Zanza!

Napi egy percet kellene azzal töltenünk, hogy rendszerezzük élettani adatainkat és a kitűzött cél felé megtett lépéseket. Lehet, hogy a te életedből is egy ilyen egyszerű módszer hiányzik.

„Annak idején nem forradalmi technológiai vívmányokkal kezdtem bele, hanem egyszerűen tollal és papírral. Egytől tízig terjedő skálán pontozni kezdtem a mentális, fizikai és érzelmi egészségemet, majd ráneveltem magam arra, hogy ezt minden egyes nap megtegyem” – írja blogbejegyzésében dr. Meskó Bertalan, a világ első (és jelenleg egyetlen) orvosi jövőkutatója, aki húsz éve számszerűsíti egészségét. Ma már az Excel segítségével elemzi teljesítményét, és bevallása szerint ez a jól bevált stratégia egy csomó fontos összefüggésre világít rá életmódjával kapcsolatban. Neked is sikerülhet, és az sem lehet kifogás, hogy nem vagy egy informatika zseni.

shutterstock 215226196

Mi a baj a modern kütyükkel?

„Bár néhány szenzor valóban kiváló, az alkalmazások sehol sincsenek ahhoz képest, amit elvárnék tőlük. Nem motiválnak az életmódom megváltoztatásában, így az továbbra is az én feladatom marad. Léteznek ugyan appok, amelyek kizökkentenek a régi kerékvágásból, de nekem személyre szabott megoldások kellenek. Több év kísérletezés után végre beláttam, hogy nem tudom megváltoztatni az életmódomat csupán viselhető eszközökre hagyatkozva, hiszen nem várhatom el tőlük, hogy elvégezzék helyettem a piszkos munkát. Egyszerűbb, olcsóbb és egyéni megoldásokra van szükség” – mesélte a Díványnak dr. Meskó Bertalan, aki 2016 első napján a Google Dokumentumok Excel-táblázataival létrehozott egy virtuális életmódnaplót. (A szakember egyébként kifejezetten az egészségügyben is hasznosítható, sokszor sci-finek tűnő új technológiákat és azok társadalmi hatásait kutatja.) Ha kíváncsi vagy a részletekre, itt olvashatsz dr. Meskó tapasztalatairól és jól működő rendszeréről, amit saját igényeidre szabva te is kipróbálhatsz.

Az első lépések

„Érdemes megfogalmazni, milyen kihívásokkal küzd valaki az életmódját, egészségét tekintve és még fontosabb, hogy a célok legyenek egyértelműek és pontosak. Mérhető paramétereket találni és azokat elkezdeni követni már gyerekjáték. Tapasztalatom szerint az első két lépés a legnehezebb, hiszen az emberek nem nagyon szokták hosszú távon elemezni az életmódjukat. Mivel azonban az Excel automatizálható, kényelmes a használata. Természetesen a stratégia hagyományos módon, papíron is működik, azért szerencsésebb a napi teljesítményeket ilyen adattáblázatokban vezetni, mert így sokkal könnyebben és gyorsabban lehet következtetéseket levonni. Csak nyomon kell követnünk bizonyos életmódbeli tényezőket, amelyekhez valamilyen értéket rendelünk. Én a napi testmozgást és olvasást időben, a nyelvtanulást a leckék számában, a szellemi és érzelmi egészségemet pedig egy 1-től 10-ig terjedő skálán mérem. Mindez naponta egy percet vesz el az életemből, mégis átlátom az adatokból, hogy hogyan teljesítek hosszú távon” – vallja Dr. Meskó Bertalan, aki az Excel-táblák segítségével fontos és hasznos összefüggéseket is felfedez a mindennapjaival kapcsolatban. Megfigyelte például, hogy „amikor az egyik nap testmozgást végeztem, másnap a mentális fókuszom sokkal élesebb lett, és mivel jobban tudtam koncentrálni, az érzelmi egészségem is tartós javulást mutatott.” Ez az, amit úgy hívunk, testtudatosság, és ami nélkül nem sok értelme van belevágni újabb és újabb kihívásokba.

shutterstock 98095520

„Meggyőződésem, hogy csak akkor tudjuk jobbra fordítani az életünket, ha jól ismerjük önmagunkat, ugyanis így rendszeresíthetjük jó szokásainkat és felerősíthetjük a pozitív tulajdonságainkat, illetve minimalizálhatjuk a negatívakat. Persze azt is tudom, hogy mindez eleinte nagyon ijesztőnek tűnik, és lehet, hogy képtelen leszel minden adatot megfelelő fegyelemmel, elég körültekintően rögzíteni. De higgy nekem, amint túlesel a kezdeti nehézségeken, teljesen hozzászoksz a rendszerhez” – biztat lelkesen az orvosi jövőkutató.

Blogmustra