Egy amerikai álláskereső weboldal 2021-es felmérése szerint a millenniumi és a Z generációs munkavállalók között a legmagasabb a kiégés arány, közel 60 százalék. Mielőtt továbbmennénk, tegyük tisztába, hogy mi (vagy inkább kik) a Z generáció.
Generációelmélet
A generációelmélet két amerikai szerző, William Strauss és Neil Howe nevéhez fűződik, akik több könyvet is írtak erről a témáról.
Generations (1991) című könyvükben az amerikai történelmet az egymást követő generációk történeteként tekintik végig. Azt állapítják meg, hogy egy adott generáció tagjai nagyon hasonló világlátással és értékrenddel bírnak, és különböző felosztások is készültek. A legidősebb korcsoportba az úgynevezett „veteránok”: tartoznak, ők azok, akik 1945-ben vagy az előtt születtek. Őket követték a „baby boomerek”: az 1946-tól 1964-ig terjedő időszakban született emberek.
Az X generációnak az 1965 és 1979 között születetteket hívjuk. Akik pedig 1980 és 1994 között látták meg a napvilágot, azok az Y generáció, vagy más néven „millenniumi generáció” tagjai. A Z generációt azok képviselik, akik 1995 és 2009 között jöttek a világra.
És, hogy teljes legyen a kép, az „alfa generációt” a 2010 után születettek képviselik.
A kiégés mint mindenki problémája
A kiégés egy ideje jelentős probléma a munka világában, de aggasztó, hogy sok fiatal már karrierje legkorábbi szakaszában is erről az érzéséről számol be. Hogyan lehetséges ez? A tanulmány szerint a Z generáció rendelkezik a legkevesebb „munkahelyi tőkével”, ami azt jelenti, hogy nehezen szabnak határokat, és még nehezebben mondanak nemet a feladatokra.
„Nagyon felgyorsult a világ, és az információk borzasztó gyorsan érnek el minket. A fiatalok sok olyan dologról is tudomást szereznek, ami olykor irreális. Mindenki türelmetlenebb, azonnal szeretnének elérni mindent, nehéz kivárni, hogy a tudáshoz és a tapasztalathoz olykor szükség van arra a 20-25 éves rutinra egy adott szakmában. Nekik ezek a távlatok valahogy nincsenek meg, azonnal akarnak mindent, és ha nem kapják meg elsőre vagy másodikra, akkor képesek feladni vagy a kiégést érezni” – mondja Gyarmati Rita pszichológus.
A Z generáció is stresszes a pénz miatt
A Deloitte 2021-es felmérése szerint a millenniumi fiatalok 41 százaléka, míg a Z generációs válaszadók 46 százaléka érezte magát stresszesnek az anyagi körülményei miatt. Természetesen az idősebb munkavállalók is hasonló pénzügyi nyomással szembesültek pályafutásuk elején, de a jelenlegi stressztényezők még élesebben hatnak a fiatalokra.
„A korábbi generációk máshogy viszonyultak a pénzhez. Talán kevésbé láttuk azt, hogy milliomos fiatalok szórják a pénzt, ami ma már nem számít rendkívülinek. Fontos teendő a szülőknek az, hogy a gyerekeket rávezessék arra, hogy a legmenőbb dolgokat, amiket most még megvesznek nekik, egyszer majd nekik kell előteremteni, és bizony ez sokszor kemény munkával jár” – tette hozzá a pszichológus.
A közösségi oldalak miatt torzul a világkép
Az állandó képernyőidő is súlyosbíthatja a problémát. A Z generáció nagyobb valószínűséggel használja a közösségi médiát a kikapcsolódásra. Egyes kutatások azt mutatják, hogy naponta 4,5 órát töltenek a közösségi média böngészésével, ez majdnem egy órával több, mint a millenniumi generáció esetében. A pszichológus szerint a közösségi oldalak legnagyobb veszélye, hogy mindenki a jó és a szép dolgokat mutatja meg, ezért torzul a fiatalok világképe.
„Csak a tökéletest látják, ehhez viszonyítanak, ettől pedig folyamatos nyomásnak vannak kitéve, hogy nekik is boldognak, szépnek, gazdagnak kell lenniük. Ez összefügg a kiégéssel is, mert itt is a nagyon gyors és nagyon hirtelen dolgok dominálnak, és itt sincs meg a fokozatosság. Ha nem jön össze elsőre, akkor ott a kudarcélmény, hogy »nekem ez sem sikerült«” – mondta Gyarmati Rita.
A pandémia ellenére van helye az optimizmusnak?
Az általános stressztényezők mellett a Z generációnak egyedi kihívásokkal is szembe kellett néznie: a világjárvány okozta változásokkal a munkában is.
Egy 2021-es felmérés szerint a Z generációs válaszadók 80 százaléka számolt be arról, hogy kiégettebbnek érezte magát a világjárvány óta, míg az összes korcsoport átlagosan 73 százaléka érezte ugyanígy.
Egy dolog azonban a fiatal munkavállalók mellett szól: az, hogy bár jobban és korábban megismerték a kiégést, viszont hajlandóak beszélni róla. Szakértők szerint az idősebb generációkhoz képest a Z generáció szinte már könnyedén beszél a kiégés okozta érzéseiről, és képes menedzselni önmagát, vagyis tud változtatni a kialakult helyzeten.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés