A generációk közötti különbség és ellentét nem új dolog. A Z generáció (az 1990-es évek közepe-vége és a 2010-es évek eleje között született) és a Baby Boomerek (az 1940-es évek vége és az 1960-as évek eleje között született) manapság nem nagyon tudnak kijönni egymással, vagy egyetérteni, nem is csoda, hiszen egészen más világban nevelkedtek. Legyen szó akár az „Oké Boomer” kicsit lenéző beszólással, akár a 9-től 5-ig tartó munkaidővel kapcsolatos ellentétes hozzáállásról, a két generációnak gyakran nagyon eltérőek a nézetei.
Most egy új tanulmányból az is kiderült, hogy ugyanez elmondható az öregedésről is – ehhez a témához is másként áll a két generáció.
Z generáció vs. boomerek
A Wellsoon megbízásából a Practice Plus Groupnál nemrégiben készítettek egy tanulmányt, amely során 2000 felnőttet kérdeztek meg a generációs különbségekről. A 27 év alattiak úgy vélik, hogy az öregkor az 50-es évek vége felé kezdődik, és a nyugdíjas évek pedig többnyire a karosszékben való ücsörgésből és „barkácsolásból” állnak. A boomerek kétharmada azonban azt állítja, hogy
akár 20 évvel is fiatalabbnak érzi magát a valódi életkoránál, és a 60 év az új 40 év.
A boomereket aktívabbak, a fiatal felnőttekhez képest átlagosan négy órával több időt töltenek a szabadban a munkaidőn túl. Az idősebbek a sok szabadban töltött idő miatt gondolják úgy, hogy fiatalabbnak érzik magukat. Sőt, a boomerek 37 százaléka azt mondta, hogy még aktívabb lenne, ha nem lennének egészségügyi problémái és krónikus ízületi fájdalmai.
Így gondolkodik a Z generáció az öregedésről
A boomerek negyede szerint abban mérhető az öregedésük, hogy már nem olyan egészségesek. Az ezredfordulósok 22 százaléka viszont úgy gondolta, hogy abban, hogy megváltozik a külsejük. Néhány fiatal elkezdett megelőző, öregedésgátló kozmetikai kezeléseket, többek között kipróbálta a botoxot és a szem alatti töltőanyagokat. Úgy tűnik, hogy a jelenlegi korunk megváltoztatja azt, hogy mit tekintünk „öregnek”.
Miben hasonlít a Z generáció és boomerek generációja
Ez a két generáció gyakran csak a különbözőségeire koncentrál, pedig rengeteg hasonlóság is van köztük. A Middletons Mobility mobilitási szakértő csapatának elemzése szerint például nem bíznak a politikai vezetőkben. A kutatás szerint mind a Z generáció (44 százalék), mind a baby boomerek (57 százalék) szerint az összes párt politikusai kevésbé őszinték, mint korábban voltak. Viszont a fiatalabbak szavazási hajlandósága kezd növekedni.
Az Eurostat tanulmánya azt mutatja, hogy a Z generáció 51 százaléka és a boomerek 43 százaléka számít arra, hogy belföldi és nemzetközi utazási célpontokat keres fel. Mindkét generáció különösen aggódik az éghajlatváltozás miatt. A 2022-es nyári hőhullámok előtt az emberek 20 százaléka mondta, hogy „nagyon aggódik” a klímaváltozás miatt, az arányuk viszont azóta még tovább emelkedett: 33 százalékra.
Tévhitek a két generációval kapcsolatban
Sokan gondolják úgy, hogy a boomerek számítógépes analfabéták. Az ONS adataiból kiderült, hogy a 65 év felettiek 67 százaléka használja naponta az internetet, míg a Z generáció 100 százaléka. A boomerek több mint fele mondta azt, hogy most már online vásárol. A Z generáció 36 százaléka vásárol üzletben és online is, a boomereknél ez az arány 18 százalék.
A Z generációról azt is tartják, hogy lusták, nem akarnak dolgozni. Pedig 58 szézalékuk mondta, hogy hajlandó lenne éjszakai és hétvégi munkát vállalni a magasabb fizetésért. Ez a szám a korábbi generációk esetében csökkent, az X generáció és a Baby Boomerek esetében 40 százalék vagy annál is kevesebb. A Z generációnak vannak nagy vállalkozói ambíciói is: 42 százalék mondta azt, hogy saját vállalkozást szeretne, ami 10 százalékkal magasabb, mint bármelyik korábbi generációnál.
Az öregedés témáját sokan kutatják. Az alábbi cikkünkből kiderül, hogy években számítva melyik kort tartjuk ma már öregnek.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés