatot, pedig a fehérjék összecsomósodása miatt kialakuló lencsehomályosodást semmilyen gyógyszer vagy szemüveg nem tudja megállítani. A modern szemészet segítségével azonban ez az állapot teljesen visszafordítható: az ultrahangos és lézeres mikroműtéti technikák nemcsak biztonságosan és gyorsan adják vissza a tiszta látást, de a beültetett csúcstechnológiás műlencsékkel a korábbi fénytörési hibák is korrigálhatók.

Testem

Hiába szeded, ártasz vele: így fordul a D2-vitamin tested ellen

A D-vitamin fontosságát ismerjük, de kevesebbet tudunk annak formáiról. A táplálékkiegészítőkben többnyire D2 formával találkozhatunk, amelyről friss kutatások azt találták, hogy gátolja a D3 forma hasznosulását, ezzel rontva a D-vitaminból képzett kalcitriol nevű, hormonhatású vegyület előállítását.

Világom

Egy lélek sem lakik a menekülő keresztények szigetén: ma már csak egy magányos templom őrzi Nozaki titkát

Több mint 250 éven át titokban őrizték hitüket azok a japán keresztények, akik a hatóságok elől az ország legtávolabbi szigeteire menekültek. Nozaki az egyike volt azoknak az elszigetelt menedékhelyeknek, ahol a kereszténység követői a vallási tilalom ellenére is fenn tudták tartani közösségeiket. Noha a Nagaszaki prefektúrához tartozó apró sziget ma már lakatlan, különös múltja miatt mégis sokan kíváncsiak rá.

Világom

Betiltották a középkorban a gombot: nők nem viselhették

A pazarlás visszaszorítása érdekében egészen szélsőségesnek tűnő rendelkezések korlátozták a középkori olasz városok lakóinak kinézetét. Többek között gombot sem hordhatott mindenki, de a hajviseletet és az otthoni öltözködést is szabályok közé szorították.