Kitalálod, mi volt az első dolog, amit online vásároltak?

Olvasási idő kb. 4 perc

Az internetes rendelés teljesen megváltoztatta a szokásainkat, olyannyira, hogy mostanra el sem tudjuk képzelni az életet nélküle. Házhoz szállíttathatunk élelmiszertől a bútoron át tulajdonképpen bármit, miközben ki sem mozdulunk lakásunk kényelméből.

Az idei évben a nyakunkba szakadó járvány még inkább segíti az online kereskedelem terjedését, hiszen maximum a futárral kell érintkeznünk vásárlás közben, de kis szervezéssel és előre utalással ezt is megoldhatjuk a másfél méteres távolság betartásával. Nem véletlen, hogy tavasztól még a szokásosnál is többen vásároltak online, sőt Kanadában már olyan tételek szerepeltek a virtuális kosárban, mint konzervált fürjtojás, szitárhúr vagy trambulin a kertbe a gyerekek lefoglalása céljából. De hogy jutottunk el idáig? A BBC utánajárt.

Az első vásárláshoz még távirányítót használtak

1984-ben az angliai Gatesheadben egy 72 éves nagymama, Jane Snowball a kedvenc karosszékében, a tévé előtt ülve margarint, kukoricapelyhet és tojást vásárolt. Csak a távirányítóra volt szüksége hozzá. Egy újonnan kifejlesztett Videotext rendszert használt, amit Michael Aldrich brit felfedező dolgozott ki. Aldrich tulajdonképpen számítógépes terminállá változtatta a televíziót: a bevásárlólista elemei a képernyőn jelentek meg, Jane pedig (aki korábban eltörte a csípőjét, így nem tudott elmenni bevásárolni) a távirányító gombjai segítségével navigálhatott köztük. A megrendelést telefonon továbbították a helyi boltnak, ahol az alkalmazottak összekészítették és házhoz szállították a csomagot. Voilà.

Az első, neten rendelt pizza

1994-ben újabb korszak kezdődött, amikor az amerikai Pizza Hut online kezdte értékesíteni termékeit a PizzaNet portálon keresztül. A cél nem a kanapékrumplik, hanem az idősek és mozgásukban korlátozottak kiszolgálása volt. Mai szemmel kőkorszaki, szürke weboldalnak tűnik az eladási felületük, ami ráadásul az akkor még nem létező nyilvános internet helyett egy zárt számítógépes hálózatot használt, ám akkoriban így is hatalmas újdonságnak számított. 1994-ben a második nagy innováció az első igazi online áruház, a NetMarket megjelenése volt. A 21 éves Daniel M. Kohn rendszere már a digitális fizetést is lehetővé tette. S hogy mi kelt el legelsőnek? Egy Sting-CD tíz fontért.

Az első óriások

Innentől kezdve a sikítva betárcsázós internet megtalálta az utat az emberek otthonába, a nagyvállalatok azonban nem látták meg benne rögtön az üzleti lehetőséget, sőt a vásárlók sem. A szintén 1994-ben indult Amazon esetében az online vásárlások 2010-ig még az Egyesült Államokban is csak a kiskereskedelmi eladások 6 százalékát tették ki. 1995-ben startolt az eBay, 1997-ben a japánok legnagyobb e-kereskedelmi üzlete, a Rakuten, a kínai Alibaba pedig két évvel később. Ezek a cégek bebetonozták az online vásárlás jellemzőit: széles termékkínálat, könnyű hozzáférhetőség és a legfejlettebb technológia. Még így is időbe telt, mire az emberek hozzászoktak, hogy egy képernyő előtt ülve vásároljanak, és ne személyesen, ahol meg lehet fogni, szagolni, ki lehet próbálni az adott terméket.

A cikk az ajánló után folytatódik

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

A járvány gyorsítja a fejlődést

A kilencvenes évek közepétől aztán a globalizáció meghozta az online vásárlók kedvét. Az e-kereskedelem kezdett jövedelmezővé válni, miután a fogyasztók ráéreztek a termékek összehasonlításának, felkutatásának, böngészésének ízére. Megtehették, hogy válogatnak annak érdekében, hogy a lehető legjobb minőséget kapják a pénzükért.

A valódi fordulópont 2017-ben jött el. A Pew Research Center vizsgálata szerint az amerikaiak akkor már olyan gyakorisággal vásároltak online, ahogy a szemetet vitték ki. Tízből nyolcan vásároltak interneten legalább egyszer az évben, miközben 2000-ben ez az arány még csak 22 százalék körül mozgott. 2020-ban ismét változtak a számok a koronavírus-járvány megérkezésével. Ismét csak Amerikát nézve: március és április között az e-kereskedelem eladásai 49 százalékkal nőttek. A legtöbben mégis ugyanazt vásárolják, amit annak idején Jane Snowball a tévéjén keresztül: élelmiszert. A járvány nagyon sokat lendített az online étel- és alapanyag-beszerzésen, s ahogy az elvárások megváltoztak, az kihatással lesz jövőbeni vásárlási szokásainkra is. 

Oszd meg másokkal is!

Ehhez a cikkhez ajánljuk

Érdekességek