A görögdinnye üdítő és vágykeltő

Zanza!

A görögdinnyét afrodiziákumnak tekinthetjük. A benne található anyagok szívnek és az érrendszernek is jók, erősíti az immunrendszert, emellett segíthet az elhízás és az időskori cukorbetegség elleni küzdelemben is. Nyáron kevés üdítőbb dolog van annál, mint egy jól behűtött és kellően édes görögdinnyébe harapni. Egyszerre étel és ital, nélküle nehezen képzeljük el a nyaralást. Két főbb típus közül elsőként a görögdinnyével ismerkedünk meg bővebben.

A szankszritül chaya-pula-nak nevezett görögdinnye feltehetően Afrikából ered. Bár már az egyiptomi hieroglifák nézegetése közben is ráismernénk erre a manapság igen elterjedt és népszerű gyümölcsre. A hazai fajták közül a Heves megyei, azon belül a csányi dinnye a legízesebb, -híresebb.

Főbb típusai

Léteznek étkezési és takarmányozási célra termesztett dinnyék is, előbbieknek több mint ötszáz fajtája ismeretes. Külsőre lehet a héjuk egyszínű zöld, csíkos (ez kanadai származású) és akár fekete is.  

Kaphatunk gömbölyű, hosszúkás és akár kocka alakú dinnyét is. Az utóbbit japán kutatók nemesítették ki, hogy a dinnyék ne guruljanak el és kisebb helyet foglaljanak tárolás során.  

Fontosabb tápanyagai

A görögdinnye jelentős mennyiségű vizet tartalmaz. Egyes kutatások eredményei szerint az ételekben (például levesben, turmixban), élelmiszerekben található vízmennyiség jobban telít, laktat, mintha például ugyanazt a mennyiségű zöldséget, gyümölcsöt egy pohár vízzel fogyasztottuk volna el. A görögdinnye ezért is olyan laktató, hogy akár egy önálló étkezéssel is felér.

Jelentős likopin- és béta-karotinforrás is. A paradicsomban is megtalálható likopin jó hatással bír a szemre, de segít a daganatos betegségek elleni védelemben is. Az A-vitamin előanyagául szolgáló béta-karotin szintén szemvédő, emellett a nyáron megszerzett barnaságunk megőrzője is lehet.

A görögdinnyét akár afrodiziákumszámba is vehetjük. A benne található érlazító és vízhajtó hatású citrullinnak a testünkben való átalakulásakor keletkező arginin kedvez a szívnek és az érrendszernek, erősíti az immunrendszert, emellett segíthet az elhízás és az időskori cukorbetegség elleni küzdelemben is. Amiért viszont igazán érdekes: az arginin emeli a nitrogén-monoxid szintjét, ami az erek falának ellazulását okozza, éppen úgy, mint azt a Viagra teszi, így vélhetően a férfiasságukban időlegesen vagy tartósan sérült erősebbik nem képviselőinek is segítségére lehet az ágyban.

Hatásai

A görögdinnye kiváló vízhajtó, ezt talán nem is kell nagyon magyarázni, mindenki érezheti magán is a hatását. A veséink valóban hálásak lesznek a rendszeres dinnyézésért, persze nem árt megfontolni, hogy mikor tesszük ezt, nehogy kellemetlen élményekben legyen részünk.

Azoknak viszont, akiknek a veséi nem működnek megfelelően és a folyadékfogyasztást az orvosuk emiatt korlátozta, azok csak módjával és a napi kálium-, vízfogyasztásba beszámolva élvezzék. Az esetleges keresztallergia miatt a parlagfű-allergiában szenvedők számára sem éppen ez a legmegfelelőbb gyümölcs. Előfordulhat, hogy a fogyasztást követően az allergizáló pollen okozta tüneteket észlelhetik magukon, mivel a szervezet azonosként értékeli a két növény fehérjéit.

Az, hogy a cukorbetegek számára mennyire javasolt a görögdinnye fogyasztása, attól függ, hogy mennyit esznek belőle. A tápanyagtáblázatok adatai ugyanis többnyire 100 grammra adják meg az adott nyersanyag szénhidráttartalmát, ami igen kevésnek tűnhet így a görögdinnyénél, azonban ennél jóval többet, akár tízszeres mennyiséget is elfogyaszjuk egy ültő helyünkben, ami viszont már jelentős mennyiségű szénhidrátot jelent. Cukorbetegeknél tehát lényeg a mértékletesség és a szénhidráttartalom beszámítása a napi étrendbe.

Kopogtatás, lékelés?

Örök vitatéma, hogy mikor jó a dinnye, melyiket érdemes megvenni ahhoz, hogy érett, mézédes gyümölcshöz jussunk. Állítólag akkor érett igazán, ha a dinnyét megkopogtatva kongó hangot hallunk. A szárát is érdemes szemügyre venni. Ha már kissé száraz, akkor valószínűleg jó úton járunk. A zöldebb, nem eléggé fonnyadt szárú dinnyét még éretlenül szüretelték le, inkább ne azt válasszuk.

A méretesebb példányok megvásárlását és hazacipelését bízzuk férfiemberre, mi inkább a kisebbekkel vagy a felezett, negyedelt darabokkal próbálkozzunk. Ehhez érdemes a boltban, piacon jól körbenézni, hogy mennyire higiénikus módon történik, történhetett a szeletelés: van-e lehetősége az árusnak megmosni a dinnyét és a kést is a szeletelés előtt, alaposan lefedte-e műanyag fóliával a vágási felületet, nem szennyeződik-e, míg haza nem visszük. Hazaérve mindenképpen mossuk le alaposan a dinnye héját, mielőtt a hűtőbe tennénk vagy elfogyasztanánk.

Régebben nagy divat volt a dinnyéket még a vásárlás előtt meglékeltetni, hogy egy gyors kóstolással az árusító meggyőzzön minket az áru minőségéről. Erre manapság ne számítsunk, élelmiszerbiztonsági okokból az ÁNTSZ már tiltja a dinnyék lékelését.

Dinnyés ötletek nyárra

A néphit szerint Lőrinc után már nem igazán jó a görögdinnye, így szeptember ötödikén véget ér a dinnyeszezon. De addig is még jó pár alkalommal csemegézhetünk belőle. Következzen pár ötlet, hogy mivel dobhatjuk fel egy kicsit a dinnyénket, ha már unjuk csak úgy magában. 

♦Kiváló alapanyaga egy igazi nyári gyümölcssalátának. A kivágott héja a gyümölcsös tálat is helyettesítheti, így még mosogatnunk sem kell utána. 

♦Igazán frissítő turmixot is készíthetünk belőle, ehhez külön folyadékot szinte nem is kell hozzá adnunk, önmagában is elég lédús. 

♦Összetörve vagy turmixolva, ízlés szerint ízesítve a fagyasztóban sorbet-nek is alkalmas lehet. 

♦Ha vendégeket várunk, egy kellemes bólé hozzávalójaként sem fogunk benne csalódni. 

♦A még igen apró méretű dinnyécskéket savanyúságnak is eltehetjük. 

♦Ha szeretjük a különleges csemegéket, akkor a dinnyehéját hámozzuk meg, és cukorszirupban tegyük el befőttnek vagy akár lekvárnak is.

Szerzőnk dietetikus.

Blogmustra