Százezres összegű kártérítést kaphatsz, ha erre két órát kell várnod

karterites-osszeg-varakozas
Olvasási idő kb. 4 perc

Sokan dühösnek és tehetetlennek érzik magukat, amikor több órán keresztül dekkolnak a repülőtéren, pedig a járatkésésért komoly összegű kártérítést kell, hogy fizessen a légitársaság.

Kevesen tudják, de a két órát meghaladó járatkésés esetén egy uniós jogszabály szerint az utas jogosult kártérítési díjra a légitársaságtól. Ez az összeg akár a 600 eurót is meghaladhatja, sőt járattörléskor egyéb szolgáltatás igénybevételét is biztosítani köteles a légitársaság – hívja fel a figyelmet az Index.

Komoly csalódást okozhat, ha a hetek óta vágyott utazás résztvevői a repülőtérre megérkezve azzal szembesülnek, hogy órákat késik a járatuk vagy törölték a gépüket. Sokan ilyenkor tehetetlennek érzik magukat, és azt gondolják, nincs más lehetőségük, csak a felháborodás, pedig valójában kártérítésre is jogosultak, amit uniós jogszabály határoz meg.

Egész szép összegű kártérítésre vagy jogosult, ha járatkésés miatt két óránál többet váratnak a repülőtéren
Egész szép összegű kártérítésre vagy jogosult, ha járatkésés miatt két óránál többet váratnak a repülőtérensimonkr / Getty Images Hungary

Késés, beszállás visszautasítása, törlés és kártalanításhoz való jog vonatkozásában a 2004-ben hatályba lépett (261/2004/EK) uniós rendelet rendelkezik a légitársaságok kötelezettségéről.

Ha valakinek késik a járata, akkor ingyenes szolgáltatásokra jogosult, étel- és italfogyasztást kell felajánlani számra az uniós rendelet alapján.

A rendelet az unión belüli tagállamokra terjed ki, ha a repülő az unióból indul, függetlenül attól, hogy Európán belüli vagy kívüli országba érkezik. Ha viszont az unión kívüli országból utazunk, és késik a járatunk, akkor csak azokra a légitársaságokra érvényes, amelyeket regisztráltak az Európai Gazdasági Térségben. Ezekhez tartozik jelenleg Izland és Norvégia, illetve kétoldalú szerződés alapján Svájc.

Beszállás visszautasítása vagy járattörlés esetén a légitársaság köteles felajánlani, hogy más légitársasággal vagy egy, az eredetileg tervezettől eltérő útvonalon, de elszállítják az utasokat.

Két óránál hosszabb várakozás után magas összegű kártérítés jár

Ha 14 nappal korábban értesítették az utasokat arról, hogy nem indul el a járatuk, a légitársaságnak nincs kártérítési felelőssége, de a jegyár visszatértésére jogosult az ügyfél. Az utas akkor jogosult kártérítésre, ha legfeljebb 1500 kilométeres távolság esetén az eredeti időponttól számított két órán túli járatindulás történik, 1500 és 3000 kilométeres repülőút esetén háromórás reptéri várakozás után, és az ennél hosszabb repülési távú járatoknál négy órát meghaladó késés esetén.

A kártérítés mértéke 250 euró az 1500 kilométeres vagy ennél rövidebb repülőútra. 400 euró az 1500 és 3500 kilométer közötti repülőútra, és 600 euró a több mint 3500 kilométeres repülőútra.

A kártérítés nem jár vis major esetén, például ha a légitársaság nem tud kiküszöbölni egy előre nem látható időjárási körülményt. Műszaki hibára azonban a légitársaság nem hivatkozhat.

A kártérítésen felül a várakozó utasoknak étkezési kupont vagy frissítőt kell biztosítaniuk. Ezenkívül a négy órát meghaladó késénél – esti induló járat késése esetén – a légitársaság szállodai elhelyezésről köteles gondoskodni, sőt még azt is nekik kell intézniük, hogy ügyfelük eljusson a szállásra.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek