KÖLYÖK

A kamaszkor pszichés feladatai

Cziglán Karolina, pszichológus 2015. március 16., hétfő 18:29

A tizenéves kor nemcsak a szülők számára kihívás: kamasznak lenni még sokkal nehezebb. A testi változások nyilvánvalóak, látható, ahogy nemcsak megnőnek a gyerekek, hanem megváltoznak, van, aki már nőiessé, férfiassá válik, és van, aki inkább csak elveszíti kisgyermekes báját, és belekerül valamiféle átmeneti létbe, amiben nem érzi magát otthonosan.

Még nem tudnak mit kezdeni a nemiség új jegyeivel, a lányok általában zavarban vannak a menstruációtól, ki büszke a melleire, ki takargatja, ki hiányolja. A fiúk közül is van, aki büszkén borotválja arcáról az első pihéket, van, aki nem tud mit kezdeni megváltozott külsejével.

De sokkal rejtettebb, hogy mindeközben mi történik belül. Mégis mi az a pszichés feladat, amit meg kell oldania ebben az időszakban a gyereknek?

shutterstock 154595420
Távolról sincs vége, olvasson még »

50 óra közszolgálat - mérsékelt lelkesedéssel

Primilla 2015. március 14., szombat 16:16

2016 után már csak azok a diákok kezdhetik meg az érettségi vizsgát, akik teljesítettek 50 óra Iskolai Közösségi Szolgálatot (IKSZ). Ez a harmadik tanév, amelyben önkénteskednek a középiskolások, a tapasztalatokról tavaly november óta készítenek egy átfogó felmérést, melynek részeredményeit Bodó Márton, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet tudományos munkatársa ismertette egy konferencián.

A középiskolások kötelező önkéntes munkájának kettős célja van: az egyik, hogy a diák anyagi érdektől függetlenül szolgálja a helyi közössége javát, a másik pedig, hogy a megszerzett tapasztalatból, élményből tanuljon is.

Elméletileg számos különböző tevékenység közül választhatnak, részt vehetnek például sportesemények szervezésében, segíthetnek időseknek, van, ahol állatmenhelyen dolgozhatnak, vagy régészeti feltárásban vehetnek részt, sőt akár környezet- vagy katasztrófavédelmi feladatokat is elláthatnak. Vannak persze kevésbé fantáziadús feladatok is: például az iskola vagy a tanterem felújítása, állagmegóvása, adventi vásárra ajándék készítése, vagy vándorkiállítás szervezése.

Ami elég jól hangzik, végül is elvégzendő munka mindenhol akad, a segítség mindig jól jön, és jó esetben a lehetőségek éppen egybevágnak a diákok érdeklődési körével, elképzeléseivel, ambícióival.

A felmérés tanulsága szerint azonban csak a középiskolák felében sikerül a diák saját döntése szerint abszolválni a kötelező 50 órát, az intézmények másik felében nem szólhatnak bele a tanulók, hogy hol, mikor, mit dolgoznak, és mennyi időt szeretnének rászánni a közösségi munkára. 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Így vegye rá a kamaszt a feladataira

Cziglán Karolina, pszichológus 2015. március 13., péntek 15:34

A kamasz lusta, nem tanul és nem segít a háztartásban – ez az általános kép a tizenévesekről. A barátaival lóg, vagy otthon, szobájába zárkózva hallgatja a zenét, esetleg az utcákat rója. Ez persze sztereotip kép, vannak szorgalmas, teljesítményorientált tinik, és vannak, akik szívesen házimunkáznak.

De meg kell jegyezni, nem biztos, hogy irigylésre méltó szülő, aki elsőre annak látszik. Ha a tizenévesnek csak az iskolai teljesítményről és az otthoni teendőkről szól az élete, az azt jelenti, hogy nem merte vállalni az életkorának megfelelő kihívásokat, mint a szexualitás kibontakozása, szereppróbálgatás, önálló, a szülői mintával is szembenálló akarat, vélemény kialakítása. Tehát inkább aggódni, mint örülni kell, ha valaki túlzottan jókislány, jókisfiú, mert nekik valamikor később kell pótolni a serdülőkor feladatait.

shutterstock 184855727

De bizonyos elvárásokat a tizenévessel szemben is lehet, sőt szükséges támasztani, és bár fokozatosan érdemes lazítani a szülői felügyeletet, a biztonságérzetéhez továbbra is szüksége van a kamasznak arra, hogy ne engedje el a kezét teljesen a szülő. Ha iskolai vagy otthoni feladatokról van szó, a következő szempontokat érdemes szem előtt tartani.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Addig írassa kommunikáció szakra a gyereket, amíg még van

mzd 2015. március 11., szerda 15:59

Az eduline-ról tudtuk meg, hogy egy új államtitkári tervezet szerint több alapszakot, köztük a népszerű kommunikációt is megszüntetnék. Bár a szak túltelítettségéről már poénok is születtek, a dolog különös pikantériája, hogy a portál forrásai szerint egyetlen helyen, a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen mégis elérhető lesz. Bár andragógiai képzés indul, csak fizetős változatban, államilag finanszírozott hely egy sem lesz belőle.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Mikortól veszélyeztetés egyedül otthon hagyni a kamaszt?

marilla 2015. március 10., kedd 12:28

Előbb vagy utóbb minden szülő felteszi magának a kérdést: hány éves kortól hagyhatja egyedül otthon a gyerekét. Számos országban erre konkrét jogszabály vonatkozik, ám Magyarországon a törvény nem mondja ki, hogy melyik az az életkor, ami alatt még nem maradhat otthon a gyerek felügyelet nélkül. A döntés tehát a szülőkre hárul, nekik kell azzal tisztában lenni, hogy elég érett és megbízható-e a gyerek ahhoz, hogy egyedül maradjon, ám adott esetben ezt a döntést felülbírálhatja a gyámhatóság.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Iskola Németországban - kényelmesen és biztosan alapoznak

Primilla 2015. március 9., hétfő 12:25

Folytatjuk a világ iskolarendszereit bemutató sorozatunkat. Olvashattak már Hollandia és Anglia oktatásáról, most pedig a német rendszer bemutatása jön. Mivel Németország tartományokból áll, melyek ezen a téren is nagyfokú önállósággal rendelkeznek, a viszonyok is eltérőek lehetnek.

A cikk elkészítésében a családjával Stuttgart mellett élő, magyar némettanár, Emese tapasztalataira és tudására támaszkodtunk, így amit írunk, máshol eltérő lehet.

Zorka hatéves, tavaly szeptemberben kezdte az általános iskolát. A magyar gyerekekkel összehasonlítva bizony irigylésre méltó sorsa van: a tanítás reggel fél kilenckor kezdődik, és 12 után 10 perccel aznapra már végeznek is. Ami azt jelenti, hogy összesen négy órájuk van, és ez nem csak első osztályban, de általános iskolában valamennyi évfolyamon így van.

Ebédet nem kapnak a gyerekek, aki délután is ott marad az iskolában, annak a szülei gondoskodnak az étkezésről. Házi feladat van ugyan, de azt nem a „napköziben” készítik el, ott csak lazítanak, játszanak a délelőtti munka után. Az otthoni feladatok elkészítése soha nem igényel többet negyed-fél óránál. Sőt az sem baj, ha nem jön össze, majd másnap, az órán visszatérnek rá, és a beteg gyerekeknek sem kell, hogy otthon, a szüleik tanítsák meg a kimaradt tananyagot.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Bréking: Megtaláltam a tökéletesen alkalmatlan tanárt

Primilla 2015. március 8., vasárnap 14:00

A minap rátaláltam az antipedagógus tökéletes mintapéldányára. Valami megmagyarázhatatlan oknál fogva emberünk ennek ellenére mégis a pedagógus pályát választotta, ami, ha úgy nézzük, szerencsés körülmény, mert így, már-már szobrot állítva az alkalmatlanságnak,  kristálytisztán és világosan bemutatható rajta, hogyan nem lehete tanítani. Vagyis lehetni éppen lehet, mert olyanról még nem hallottam, hogy az állami rendszerben tanárt alkalmatlanság miatt kirúgtak volna, csak hát sajnos a pedagógus lét értelme - a tudás átadása -, hiányzott a munkájából. 

Az élmény friss, pár napos, ugyanis éppen egy felnőtteknek szóló képzésen veszek részt, melyet középiskolai tanárok tartanak. Nincs mit tenni, ennek meg kell lennie, be kell szerezni a papírt. Gondoltam, ha már így alakult, hozzuk ki belőle a legtöbbet, bejárok órára, figyelek, jegyzetelek és okosodok, és ettől majd jutalmul jól érzem magam. Ami egyébként heteken keresztül be is vált, egészen tegnapelőttig, amikor ennek a posztnak a témája, a szóban forgó tanár lépett be hozzánk órát tartani. 
 
A tanfolyam profilját a cikkben megváltoztatjuk. Tegyük föl, hogy egy parókakészítő végzettséget igazoló bizonyítvány megszerzését céloztam meg. 
Távolról sincs vége, olvasson még »

Csavarja ki a gyerek kezéből este a telefont, tabletet!

Puskás Pálma 2015. március 7., szombat 10:06

A tinédzserek egyre kevesebbet alszanak, és ez sok fejtörést okoz mind a szülőknek, mind a kutatóknak. Az alvás ugyanis nem csupán kellemes, de hasznos is: ilyenkor szilárdulnak meg a memóriánkban tárolt emléknyomok, beleértve a tanulás során elsajátított ismeretanyagot is. A kamaszkornak pedig az egyik fontos jellemzője éppen az, hogy rengeteg tudást, emléket és ismeretet halmozunk fel ebben az időszakban. Az alvás csökkenésének hátterében több dolog is állhat: az egyre tevékenyebb életvitel mellett a hálószobában tárolt kisképernyők is hibáztathatóak. A megoldást sajnos nem tudjuk: az iskolai oktatóprogramok nem igazán segítettek a dolgon.

Húsz éve folyamatosan csökken

Az USÁ-ban már több mint egy évtizede mérhető ez a csökkenő tendencia. Egy tanulmány során a kutatók 1990 óta követték figyelemmel a tinédzserek alvási szokásait, és a kilencvenes évek óta lassú, de biztos a romlás: csökkenés látszik az alvás időtartamában és kielégítő mértékében. A lányokat súlyosabban érintette a probléma, de a fiúk sem úszták meg.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Így is lehetne: értelmi fogyatékkal élők csodája a tanyán

Puskás Pálma 2015. március 6., péntek 08:42

Bea és férje évekkel ezelőtt szakított a fővárosközeli életmóddal és egy vidéki tanyára költöztek. A kiskunsági Strázsa tanyán pedig a gazdálkodás és a vendégház üzemeltetése mellett rendkívül fontos üggyel is foglalkoznak. Értelmi sérült fiataloknak adnak valódi életet: élményket, közösséget, barátokat, célokat, jövőt, és ha minden jól megy, hamarosan stabil munkát és lakhatást is.

Utóbbi tervük még csak mostanában körvonalazódik, ugyanakkor hiánypótló, hiszen az értelmi fogyatékkal élők sorsa a gyerekkorból kilépve igen gyakran megoldatlan. Azok, akik az önálló életvitelre nem képesek, sokszor egy-egy intézmény falai között élik le egész életüket, nagyon kevés az átmeneti otthon, a támogatott lakhatás.

Ezek az úgynevezett átmeneti intézmények sok európai országban mindennaposnak számítanak és elérhetőek a fogyatékkal élők számára - olyan lakóközösségre kell gondolni, ahol szociális munkás vagy más szakember felügyelete mellett az értelmi fogyatékkal élők a lehető leginkább autonóm életvitelt folytathatják.

Örülünk, hogy Magyarországon is hallunk efféle kezdeményezésről, hiszen a támogatott lakhatás és a védett munkahely nem csupán az érintettek számára biztosít teljesebb, örömtelibb életet, hanem a társadalomnak is hasznosabb, tevékenyebb tagjaivá válhatnak ezáltal.

Némethné Horváth Beátával, a Strázsa tanya egyik tulajdonosával beszélgettünk táborokról, toleranciáról, normalitásról és csokoládébonbonokról.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Teszthez kötnék, ki milyen középiskolába mehet

Edicsek 2015. március 5., csütörtök 12:19

A Magyar Nemzet információi szerint kompetenciateszt, pontosabban egy pályaorientációs tanácsadással egybekötött képesség- és tudásmérés alapján dőlne el, hogy az általános iskola után ki hol tanulhat tovább. A felmérést a hetedik osztály végén, a kilencosztályos általános iskola bevezetése esetén pedig nyolcadikban végeznék el - adta hírül a HVG

Távolról sincs vége, olvasson még »

A német családi pótlékból lakást lehet bérelni

kh 2015. március 4., szerda 08:26

Amint kitettük a nyitvatartást jelző táblát freitali boltunk bejáratára, elérkezettnek láttuk az időt, hogy megigényeljük a Kindergeldet, vagyis a Németországban járó családi pótlékot. A magyar juttatást korábban már lemondtuk, időközben a gyerekek örökbefogadása, névátírása is lezajlott, azt hittük, minden adott a gyors ügyintézéshez. Egy kicsit ezt is benéztük. 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Színházi ajánló alsósoknak

Puskás Pálma 2015. március 3., kedd 19:23

Baráti körünkben megoszlanak a vélemények azzal kapcsolatban, mikor érdemes, illetve mikor lehetséges először színházba vinni a gyereket. Már egészen piciknek is léteznek előadások, és a tipegők színházi élményei többek között gyarapítják szókincsüket is.

A nagyobbak is leélhetik persze az életüket színházi élmény nélkül, de a legtöbb gyerek hihetetlenül élvezi az előadásokat, és a hétvégenkénti színházlátogatás örömteli, közös program lehet szülő és gyerek számára. Ugyanakkor nagyjából egyetértettünk abban, hogy körülbelül hat éves kortól kezdve mehetünk együtt úgy színházba, hogy a szülő is élvez valamennyit a darabból. Persze, ehhez nem árt jó darabokat kifogni.

Színházrajongó anyukák segítségével összeszedtünk néhány előadást, amelyre bátran elvihetjük az alsó tagozatos gyerekünket, és mi sem fogunk szenvedni a nézőtéren. Színházi ajánló kisiskolásoknak klasszikus, és kevésbé hagyományos darabokkal.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Az iskola megöli a kiváncsiságot, mielőtt felkeltette volna

Primilla 2015. március 2., hétfő 10:05

Minden egyes technikai eszköz megjelenésekor azt jósolták, hogy forradalmasítani fogja a tanítást, az oktatás azonban meglehetős egykedvűséggel figyeli az újabb és újabb felhevüléseket, és az istennek nem akar forradalmasodni – állapítja meg Hunya Márta, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet tudományos munkatársa tanulmányában.

A pedagógusszakma haladó képviselői most éppen az interneten szabadon elérhető tananyagokra tekintenek nagy várakozással, ezek ugyanis – jól használva – remekül tudnának alkalmazkodni a gyerekek természetes, és ezért hatékony tanulásához.

Aki foglalkozott már gyerekkel, az tudja, hogy magától egészen más utat jár be tanuláskor, mint az iskolában. Természetes körülmények között a gondolatai középpontjában a probléma áll, amit meg kell oldani. Ehhez a Z generáció már zsigerből az internethez nyúl, akár laptopján, de elsősorban okostelefonján keresztül – hiszen az mindig kéznél van. Nem bonyolódik hosszas fejtegetésekbe, nem olvas el több oldalas cikkeket, tudományos anyagokat, hanem azonnali megoldásokat keres. Használja a képeket, videókat, infografikákat, kérdez a barátaitól, felnőttektől, bárkitől – és ha szerencséje van, a megkérdezettek között van a kérdésnek szakértője is.

Vagyis, ha azt akarjuk, hogy a gyerek lelkesen tanuljon, fel kell vetni egy problémát. 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Az én fiam is néz már pornót

abra 2015. február 28., szombat 23:21

Nem hiszek a nagy liberális gyereknevelésben - legalábbis abban az eszmében nem, ami azt vallja, a gyereket szabadjára kell engedni, rá kell hagyni mindent, hadd fedezze fel a határokat. De nem hiszek a konzervatív nevelésben sem, ami leginkább az elfojtásokról szól, főleg, ha a szexualitásról van szó. Ezzel a témával kapcsolatban úgy vélem, nem kell szélsőségesen foglalkoztatni a gyerekeket: legyenek tisztában az alapdolgokkal, de egyszerre szabjuk is meg a határokat. 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Házifeladatok a szülőknek - már ambícióim lettek

Primilla 2015. február 28., szombat 15:31

Úgy kezdődött, hogy a gyerek benevezett egy iskolai szervezésű háziversenyre. Az ilyesmit elég lazán kezeljük itthon, nem ártjuk bele magunkat egymás ügyeibe: ő nem ír helyettem posztokat, én meg nem matatok bele az iskolai dolgaiba, fő az önállóság (egészen addig, amíg láthatóan rendben megy minden). Versenyezzen, hajrá, sok sikert hozzá.

Akkor kezdtem gyanút fogni, amikor az egyik, szintén nem kimondottan aggodalmaskodó anyuka felvetette: mégis, hogyan akarják biztosítani a fair play-t egy háziversenyen? Mert hát itt mindenki csal, ha van rá lehetősége. Oké, ő személy szerint igyekszik megállni, hogy ne segítsen a gyereknek, de mi a garancia, hogy a többi szülő is ilyen emelkedett szellemben áll hozzá?

Biztos, hogy mindenki megérti: nem az a fontos, hogy az ő gyereke győzzön minden áron, hanem hogy próbálkozzon, csinálja, megmutassa, mit tud? Nem az történik-e, hogy felhorgad apuban a versenyszellem, mindent bele, ide azt az aranyérmet, a többi, tisztességesen versenyző gyerek meg csalódottan hüppög majd a végén?

Távolról sincs vége, olvasson még »

Itt vannak a legfrissebb kompetencia-felmérés eredményei

mzd 2015. február 27., péntek 16:47

Pénteken felkerültek az Oktatási Hivatal Közoktatási Információs Irodájának honlapjára a legfrissebb Országos kompetenciamérés eredményei. A több mint százoldalas dokumentumban megnézheti, hogyan teljesítettek a 2013/14-es tanévben 6-os, 8-os és 10-es diákok, és képet kaphat arról is, hogy miként változtatak az adatok a korábbi évekhez képest. Emellett ezen a linken kikeresheti azt is, gyermeke iskolája hogy teljesít az ország, vagy éppen a megyéje átlagához képest, ha nem idegesíti, hogy a 2015-ben pdf-fájlokat kell a gépére töltenie.

Mi is ez pontosan?

"A 2001 őszén elkezdődött Országos kompetenciamérések a 2007/2008. tanévtől kezdődően a közoktatásról szóló törvényben, majd pedig a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 80. §-ában meghatározottaknak megfelelően a 6., 8. és 10. évfolyamos tanulók gyakorlatilag teljes körében felmérték a szövegértési képességeket és a matematikai eszköztudást. Az Országos kompetenciamérés rendszeréért az Oktatási Hivatal – az államigazgatási szervek közül elsőként – 2012-ben elnyerte a Magyar Termék Nagydíjat" - olvasható az OH honlapján.

Kompetencia
Fotó: Oktatási Hivatal

Az idei jelentésből egyébként kiderül az is, hogy vajon jobban teljesítenek-e a számítógéppel rendelkező háztartásokban élő gyermekek a kompjúter nélküli társaiknál vagy sem - de nem lőjük le a poént, kattintson a képre vagy ide, ha kíváncsi!

Így beszéljünk a szexről a kamaszokkal!

Cziglán Karolina, pszichológus 2015. február 26., csütörtök 21:38

Ha szexuális felvilágosításról van szó, van, aki számára még elképzelhető, hogy a kisgyerekkel beszélgessen a témáról, de kirázza a hideg, ha arra gondol, a tizenéves gyerekével is kellene. Talán épp azért, mert ő már kamaszodik, már nyilván megjelenik a szex a gondolataiban, vágyaiban, már nem tudja a szülő olyan ártatlan, aszexuális lénynek tekinteni, mint a kisgyereket, és ettől különösen kínosnak tűnik, hogy ilyesmiről beszélgessen vele. A valóság az, az ember semmilyen életkorban nem teljesen aszexuális, már a kisgyerek is elkezdi felfedezni a testét, máshogy, mint a felnőttnek, de van valamiféle szexualitása. És persze ezer kérdése azzal kapcsolatban, hogy születik a gyerek, mit csinálnak egymással a felnőtt párok.

Aztán kisiskolás korban jön egy csöndesebb, lappangó időszak, mikor a legtöbb gyerek érdeklődése alább hagy a témában. Ez persze egyénenként változik, nem jelent okvetlenül teljes érdektelenséget. Ilyenkor is lehetnek szerelmek, és persze kérdések a szülő irányában.

A kamaszkorral beköszöntenek a testi változások, és annak a közeledte, mikor a legtöbb gyerek számára valahogyan realitássá válik a szexualitás. Persze, ez is meglehetősen nagy különbségeket mutat, mert ha azt mondjuk, a tizenéves kor az első „járás”, az első csók ideje, akkor nem mindegy, hogy ezt mikor követi az első igazi szexuális élmény, és persze az is lehet, hogy már bizonyos próbálkozásokon korábban túlesik a gyerek. Egy biztos: hogy a szerelemmel, párkapcsolattal és szexszel kapcsolatos érdeklődése fellángol ebben az életkorban, és erre a szülő fel kell, hogy készüljön.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Legális kukkolás - Nyílt nap az iskolákban

Primilla 2015. február 25., szerda 09:15

Eljött az intézményi nyílt napok, a kedvenc iskolai rendezvényem ideje. Az is nagyon érdekes, ha saját kölykünk teljesítményét nézhetjük meg, és persze az is fontos, hogy ilyenkor lehet elmenni terepszemlézni azokba az iskolákba, ahová esetleg a gyereket iratjuk majd.

A magam részéről ki nem hagynék egyetlen alkalmat sem, hogy megnézzem, milyen ügyesen helytáll a gyerekem. Ilyenkor persze mintha hájjal kenegetnének, a gyerek pörög, majd kiesik a padból, úgy jelentkezik és okosakat mond. Cukiság faktor az egekben, mindenki aranyos, lelkes és együttműködő, és a hangulat is fergeteges.

Persze szívesen megnézném, hogy mindez hogyan alakul mondjuk reménytelenül vigasztalan, esős novemberi napon, amikor nincs közönség. Nincsenek illúzióim, hogy arra a napra, amikor az iskolaigazgatótól a szülőkön és a tantestület tagjain át még több tucatnyi ember bent van a teremben, a legjobb arcát tartogatja mindenki, a pedagógusok és a gyerekek egyaránt.

shutterstock 173378648

Gyerekkoromban a nyílt napra külön készültünk, még a feladatokat is átvettük, nehogy égés legyen a vége. Ezt ugyan már akkor sem értettem, hogy miért minket treníroznak, mert sejtettem, hogy legfeljebb csak az én anyukámat érdekli, hogy én mit tudok és mit nem, a többség inkább azzal foglalkozik, hogy a tanár hogy muzsikál. Milyen órát tart, felkészült-e, mennyire tudja megmozgatni a gyerekeket, fenntartani a figyelmüket, dicsér-e, vagy büntet inkább, megőrzi-e a nyugalmát, vagy könnyen fel lehet bosszantani, és általában, hogyan áll a feladathoz. Élvezi-e, amit csinál, vagy túl szeretne már lenni rajta.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Jól van, majd én leírom neked!

Bakos Eszter 2015. február 21., szombat 16:16

Okés katinéni ha nem olvasa az osztáj társak szolok nekik” - olvasom az imént a Facebookon, egyik kedvenc volt tanítványomtól, Palitól, akivel 7 éve nem találkoztam. Gyorsan meg is néztem ugyanitt, hogy mi lett belőle, sajnos (szerencsére?) pontosan az, amire annak idején tanártársaimmal számítottunk.

Pali. A Pali egy olyan gyerek volt, akitől felnőttként is fél az ember, kikerüli az utcán, jobb a békesség. Mikor meglátod, tudod, hogy teljesen kiszámíthatatlanul agresszív és egy tizedmásodpercen belül hátba szúr a folyosón, ha egy rosszabb napján present perfecttel nyaggatod, vagy azt mondod, hogy kedd van, ő meg pont utálja a keddet.

Távolról sincs vége, olvasson még »

A netes zaklatás hatásai nagyon is valóságosak

Puskás Pálma 2015. február 20., péntek 13:38

A mai kamaszoknak az évszázadok óta hasonló kamaszproblémákon kívül nagyon gyakran kell egy viszonylag újkeletű nehézséggel megküzdeniük, ez pedig az online zaklatás. A nemzetközi irodalom cyberbullying-nak nevezi azt a jelenséget, amikor valakit az interneten keresztül bántalmaznak.

A jelenség sokféle formában elképzelhető, és a tanárok és szülők egy része nem is mindig érti pontosan, mi ezzel a gond - hiszen ami az interneten történik, az nem a valóságban történik, azt csak figyelmen kívül kell hagyni, ki kell kapcsolni a gépet, ki kell menni focizni a friss levegőre és kész. Sajnos azonban az online zaklatás káros hatásai nagyon is valóságosak: szorongást, depressziót, önbántalmazó viselkedést okozhat és ritka, de súlyos esetekben még öngyilkossághoz is vezethet.

Jó lenne azt hinni, hogy mindez csupán Amerikában "divat", és minket egyelőre nem érint. Az amerikai felmérések valóban ijesztő számokat mutatnak: a gyerekek közel 43 százalékát zaklatták már online, vagyis minden harmadik gyerek biztosan áldozatul esett már hasonlónak.

shutterstock 110662877

A diákok 70 százaléka volt már szemtanúja internetes zaklatásnak, és bár a megkérdezett gyerekek 68 százaléka szerint a cyberbullying komoly probléma, a szemtanúk 90 százaléka mégsem csinált ellene semmit. A lányok zaklatása gyakoribb, ők a fiúkhoz képest kétszer akkora eséllyel válnak áldozattá, és ami a legijesztőbb: az áldozatok körében az öngyilkossági kockázat 2-9-szeresére nő.

De mégis kik zaklatnak kiket, és főleg mit lehet tenni ellene? Elmondjuk.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Kisfiam, ha nagy leszel, a péniszeddel szexelni is fogsz

Primilla 2015. február 19., csütörtök 21:26

Gyakorlatilag túl vagyunk a gyerekeim nemi felvilágosításán, az egész különösebb megrázkódtatás nélkül zajlott mindannyiunk részéről. Azt elég korán eldöntöttem, hogy kamuzni semmiképpen sem fogok, méghozzá akkor lettem ebben teljesen biztos, amikor pár éves korukban megkérdezték, hogy mit csinálnak a kettesével összekapcsolódott bodobácsok.

Őszintén szólva addig a pillanatig egyáltalán nem készültem a kérdéseikre, utána pedig napokig vertem a fejemet a falba, hogy milyen bután válaszoltam, de azután elkezdtem kidolgozni a tervet, hogy hogyan kezeljük a kérdést ügyesen. Méghozzá úgy, hogy a testük működésének ez a része ne valami titkolnivaló dolog legyen, ami fölött majd a fejüket összedugva vihognak, vagy szaftos tréfákat eregetnek, hanem ugyanolyan természetesnek tartsák, mint mondjuk a futást. Mivel az is. 

Távolról sincs vége, olvasson még »

A kamaszok agya még máshogy vezetékezett!

Puskás Pálma 2015. február 18., szerda 19:11

A kamaszok időnként hajlamosak úgy viselkedni, mint akiknek nem egészen kiegyensúlyozott az agyműködésük. Ez nem véletlen, az emberi agy ugyanis teljes fejlettségét csak a tinédzserkor végére éri el. Vagyis ha kamasz gyerekünk reakciói érthetetlennek tűnnek, gondoljunk arra, hogy nem az ő személyiségével vagy a mi nevelési stílusunkkal van a baj, csupán arról van szó, hogy még nem fejlődött ki teljesen az agya.

A kamasz agyban természetesen már megvan az összes, felnőttkorban használt agyterület, csakhogy ezek még nem mind rendelkeznek a megfelelő összeköttetésekkel. Az egyes agyterületeink között kapcsolatok fokozatosan fejlődnek ki: fejlődésük először a hátsó agyi területeken indul el, az elülsőbb agyterületek közötti kapcsolatok fejlődnek ki utoljára. Kamaszkorban ez a fejlődés nagyjából 80 százaléknál tart, vagyis az agyi kapcsolatok 20 százaléka még nem létezik vagy fejletlen.

Ez a 20 százalék főleg a homloklebenyeket érinti, és mindez sok mindent megmagyaráz: itt találhatóak ugyanis az érzelemszabályozás, a megosztott figyelem, a kockázatelemzés és a döntéshozatal terén kulcsfontosságú agyterületek is. Így nem csoda, hogy a kamaszok hajlamosabbak érzelmi hullámzásra, könnyebben kiborulnak, figyelmük elkalandozik, és hajlamosak kockázatos viselkedésformákat űzni.

shutterstock 150531944

Dr. Frances E. Jensen neurológus és két fiú édesanyja könyvében elmagyarázza, mit kell tudnunk a tinédzserek agyáról ahhoz, hogy jobban megérthessük őket.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Amerikai „kockák”, akik meghekkelték az oktatási rendszert

Primilla 2015. február 18., szerda 13:08

El tudja képzelni, hogy a gyereke nem jár iskolába, hanem otthon, minimális irányítással, tankönyvek és az internet segítségével tanul? Azzal foglalkozik, ami igazán érdekli őt, így fejleszti saját magát? El tudja képzelni, hogy így sikeres emberré válhat, olyanná, aki létrehoz valami új és jó dolgot?

Az amerikai tech iparágban dolgozók egyre nagyobb része gondolja így. A Wired riportja bemutatja, miért váltak otthoniskolázóvá sikeres tech cégek első emberei, és mit gondolnak a hagyományos iskolarendszerről.

Az amerikai háziasszony, Samantha Matalone Cook nem járatja iskolába, hanem otthon tanítja két kiskamasz gyerekét. A 12 éves Parker és a 10 éves Simon szobáján mintha vihar söpört volna végig, a fiúk a kanapén ülve éppen matematikát tanulnak elmélyülten. Parker prealgebra feladatokat old meg, Simon pedig éppen matekszörnnyé készül válni a tankönyve segítségével. A fiúk azóta otthon tanulnak, amióta a szüleik úgy döntöttek, hogy nem adják őket óvodába.

Samantha férje, Chris sosem szerette az iskolát, helyette az apja IBM gépével volt elfoglalva. Háromszori próbálkozás után belátta, hogy alkalmatlan rá, hogy a főiskolán olyan kötelező tantárgyakat sajátítson el, mint a szerves kémia, így teljes figyelmével a számítógépek felé fordult. Ami kifizetődő döntés volt, jelenleg a Pandora egyik vezető rendszer adminisztrátora.

Samantha független gondolkodású anyuka, blogot vezet a női egyenjogúságról, a szülőségről, az oktatási reformról. Emellett közösséget épít, melynek célja, hogy segítsék a gyerekeket abban, hogy azokon a területeken tudjanak kibontakozni, amelyek valóban érdeklik őket, legyen az matek, tudomány, technológia vagy művészet. Valamint bíztassák őket, hogy legyenek bátrak és hozzanak létre nagy dolgokat.

Nos, amikor eljött az ideje a gyerekeik iskoláztatásának, Cook-ék egyáltalán nem törték magukat, hogy hagyományos iskolába küldjék őket. A világ változik. Kreatív és bevállalós emberekre van szükség, és ez nem fog összejönni egy olyan rendszerben, ahol megmondják a gyereknek, hogy mit csináljon – vélekedik Samantha. Ehhez pedig a legjobb módszer a „csináld magad”.

Távolról sincs vége, olvasson még »

"A szajhának fájt, hogy hús és vér lett egykori hibája" - interjú

Mártonffy Zsuzsa 2015. február 16., hétfő 14:48

Beszélgetés egy örökbefogadott felnőttel. Péter örökbefogadóknál nőtt fel, majd megkereste a vér szerinti szüleit is, szembesült saját cigány gyökereivel, és ma mindkét családjával jó viszonyban van. 

Mikor fogadtak örökbe és hol éltél előtte?

Másfél-kettő éves korom között, egy zsámbéki nevelőotthonból. Három hónapos koromig a vér szerinti anyámnál éltem, utána kerültem a gyerekotthonba.

Miért adtak örökbe?

Amennyit jelenleg tudok, hogy anyám terhessége alatt a vér szerinti apám börtönbe került. Anyámat bűntársnak titulálták, és három hónap után be kellett vonulnia, engem erőszakkal vettek el tőle.

Családi kép az ovis korú Péterről
Családi kép az ovis korú Péterről
Fotó: Péter

A szüleid eszerint nem mondtak le rólad?

Nem. A vér szerinti anyám idegösszeroppanást kapott, mikor elszakítottak tőle. Mikor apám kiszabadult, bement a gyámhivatalba, és ott az ügyintéző azt mondta: én mindent meg fogok tenni, hogy maga soha a büdös életben ne találkozzon többet a gyerekével.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Mit tegyünk, ha szemtelen a kölyök?

Cziglán Karolina, pszichológus 2015. február 15., vasárnap 18:55

A tizenéves kor köztudottan a szemtelenkedés időszaka. Erre sok szülő felsóhajt: miért, melyik életkorban nem szemtelenkedik a gyerek... Persze, de ahogy kamaszodik, általában átlép bizonyos határokat, a szülőt is meglepi, mit meg nem enged magának. Volt olyan tizenéves, akinek anyjával való kommunikációja szinte egy szóra korlátozódott: „kuss!”. Ez volt a válasz minden felvetésre. Az apjának csak azért nem mondta, mert ő már rég nem hozakodott elő felvetésekkel. Holott nem ez volt a jellemző kommunikációs forma abban a családban, tehát nem arról volt szó, hogy a gyerek csupán eltanulta, amit a szülőktől hallott.

Ettől még persze igaz, hogy sok mindent meghatároz, ahogy a családban egymással kommunikálnak. Az, hogy csak a „kuss”, a „hagyjál”, az „utállak” maradjon, feltételezi, hogy elmaradtak a bensőséges beszélgetések. (Bár az „utállak” tulajdonképpen bizalmas közlés a maga tömör módján, mert mond valami a gyerek lelki állapotáról és viszonyulásáról, ezzel már lehet valamit kezdeni, kiindulni belőle. Például, rákérdezni, hogy „miért utálsz?”) A fenti példában szereplő lány lázadt, de talán azt is megfogalmazta, ha nem is volt szándékában, hogy van valami „kuss” a levegőben. A fontos dolgokról nincs szó, valahogy üresség van.

Távolról sincs vége, olvasson még »
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27

Blogok, amiket olvasunk

MAI MANÓ 17 díjnyertes fotó 2016-ból

Lakótelepen, slaggal mosdatott elefánt, gyönyörű portrék, sportolói örömkönnyek.

OTTHONTÉRKÉP Szupertuti eladó nyaralók

A legnépszerűbb a Balaton és Pest megye, de az egész országban lehet gyöngyszemekre bukkanni. Nyaralókörkép a hirdetések alapján.

ÉDES POFA Ne dobd ki a zöldjét!

Három tuti recept, és garantáltan más szemmel nézünk a tavaszi zöldségekre, mint eddig. Bónusz: még a gyerek is megeszi.
Ajánlok blogbejegyzést

Travelo utazási ajánlatok

Hirdetés