Az ősz kedvence: ezért kiemelkedően értékes a szőlő

GettyImages-skd169166sdc

Az őszi szezon egyik legmeghatározóbb gyümölcse a szőlő. Ez nem véletlen, hiszen szinte lépten-nyomon azt halljuk, mennyire értékes és fontos, azon túl, hogy rendkívül finom és sokoldalúan felhasználható gyümölcsünk. Összegyűjtöttük a szőlő 10 egészségre gyakorolt jótékony hatását.

  • A szőlő az egyik legmagasabb szénhidráttartalmú gyümölcsünk (nem véletlen, hogy a glükózt szőlőcukornak is hívjuk). 100 gramm szőlő 18 gramm cukrot és 75 kalóriát tartalmaz. Ez picit soknak tűnhet, ugyanakkor semmiképp nem érdemes lemondani a szőlő fogyasztásáról, hiszen annyira sok értékes összetevője van, hogy ha okosan és tudatosan fogyasztjuk, belefér még a fogyókúrázók étrendjébe is, sőt a szőlőnek meghatározott mennyiségben ugyan, de a szénhidrátanyagcsere-gondokkal küzdők, az IR-esek és a cukorbetegek táplálkozásában is helye van.
  • A szőlő rendkívül jó tulajdonsága, hogy kb. 80 százaléka víz (100 g-ban 80 g víz található), emiatt hozzájárul a napi vízbevitelünkhöz, a megfelelő hidratáltságunkhoz. Ha délután, mondjuk uzsonnára néhány szem szőlőt elrágcsálunk, energizáltabbak, frissebbek leszünk, sőt a szellemi éberségünket is növelhetjük, éppen ezért kávé helyett szuper megoldás!
  • Magas káliumtartalmának (195 mg/100 g) köszönhetően hozzájárul a szükséges napi káliumbevitelünkhöz. A megfelelő káliumbevitel csökkenti a vérnyomást, ezzel együtt a szívroham kockázatát, valamint erősíti az izmokat, szerepe van az idegrendszeri ingerületátvitelben, a sejtek energiaellátásában és a sav-bázis egyensúly fenntartásában is, továbbá segít a fáradtság legyőzésében, sőt egyes allergiás tüneteket is enyhít.
  • A szőlő kivételes mennyiségben és minőségben tartalmaz antioxidánsokat, polifenolokat. Ezek egyike a szőlő héjában lévő resveratrol. A resveratrolnak erős gyulladásgátló hatása van,  csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát, védi és erősíti az ereket, csökkenti a koleszterinszintet, jó hatással van a vércukorszintre, segít megelőzni a daganatok kialakulását, sőt még a különféle gyulladásos bőrelváltozásokat és pattanásokat is enyhíti.
  • A szőlő lutein és zeaxantin antioxidánsokat is tartalmaz, amelyek a szabad gyökök semlegesítésén és az oxidatív stressz kivédésén túl, specifikusan a szem védelméért és a szembetegségek megelőzéséért is felelnek. 
  • A szőlőben megtalálható procianidin megőrzi az erek rugalmasságát, ezzel hozzájárul a kardiovaszkuláris megbetegedések elkerüléséhez, emellett antioxidáns mivoltának hála csökkenti az oxidatív stresszt, illetve gátolja a gyulladásos és allergiás folyamatokban részt vevő anyagok (például a hisztamin) képződését is.
  • A szőlő jelentős mennyiségű quercetint is tartalmaz, mely megakadályozza a hisztamin és más allergiát/gyulladást okozó anyagok termelődését, valamint csökkenti a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát, ezenkívül részt vesz a rossz koleszterin csökkentésében, és támogatja a vércukorháztartásunkat is.
  • Nemcsak a szőlő héja és húsa értékes, a szőlő magját is érdemes elfogyasztani, hiszen a szőlőmagok rendkívül nagy mennyiségben tartalmaznak az egészségre hasznos aktív anyagokat: vitaminokat (A-, B-, E- és C-vitamint), ásványi anyagokat (kalciumot, magnéziumot, vasat és a káliumot), antioxidáns pycnogenol vegyületeket, valamint ómega-3 zsírsavakat is.
  • A szőlőben megtalálható tannin (más néven csersav, ez adja a bor fanyar ízét), azon túl, hogy az antioxidánsokra jellemző hatásokkal rendelkezik, érösszehúzó, emiatt többek között vérzéscsillapító hatású, sikeresen kezeli a bőrbetegségeket, valamint hozzájárul a vírusokkal szembeni védekezésünkhöz is. (Ezzel ugyanakkor érdemes óvatosnak lenni, mert a tanninok az arra érzékenyeknél fejfájást, migrént válthatnak ki.)
  • Kiemelkedő és magas beltartalmi értékein túl, a szőlő rostokban is gazdag, amivel hozzájárul a megfelelő emésztéshez, segít a fogyásban, csökkenti a koleszterin- és vércukorszintet, szabályozza a vérnyomást és elősegíti a megfelelő bélflóra kialakítását és fenntartását is.

 *A cikk információi általános jellegűek, nem helyettesítik az egyéni dietetikai tanácsadást.

Szakácskönyv egy kis extrával!

 

Mentes Anyu legújabb könyvét azoknak ajánljuk, akik egészségük érdekében vagy meggyőződésből különleges étrendet követnek, de azoknak is, akik csak inspirációt, új ízeket keresnek.

Most AJÁNDÉK üvegpalack és vászontáska is jár a könyv mellé!

Tekintsd meg ajánlatunkat,  kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra