Így pusztult el a Szent István, a Monarchia egyik legmodernebb csatahajója

Olvasási idő kb. 9 perc

Az esemény, amelynek hatására Horthy Miklós törölte a tervezett hadműveletet. A Szent István csatahajó elsüllyesztésének dátuma a mai napig az olasz haditengerészet napja.

Magyarország az egykori Osztrák–Magyar Monarchia részeként valaha tengeri hatalom volt, méghozzá nem is a legkisebbek közé tartozó. Az első világháború előestéjén a Monarchia flottája, hivatalos nevén a császári és királyi haditengerészet a világ nyolcadik, Európa hatodik legerősebb haditengerészete volt. A flotta legújabb, legnagyobb és legmodernebb csatahajói, a Tegetthoff-osztály négy egysége közül az egyik magyar hajógyárban épült: ez volt a tragikus sorsú Szent István csatahajó. Alig több mint két és fél évvel szolgálatba állítása után, 1918. június 10-én első bevetésén azonban egy olasz torpedóvető motorcsónak elsüllyesztette.

Szerzőnkről

Krámli Mihály történész a Hadtörténeti Intézet és Múzeum kutatója. Szakterülete az osztrák és az osztrák–magyar haditengerészet (1786–1918), valamint az egyetemes tengeri hadviselés (1500–1918) történetének kutatása.

Az 1866-os lissai csatát követően, melyben Ausztria legyőzte az olasz flottát, a több évtizedes Csipkerózsika-álomból ébredező osztrák–magyar haditengerészet komolyabb fejlesztése az 1890-es években indult meg. A századforduló után az Adrián a brit–német haditengerészeti vetélkedéshez hasonló, persze jóval kisebb léptékű flottaverseny bontakozott ki a két formális szövetséges, a Monarchia és Olaszország között. A világszerte zajló flottaverseny 1906-tól kezdve az új típusú csatahajók, a dreadnoughtok megjelenésével újabb, még intenzívebb szakaszába lépett. A brit HMS Dreadnought után elnevezett típus, mely nagyobb, gyorsabb, jobban védett volt, emellett jelentősen nagyobb tűzerővel rendelkezett, mint elődei, gyakorlatilag egyik napról a másikra lenullázta a harcértékét a tengeri hatalmak addig felépített flottáinak. A világtrendeknek megfelelően az évtized végén Olaszország és a Monarchia is dreadnoughtok építését kezdte meg.

A Viribus Unitis, az osztrák–magyar haditengerészet első dreadnoughtja
A Viribus Unitis, az osztrák–magyar haditengerészet első dreadnoughtjaKiss László gyűjteménye

Az osztrák–magyar haditengerészet vezetése még 1904-ben határozta el a minőségi ugrás végrehajtását a csatahajó-építés területén. Ez azt jelentette, hogy a korábbi kicsiny és gyenge fegyverzetű hajók helyett a jövőben a legnagyobb tengeri hatalmakéval egyenrangú csatahajókat akartak építeni. E hajók tervezése közben érkeztek meg 1905-ben az első hírek a britek által építeni kezdett újfajta csatahajóról. Ezek hatására a tervezést végző bizottságban fel is merült az ötlet, hogy az új osztrák–magyar csatahajók is dreadnoughtok legyenek. Ez azonban a konzervatív tagok, elsősorban a haditengerészet parancsnoka, Rudolf von Montecuccoli tengernagy ellenállásán megbukott. Az 1907-ben építeni kezdett csatahajók (Radetzky-osztály) így a zsákutcának számító vegyes nehéztüzérségű típust képviselték, és már a rajzasztalon elavultnak számítottak.

A Tegetthoff-osztály

A nemzetközi trendeket látva az már egy percig sem volt kérdéses, hogy a Radetzky-osztályt követő csatahajók dreadnoughtok lesznek. Az új, húszezer tonnás csatahajóosztály tervezése 1908 májusában kezdődött. Az első tervváltozatok 1909 februárjában–márciusában készültek el, ezek még nem hasonlítottak a később megépült hajókhoz. Áprilisban Montecuccoli titkára, Alfred von Koudelka fregattkapitány titkos misszióra Berlinbe utazott, ahol személyesen Alfred von Tirpitz tengernagy adott át számára a német csatahajó-építésről bizalmas adatokat. Máig érthetetlen módon a torpedóvédelemre vonatkozó értékes német kísérleti eredményeket egyáltalán nem használták fel az osztrák–magyar csatahajók további tervezésekor, és ez döntő módon járult hozzá a Szent István tragédiájához.

A Tegetthoff-osztály csatahajói a polai hadikikötőben 1916-ban. Előtérben a Szent István, mely a kémények körüli fényszóróplatformról könnyen felismerhető
A Tegetthoff-osztály csatahajói a polai hadikikötőben 1916-ban. Előtérben a Szent István, mely a kémények körüli fényszóróplatformról könnyen felismerhetőKiss László gyűjteménye

Siegfried Popper, a haditengerészet ekkor már nyugalmazott vezető hajótervezője, aki a trieszti STT hajógyár alkalmazásában állt, 1909 májusában készítette el azt a tervet, mely végül az új csatahajók alapjává vált. E terv fegyverzete 12 db 30,5 cm-es ágyúból állt, melyek négy darab hármas lövegtoronyban kaptak helyet. Ez a terv Montecuccoli személyes kívánságára készült, mivel a kiszivárgott információk alapján az olaszok is hasonló fegyverzetű hajót terveztek építeni. A végleges terv 1909 augusztusában alakult ki. A 20 000 tonnás csatahajók hossza 152 m, szélessége 28 m volt, 25 000 lóerős gőzturbinás gépeikkel 20 csomós (37 km/h) legnagyobb sebességet tudtak elérni. Páncélzatuk maximális vastagsága 280 mm volt, fegyverzetük 12 db 30,5 cm-es, 12 db 15 cm-es és 18 db 7 cm-es ágyúból, valamint 4 torpedóvetőből állt. A Popper által készített terv legnagyobb hiányossága az volt, hogy az úgynevezett torpedófal csak 2,5 méterre húzódott a hajó oldalától a németek által javasolt 4 méter helyett.

Az első két egység gerincét 1910 júliusában, illetve szeptemberében fektették le a trieszti STT gyárban. A harmadik osztrák építésű egység gerincfektetésére a költségek hivatalos megszavazása után, 1912 januárjában került sor. E hajók a gerincfektetés sorrendjében a Viribus Unitis, Tegetthoff és Prinz Eugen nevet kapták, és 1912 októberében, 1913 júliusában és 1914 júliusában álltak szolgálatba.

A magyar dreadnought: a Szent István csatahajó

A magyar politikai vezetés az 1890-es évektől kezdte követelni, hogy a haditengerészet ipari megrendeléseit a magyar befizetések (kvóta, 34-36 százalék) arányában tegye meg Magyarországon. E politikai küzdelem eredményeként indult meg a Danubius újonnan létesített fiumei gyárában a magyar hadihajógyártás 1906–1907-ben. Montecuccoli 1906 novemberében titkárát, Koudelkát bízta meg azzal, hogy puhatolja ki, mit szólna a magyar politikai vezetés egy háromtagú dreadnoughtosztályhoz. Wekerle Sándor miniszterelnök kijelentette, hogy csak akkor támogatják a tervet, ha a megrendelések 1/3-át Magyarországon teszik meg. Kossuth Ferenc kereskedelemügyi miniszter ehhez hozzátette, hogy az egyik dreadnoughtnak Fiuméban, a Danubiusnál kell épülnie. A tárgyalás után Koudelka felkereste Montecuccolit budapesti hotelszobájában, aki állítólag az utóbbi hír hallatán a fejéhez kapott és így kiáltott fel: „Az a hajó sosem lesz kész!”. Koudelka – saját állítása szerint – azt javasolta, hogy emeljék négyre a dreadnoughtok számát, így a három osztrák építésű biztosan el fog készülni.

A Szent István csatahajó vízre bocsátása 1914. január 17-én
A Szent István csatahajó vízre bocsátása 1914. január 17-énKiss László gyűjteménye

A haditengerészet programjáról és a magyar építésű csatahajóról Szterényi József kereskedelemügyi államtitkárnak sikerült megállapodnia a haditengerészet vezetésével 1909 júliusában. A koalíciós kormány bukása miatt a költségek megszavazására végül csak 1911 kora tavaszán kerülhetett sor. A várható rendelések volumene miatt a Danubius ekkor fuzionált a Ganz gépgyárral, és ezzel Magyarország legnagyobb ipari komplexuma jött létre. 1911 áprilisában a haditengerészet megkötötte a szerződést a magyar hajógyárral a VII. számú csatahajó építésére.

A VII. számú csatahajó gerincét 1912. január 29-én fektették le Fiumében. Az építés már ekkor igen lassan haladt, ugyanis míg a szintén 1912 januárjában megkezdett Prinz Eugent novemberben vízre bocsátották, a magyar hajó esetében erre csak 1914 januárjában került sor. 1913 áprilisában merült fel a névadás kérdése. A haditengerészet ekkor a következő neveket terjesztette fel Ferenc Ferdinánd trónörökösnek, a flotta nagy patrónusának: Corvin Mátyás, Szent István, Hunyadi és Erzsébet királyné. A trónörökös azt üzente vissza, hogy az első és az utolsó név a magyar szeparatizmus alá adna lovat, de a másik kettőt sem támogatta. Egy ízben közölte Anton Haus tengernaggyal, a haditengerészet új parancsnokával, hogy a Laudon nevet szánja a hajónak. Végül Ferenc József megnyugtatta Haust, hogy a magyar hajó magyar nevet fog kapni, és júniusban a Szent István nevet hagyta jóvá.

A Szent István csatahajót 1914. január 17-én bocsátották vízre. Az esemény során egy halálos baleset is történt, és a babonás tengerészek később ezt a balesetet okolták a hajó pusztulásáért. Az első világháború kitörését követően a csatahajót a polai Arzenálba vontatták, és építését ott fejezték be 1915 őszén, majd a haditengerészet hivatalosan 1915. november 17-én állította szolgálatba Edmund Grassberger sorhajókapitány parancsnoksága alatt. A magyar építésű csatahajó kazánjai és turbinái típusában, valamint a kéményei körül a parancsnoki híd magasságában lévő fényszóróplatformjával tért el Triesztben épült testvéreitől.

A Szent István csatahajó lőgyakorlaton
A Szent István csatahajó lőgyakorlatonKiss László gyűjteménye

A Szent István a szolgálatba állítását követő két és fél évben csak rövid lőgyakorlatokra hagyta el a polai flottabázist. Az 1918. februári cattarói lázadás leverését követően az uralkodó, IV. Károly ellentengernaggyá léptette elő Horthy Miklós sorhajókapitányt és kinevezte flottaparancsnoknak. Parancsnokságának legjelentősebb akciójára, a Korfu hadműveletre 1918. június 8-11-én került volna sor. A hadművelet célja az otrantói zár elleni támadás volt oly módon, hogy a kifutó antanterőket csatahajók ágyúi elé csalják. Ezért a hadműveletben hét csatahajó vett volna részt, köztük a négy dreadnought. A hadműveletet Horthy személyesen vezényelte a Viribus Unitisról.

A Horthy vezette kötelék június 8-án hagyta el Polát. Másnap este futott ki a Szent István és a Tegetthoff a biztosító torpedónaszádokkal, Heinrich Seitz sorhajókapitány, a Szent István parancsnokának vezetésével. A kötelék már eleve késve futott ki, majd menet közben további késedelmet szenvedtek. 10-én hajnali három után az osztrák–magyar hajók Premuda szigetének magasságában összefutottak az ekkor már legendás hírű Luigi Rizzo korvettkapitány vezette két olasz torpedóvető motorcsónakkal. Rizzo támadást vezényelt, és 3:30-kor mindkét torpedójával eltalálta a Szent Istvánt, majd sértetlenül elmenekült.

A megtorpedózott Szent István 1918. június 10-én a felborulás pillanatában
A megtorpedózott Szent István 1918. június 10-én a felborulás pillanatábanKiss László gyűjteménye

A német adatok figyelembevétele nélkül tervezett torpedóvédelem nem védte meg a hajót. A víz hamar elöntötte az egyik kazánházat és az egyik gépházat, valamint a szénraktárak egy részét. A sérült hajót a Tegetthoff megpróbálta vontába venni, hogy a közeli sekély vízben partra futtassák, de mire a vontatókábelt sikerült átjuttatni, a nagy dőlés miatt el is kellett vágni. Végül a két kazánházat elválasztó válaszfal átszakadt, majd 6:05-kor a csatahajó felborult és 6:12-kor elsüllyedt. A Szent Istvánon tartózkodó közel 1100 főből 89-en vesztették életüket. A hajó elsüllyesztésének hírére Horthy lefújta a Korfu-hadműveletet.

A Szent István csatahajó elsüllyesztésének dátuma, június 10. mind a mai napig az olasz haditengerészet napja. Az Adria mélyén pihenő csatahajó roncsát, mely mintegy negyven tengerész végső nyughelye, a horvát kormány hadisírrá minősítette.

Oszd meg másokkal is!

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • világom
Ez lehet a Föld egyik legrégebbi népe: erre a kontinensre nem is gondolnál
Ez lehet a Föld egyik legrégebbi népe: erre a kontinensre nem is gondolnál

Meglepő lehet a részeredmény a Föld legősibb népe címért való versenyben.

március 4., 19:00

  • világom
Donald rágó után itt a Donald csoki is, de ezen Trump van a kacsa helyett
Donald rágó után itt a Donald csoki is, de ezen Trump van a kacsa helyett

A rágó már régi ismerős, de most itt a csoki is, egy másik, régi ismerőssel.

március 4., 15:10

  • világom
Donald Trump egy 13 éves fiút nevezett ki titkos ügynöknek a kongresszus előtt
Donald Trump egy 13 éves fiút nevezett ki titkos ügynöknek a kongresszus előtt

Több mint másfél órás kongresszusi beszédében Trump beszélt Zelenszkijről, Grönlandról és egy külföldiek által megvásárolható aranykártyáról.

március 5., 08:36

  • világom
Mától lehet kérni a belépési engedélyt Angliába, a magyaroknak ennyit kell fizetniük
Mától lehet kérni a belépési engedélyt Angliába, a magyaroknak ennyit kell fizetniük

Bő egy hónap múlva az uniós állampolgárok is csak beutazási engedéllyel mehetnek Angliába, már lehet igényelni a dokumentumot.

március 5., 10:35

  • világom
Ez a 36 cég pusztítja el a Földet
Ez a 36 cég pusztítja el a Földet

Van olyan vállalat, amelyik még az országok rangsorában is a negyedik legnagyobb környezetszennyező lenne a világon.

március 5., 11:40

  • világom
Nem ért egyet Elon Muskkal az űrben rekedt asztronauta
Nem ért egyet Elon Muskkal az űrben rekedt asztronauta

A NASA űrhajósa vitatta Elon Musk elképzelését, ami rövid távon megpecsételné a Nemzetközi Űrállomás működését.

március 5., 14:36

  • világom
Ferenc pápa talán már soha nem látogat haza, hiába várják – megszakadhat a pápai hagyomány
Ferenc pápa talán már soha nem látogat haza, hiába várják – megszakadhat a pápai hagyomány

Egészségi állapota miatt félő, hogy elődeivel ellentétben a katolikus egyházfő nem látogatja meg pápaként a szülőhazáját.

március 4., 10:36

  • világom
Közeledik Alfred, milliókat fenyeget a trópusi ciklon
Közeledik Alfred, milliókat fenyeget a trópusi ciklon

Ötven éve nem láttak arrafelé ciklont, az Alfred hurrikánerejű szelekkel és áradásokkal közelít Brisbane és környéke felé.

március 5., 09:36

  • világom
Egy nő alapította a világ első egyetemét, kevesen tudják, hol
Egy nő alapította a világ első egyetemét, kevesen tudják, hol

A világ minden tájáról özönlöttek a diákok az egyetemre, amelyet egy nő alapított. Mind a mai napig működik az intézmény.

3 órája

  • világom
Földönkívülinek tűnik ez a hal: ritka ijesztő látvány
Földönkívülinek tűnik ez a hal: ritka ijesztő látvány

Egészen hátborzongató halat fogott egy orosz halász.

március 5., 05:46

  • világom
Háromnapos sztrájkot hirdettek az orvosok: pénteken tüntetést is tartanak Párizsban
Háromnapos sztrájkot hirdettek az orvosok: pénteken tüntetést is tartanak Párizsban

Egyes orvosok harmadannyit keresnek, mint kollégáik, ezért az érintettek sztrájkot hirdettek.

március 6., 08:35

  • világom
Rejtélyes jeleket észleltek a januári repülőgép-szerencsétlenség helyszínén
Rejtélyes jeleket észleltek a januári repülőgép-szerencsétlenség helyszínén

A pilóták különös riasztásokat kaptak a levegőben, pár kilométerre onnan, ahol korábban 67 ember halt meg egy légi balesetben.

március 4., 08:36

  • világom
Ez a Kennedy-fotó téged is meglep: felismered, kivel ráz kezet az elnök?
Ez a Kennedy-fotó téged is meglep: felismered, kivel ráz kezet az elnök?

Miből lesz a cserebogár? Ezt a fotón látható Kennedy elnök sem tudhatta ezt akkor még.

március 5., 20:00

  • világom
Ezt az 10 várost ne válaszd úti célul: dögunalmasak, mindenki csalódik bennük
Ezt az 10 várost ne válaszd úti célul: dögunalmasak, mindenki csalódik bennük

Minden utazás tartogat valami érdekességet, de ha nem akarsz csalódni, akkor ne ezekbe az európai városokba szervezz nyaralást.

március 6., 08:50

  • világom
1200 embert telepítettek ki otthonaikból a hatóságok, egyre veszélyesebbek az erdőtüzek Japánban
1200 embert telepítettek ki otthonaikból a hatóságok, egyre veszélyesebbek az erdőtüzek Japánban

A hatóságok szerint ennél nagyobb területen is kialakulhat még vészhelyzet.

március 4., 09:36

  • világom
Az arany filléres bóvli ehhez az anyaghoz képest: egyetlen grammja több millió dollárba kerül
Az arany filléres bóvli ehhez az anyaghoz képest: egyetlen grammja több millió dollárba kerül

Egyetlen anyag létezik csak, amelynek egy grammja még ennél is drágább.

március 2., 11:10

  • világom
Ebben a városkában töltötte utolsó éveit Horthy Miklós
Ebben a városkában töltötte utolsó éveit Horthy Miklós

A Horthy-család Portugáliában az emigráns arisztokraták és kémek paradicsomaként ismert Estorilban telepedett le.

március 4., 08:50

  • világom
Egy nem létező állattól retteg az egész ország
Egy nem létező állattól retteg az egész ország

Így formálják a legendák a köztudatot.

március 2., 11:40

  • világom
Mindennap 10 kiló ruhát öltenek magukra az extrém hideg szibériai településen élők
Mindennap 10 kiló ruhát öltenek magukra az extrém hideg szibériai településen élők

Ha hajlamos vagy azt hinni télen, hogy nálunk hideg van, nézd meg milyen az élete azoknak, akiknél a -50 Celsius-fok "normális".

március 5., 19:30

  • világom
Mesebeli táj vár a határtól pár órára: Svájcnak hinnéd, de annál sokkal jobb
Mesebeli táj vár a határtól pár órára: Svájcnak hinnéd, de annál sokkal jobb

Ha valaki ránéz erre a videóra, könnyen azt hiheti, hogy Svájc egy mesebeli táját látja.

március 2., 12:10

  • világom
Kabinos felvonókat építenek a Himalájára
Kabinos felvonókat építenek a Himalájára

Nepálban a Himalájára több kabinos felvonót is építenek, amelyek a hegymászók paradicsomát a hétköznapi utazók számára is elérhetővé teszik.

március 3., 10:35

  • világom
Nézd meg, hol élnek az űrben rekedt asztronauták: egyikük körbe is vezet a Nemzetközi Űrállomáson
Nézd meg, hol élnek az űrben rekedt asztronauták: egyikük körbe is vezet a Nemzetközi Űrállomáson

Raktár, mosdó, étkező, vezérlőközpont és edzőterem is van az ISS-en, ahol a két űrben rekedt asztronauta 2024 júniusa óta él.

március 2., 14:36

  • világom
Történelmi holdra szállást hajtott végre egy magán űrszonda
Történelmi holdra szállást hajtott végre egy magán űrszonda

Nem hiába kötött a NASA százmillió dolláros szerződést a magán űrkutató céggel: a holdra szállás sikeres volt.

március 3., 08:36

  • világom
Véget ért az égbolt egyik legnagyobb illúziója: a Mars újból a jó irányba halad
Véget ért az égbolt egyik legnagyobb illúziója: a Mars újból a jó irányba halad

Gondoltad volna, hogy a bolygók néha irányt váltanak?

március 3., 20:00

  • világom
Így került Lenin a Spitzbergákra: szovjet szellemvárosban áll mai napig szobra
Így került Lenin a Spitzbergákra: szovjet szellemvárosban áll mai napig szobra

Nem csak Lenin szobra érdekes ebben a svalbardi városban.

március 2., 13:36

  • világom
Kitiltották a magas sarkú cipőket erről a helyről – megvan az oka
Kitiltották a magas sarkú cipőket erről a helyről – megvan az oka

Furcsa tábla tartja lázban az internetezőket: nem akárhonnan tiltották ki a magas sarkút.

március 2., 14:00

  • világom
Ezért zöld a Szabadság-szobor: egyáltalán nem ilyen volt eredetileg
Ezért zöld a Szabadság-szobor: egyáltalán nem ilyen volt eredetileg

Zöldnek ismerjük az amerikai Szabadság-szobrot, azonban eredetileg más volt a színe.

március 3., 16:46

  • világom
Így versengett az NSZK és az NDK: futurisztikus, de mérgező épület tanúskodik róla
Így versengett az NSZK és az NDK: futurisztikus, de mérgező épület tanúskodik róla

A nem véletlenül űrhajónak is becézett épületet az NSZK építette válaszul az NDK Köztársasági palotájára.

március 2., 15:10

  • világom
Rejtett bolygóra bukkantak: a Földön kívüli életről árulkodhat
Rejtett bolygóra bukkantak: a Földön kívüli életről árulkodhat

Egy új, rejtett bolygót találtak a kutatók. Még vizsgálják, de lehet, hogy élhető.

március 3., 06:00

  • világom
Te látod a képen a kiskutyát? Lenyűgöző illúzió csalogatja turisták ezreit ehhez a hegyhez
Te látod a képen a kiskutyát? Lenyűgöző illúzió csalogatja turisták ezreit ehhez a hegyhez

Egy nyaralási fotóval kezdődött. Most özönlenek ide a turisták, hogy lássák a csodálatos képződményt.

március 4., 08:20

Érdekességek