Amikor feltalálták, az AIDS krízis épp tombolt, így nem volt kérdés, hogy egy nők által használható védekező eszköz hatalmas érdeklődésre tarthat számot. Nem így történt, hiszen jelenleg is csak az óvszerek forgalmának mindössze 1,6 százalékát teszi ki, ami, lássuk be, szánalmas eredmény. Vajon az évtizedekkel később újratervezett darabokhoz kedvet kapnak a nők?
A BBC oldalán megjelent összeállítás szerint a női óvszer első prototípusát Lasse Hessel dán orvos készítette el 1987-ben, majd amikor 1993-ban a Wisconsin Pharmacal piacra dobta – hat évig tartott, míg a termék átment az USA szigorú egészségügyi szabályozórendszerén -, a hüvelybe helyezendő poliuretán zsák hatalmas elismerést és lelkesedést váltott ki egészségügyi szakértőkből. Az azóta eltelt két évtized mégsem hozott igazi áttörést a női óvszer használatában. Az újságírók kigúnyolták, az orvosi szakma ignorálta, a nők pedig külseje és használatának nehézkessége miatt elkerülték.
Ám az elmúlt években kutatók, mérnökök és üzletemberek azon dolgoztak, hogy a bukott elgondolást mégis sikeressé tegyék, így az újratervezett, felhasználóbarát és sokkal jobban reklámozott termékek talán mégis befutnak az óvszerpiacon.
Drága és szégyenletes
„Azokban az időkben még az óvszer szót sem nagyon mondták ki hangosan”- emlékszik vissza az első forgalmazó cég képviselője, Mary Ann Leeper. „Inkább guminak hívták, és suttogva kértük a patikában, ahol szemérmesen eldugott helyen tartották.” Ráadásul hiába tombolt az AIDS, a nők számára a HIV vírusfertőzés mindössze egy fogalom volt, ami csak másokkal történhet meg. Így aztán nem érezték szükségét egy „saját” óvszer használatának.
Az óvszer ára sem volt kifejezetten felhasználóbarát. Egy darab 5 dollárba került, ami ötszöröse volt a férfiaknak szánt gumik átlagos árának. Egy olyan terméknél, amelyet még szinte senki nem ismert – miközben az elterjedt változatot számos helyen ingyen osztogatták - ez piaci szempontból végzetesnek bizonyult.
Vágylohasztó nejlontasa
Az sem segített, hogy a média azonnal lecsapott a bizarr kinézetű újdonságra, és a különböző sajtóorgánumok egymásra licitálva igyekeztek gúnyneveket találni a női óvszernek. A medúzától a tűzoltó tömlőn és a középkori kínzóeszközön át egészen Edvard Munch Sikoly című festményéig terjedtek a hasonlatok. Tény, hogy nett módon, apróra feltekerve forgalmazott hagyományos óvszerrel szemben ez a csomagolásból előbukkanó furcsa, elég méretes nejlonzacskó minden volt, csak vágykeltő nem.
Az biztos, hogy a női óvszert tulajdonképpen mindenki kinevette és kritizálta, mielőtt még egyáltalán esélyt kapott volna.
A zörgés sem fehasználóbarát
Védelem szempontjából már a prototípus is remekül működött: 94-97 százalékos védelmet nyújtva a HIV fertőzés ellen. Átesett ugyan egy kisebb átalakításon, ám mégiscsak egy poliuretán zacskó volt, rugalmas gyűrűvel mindkét végén. Felhelyezni a zárt végén található gyűrű összenyomásával lehetett, majd ez a gyűrű többé-kevésbé a helyén tartotta az eszközt. A külső gyűrű pedig a külső nemi szervekre rögzítette a műanyagot.
Bár akadtak olyan nők, akik kibékültek ezzel a megjelenéssel, kétségtelenül bonyolult volt a használata és a felmérések szerint a nők közel fele nem is boldogult vele. Ráadásul zörgött és nyikorgott is használat közben. Sokan féltek attól, hogy szex közben kényelmetlen érzést okoz majd, vagy akár kicsúszik.
A kifordított gumikesztyű sem jött be
A poliuretánt időközben nitrilre cserélték, ami az orvosi gumikesztyűk anyaga, és sokkal olcsóbb, mint az eredeti alapanyag, ráadásul kevésbé hangos. Bár az új változat azóta megduplázta az eladásokat, még így is csak töredéke a hagyományos óvszerekének.
Egy nemzetközi non-profit szervezet, a Path a kilencvenes évek végén vette szárnyai alá a női óvszert, ekkor kezdődtek érdemi változások. Első körben egy átfogó, globális felméréssel igyekeztek feltérképezni, milyen valós elvárásaik vannak a nőknek egy nekik készült védekezési eszközzel szemben. Ezek elég alapvető kéréseknek bizonyultak: legyen a termék egyszerűen használható, könnyen felhelyezhető, stabil a használat alatt és esztétikai szempontból is elfogadható.
Nem bonyolutabb, mint egy tampon
Hosszas kísérletezés és elvetélt ötletek után 2003-ban megszületett a női óvszer legújabb generációja. A Woman's Condom legnagyobb újdonsága az volt, hogy felszívódó applikátorral látták el. A tölcsérszerű szerkezet végébe rejtett kapszula tartalmazza magát a poliuretán zacskót, és a tamponhoz hasonlóan lehet felhelyezni. A kapszula 30-60 másodperccel azután, hogy érintkezik a hüvely nedves falával, feloldódik, és a műanyag réteg kibomlik. Az óvszer külső részéhez négy, vékony poliuretán habdarabot rögzítettek, amelyek a helyén tartják azt használat közben is. Természetesen ez a változat is rendelkezik egy rugalmas külső gyűrűvel, ami a külső nemi szerveket takarja.
A tesztelők véleménye eloszlatta a kétségeket: a nők 82%-a úgy vélte, könnyű a felhelyezés, és 97% érezte stablinak szex közben. A nők 98, a férfiak 100 százaléka úgy nyilatkozott, hogy az óvszer nem gátolta a szexuális élvezetben.
Ám a Woman's Condom nemzetközi engedélyeztetésére egészen eddig várni kellett, hiszen 2014-re várható az UNFPA (Ensz Népesedési Alap) zöld lámpája.
A legújabb próbálkozások
Cupid: Az UNFPA 2012-ben előzetes engedélyt adott az indiai cég termékére. A zárt végébe helyezett gyűrű alakú habszivacs biztosítja a stabilitást. Természetes latexből készül, és jelenleg a legolcsóbb változat.
Phoenurse: szintán UNFPA elfogadásra vár, választható applikátorral felszerelt kínai változat
Bugyi óvszer: a műanyag réteg egy alul kivágott bugyihoz van rögzítve, így szex közben a nő az ujjával, vagy akár a férfi a péniszével be tudja nyomni azt a hüvelybe, anélkül, hogy lekerülne az alsónemű.
Origami óvszer: egy Los-Angeles-i cég fejlesztette ki a hüvelyben harmonikaszerűen kinyíló szilikonból készült óvszert, ami jelenleg klinikai vizsgálatokra vár.
Korábbi felmérések arra utalnak, hogy ha fogamzásgátló és védekező módszerek széles választéka elérhető, a nők sokkal szívesebben odafigyelnek a biztonságos szexre. Ha a női óvszerek terén is több alternatíva válik elérhetővé, akkor valószínűleg többen fognak bizalmat szavazni ennek az eszköznek is. Persze az sem árt, ha az illetékesek megfelelő energiát és pénzt fektetnek helyi, országos és nemzetközi szintű marketing illetve oktatási kampányokba.