Modern kori romantika: megfejtettük, miért ilyen sikeresek a Bridgerton-könyvek

Berényi Bianka
GettyImages-1387197377
Olvasási idő kb. 8 perc

A Bridgerton-könyvek újra felélesztették a romantikus regények halottnak hitt piacát. Julia Quinn regényei soha nem látott népszerűségnek örvendenek, ami a Netflix Bridgerton-sorozatának is köszönhető. De mi lehet a siker titka?

Ha ebben az évszázadban élsz, bizonyára hallottál már a Bridgerton családról szóló regénysorozatról. Nem feltétlenül kell ahhoz Netflix-előfizetőnek lenni az embernek, hogy találkozzon a Bridgerton-jelenséggel. De mi lehet ennek az óriási sikernek a titka?

Szex a múlt századi világban

A filmsorozat a regények alapján készült, és bár az alapok valóban a könyvekből származnak, rengeteg dolgot megváltoztattak a sorozat forgatókönyvében. Tény, hogy az igazi világsiker akkor robbant be, mikor a sorozat nézettségi csúcsokat döntögetett – amit lehetséges, hogy a sok szexuális tartalom miatt (is) zsebelhetett be –, de ne legyünk rosszmájúak, valóban olyan a sztori, hogy leköti az ember figyelmét. A kosztümök gyönyörűek, a történet vezetése érdekes és csavaros, a párbeszédek bájosak és humorosak, és némi modern kort is sikerült az alkotóknak belecsempészni a filmekbe, ugyanis mai slágerek csendülnek fel az epizódokban, korhű, klasszikus köntösbe bújtatva. És természetesen a szereplőválogatás is igen jól sikerült, így a siker borítékolható volt. A romantikát (szinte) mindenki szereti, egy szerelmespár szövevényes története pedig mindig garantált siket hoz. Főleg ha eleinte nem szerelemmel indult kettejük közt a dolog. Na, de térjünk át a regényekre. 

Julia Quinn, a Bridgerton-regények szerzője
Julia Quinn, a Bridgerton-regények szerzőjeJeff Spicer / Getty Images Hungary

 

Miből lesz a cserebogár?

Julia Quinn többrészes sorozata elsősorban a nőknek szól. Tagadhatatlan, hogy az amerikai írónő megtalálta azt a bizonyos piaci rést ezekkel a regényekkel. Quinn eredeti neve Julia Pottinger, és sokáig nem tudta, mit is kezdjen az életével. Orvosnak is tanult többek közt, de sosem érezte a sajátjának azt a hivatást. Szégyellte bevallani, hogy bajban van, de dolgozott az identitása megtalálásán. Aztán egyik nap, miután megevett egy nagy doboz fagyit, rápillantott az asztalán heverő romantikus regényre, amit épp olvasott, és ezt gondolta: ilyet ő is tudna írni, ha akar. És akart.

Julia könyvei olyan sikeresek lettek, hogy több kiadó is versengett értük. A Bridgerton-sorozatot például már 15 éve megírta, de a Netflix csak pár éve harapott rá. Viszont a siker kárpótolta. Eddig 8 Bridgerton-könyvet írt, de más témájú romantikus regények is köthetőek az írónő nevéhez. Eddig 2 könyvből készült sorozat, de ha a várva várt második évad is sikeres lesz (Anthony története), akkor valószínűleg a 3. is megfilmesítésre kerül.

Modern kori Jane Austen?

És hogy mi az a piaci rés, amit Quinn megtalált? Hát az a fajta romantikus atmoszféra, melyre a nők szívük mélyén annyira szomjaznak. Ezt a réteget találta meg Jane Austen és Charlotte Brontë is annak idején, csak az ő regényeikből kötelező olvasmányok és klasszikusok lettek. Ki tudja, lehet, hogy Quinnre is ez a sors vár.

Mindannyian jól tudjuk, ha jártunk már könyvesboltban, hogy a romantikus, szerelmes regényekből Dunát lehet rekeszteni, annyi van belőlük. Akkor Quinn könyvei hogyan lettek ennyire sikeresek? Ő az a 100-ból egy? Ki tudja. De az biztos, hogy jókor volt jó helyen. És azért ne felejtsük el, hogy a mostani sikerei azért kaptak nagyobb visszhangot, mert a Netflix sorozatát felkapták. Egyik siker generálja a másikat, hisz a regények nélkül nem lenne a sorozat, de a sorozat nélkül közel sem lennének ennyire ismertek a Bridgerton-regények sem.

Rengeteg sorozatot könyv alapján készítenek, ez most reneszánszát éli a Netflixen is. Így a Bridgertonnál is működött ez a recept.

„A romantikának most van egy pillanata. Divatos elájulni” – mondta Tessa Dare, a történelmi romantika bestsellerszerzője a CNN-nek. Azt mondja, izgalmas volt végignézni, ahogy a „Bridgerton” világméretű jelenséggé vált, és bebizonyította, amit a romantikus regényeket olvasók milliói már tudnak: az ilyen típusú történetek mindenkinek szólnak.

„A szerelem, a szex és a kapcsolatok univerzálisan vonzó témák”

– mondja Dare.

És jövedelmezőek is. A Bridgerton-regényeket kiadó cég szóvivője a CNN-nek elmondta, hogy az eredeti nyolc Bridgerton-könyv eladásai „exponenciálisan megnőttek a sorozat premierje óta”.

Nem meglepő, hogy az ilyen ultraromantikus, ultraérzéki anyag a bestsellerlisták élén áll, és streamingrekordokat döntöget. Valójában ez csak a szokásos üzlet. „A romantika az a műfaj, amely a többi kiadványt finanszírozza, ez a meztelen igazság” – árulja el Suleikha Snyder, díjnyertes kortárs és paranormális romantikus szerző. „A romantika tartja fenn a kiadói ipar többi részét, miközben érzelmileg is megerősíti az olvasókat.”

Ennek az iparágnak a romantikus könyvek eladásai következetesen a tekintélyes részét teszik ki. A világjárvány idején pedig a romantikus e-olvasókönyvek terén tapasztalhattunk hatalmas fellendülést, valószínűleg ugyanazon okból, amiért a „Bridgerton” is visszhangra talált a közönség körében. Amikor rosszul alakulnak a dolgok, jó belefeledkezni ezekbe a történetekbe.

„Az elmúlt év mindenki számára nagyon nehéz volt. Szükségessé vált számunkra egy tömeges öröminfúzió, ami hatásosabb a csokoládénál” – mondja Dare, hozzátéve: „Ha a világ semmi másban nem is tud megegyezni, legalább 63 millió háztartásban ünnepelheti Hastings hercegének tökéletesen ívelt szemöldökét.”

A romantikus regények sosem mennek ki a divatból
A romantikus regények sosem mennek ki a divatbólAnchalee Phanmaha / Getty Images Hungary

A „Bridgerton” új romantikus olvasókat csábíthat el

Annak ellenére, hogy virágzó és fejlődő műfaj, a kívülállók gyakran lenézően tekintenek valamiért a romantikus regényekre. Minden alkalommal azonban, amikor egy olyan sorozat, mint a Bridgerton, kulturálisan megveti a lábát, a megbélyegzés egy része lekerül róluk. A hatás mindkét fél számára előnyös lehet, hiszen újabb olvasókat vonz a romantikus regények körébe, és felbátorítja a régi rajongókat, akik esetleg eddig rejtegették szenvedélyüket, hogy többet meséljenek az általuk kedvelt műfajról. A romantika nem ciki, sőt.

„Az a kép alakult ki rólunk, hogy a giccses regényeket a közértben vettük, és az emberek ragaszkodtak ehhez az elképzeléshez” – mondja Roni Loren, a kortárs romantikus regények bestsellerszerzője.

Mindenki happy endinget akar?

„A Bridgerton népszerűségét látva sok ember számára legitimálódik a műfaj. Engedélyt ad az embereknek, hogy elkezdjenek utánanézni a romantikus regények részlegén.”

Hogy pontosan miért is küzdenek a romantikus írók és olvasók továbbra is ezekkel az előítéletekkel, kényes kérdés.

„Szexizmus” – jelenti ki Tessa Dare egyszerűen. „A társadalom arra van beállítva, hogy mindent, amit nők írnak nőknek, alacsonyabb rendűnek tekintsen, és mindig is létezett az a feltételezés, hogy a romantika komolytalan, rosszul megírt, és a férfiak számára kevéssé vonzó. A Bridgerton sikere végre rávilágít, hogy ezek a feltételezések alaptalanok.”

Ha tényleg lesz „Bridgerton-hatás” a romantikus irodalomban, akkor egyértelmű, hogy annak mindenféle háttérrel rendelkező írót és olvasót támogatnia kell. 

Elvégre a romantikus regények közös mozzanata – függetlenül attól, hogy a vérfarkasok, a cyberszex, a skótok vagy a nők a stégen –, hogy mindenki megérdemli a boldog befejezést.

„Azt hiszem, ez az, amiben a befogadás fontossága rejlik, hogy van ez a tér, ahol biztonságosan eligazodhatunk az identitásunkban, miközben tudjuk, hogy a műfajból eredően a történet mindenképp boldogan fog végződni” – mondja Snyder. „Ezekre a dolgokra érdemes emlékezni, amikor legközelebb valaki komolytalannak minősíti a romantikát. Igen, van szex is benne, de ízlésesen. Igen, van benne szórakozás és menekülés is. De ezekért nem kell bocsánatot kérnünk.”

A romantika ennél többet jelent az embereknek

„Ez nagyon feminista. Sok románcban a nő önmagát menti meg. Ez a mi vágyálmunk, hogy azt akarjuk, hogy tisztelettel bánjanak velünk” – fejti ki Roni Loren.

Cole szerint a másik nagy vonzerő a bizalom. „A karakterek a múltbeli traumákat követően megtanulnak bízni valakiben, és ez a bizalom nem hiba” – mondja. Ez az életben is így van.

„Leginkább arról ábrándozunk, hogy megmutathatjuk magunkat – a teljes lényünket, beleértve a rossz dolgokat is – egy partnernek vagy barátnak, és bízhatunk abban, hogy még mindig szeretni fognak, a gyengeségeinkkel együtt is. Egy románcban ez a bizalom a végén mindig meghálálja magát.”

Amikor az olvasók kinyitnak egy romantikus regényt, reménykednek benne, hogy valami önmagukból is tükröződik azokon az oldalakon, függetlenül attól, hogy kik ők, kit szeretnek, vagy hogyan élnek. És ha egy nagyon szexi, nagyon jövedelmező Netflix-sorozat kikövezheti az utat, hogy még több ilyen történetet meséljenek el, akkor jöhet a szerelem és romantika ebben az évezredben is!

 

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!

Ehhez a cikkhez ajánljuk

Érdekességek