Ez az én csak akkor jelenik meg, abban a körülbelül egy órában minden este, amikor éppen átváltoznak. Átváltoznak anyából apácává, friss férjből transzvesztita előadóvá, vagy akár szingliből hősszerelmessé. Hogy aztán teljes átszellemültséggel, mindennap egy kicsit meghalva, mégis újratöltődve szórakoztassanak vagy elgondolkodtassanak, de mindenképpen elkápráztassanak bennünket, nézőket.
Ezt a metamorfózist látja és örökíti meg rendkívüli érzékenységgel Trokán Nóra. A fekete-fehér művészi felvételek a budapesti és vidéki színházi szakma legintimebb pillanatait villantják fel, amelynek során a színészből az aznap este alakított karakter lesz.
Nóra, aki maga is színész, nem véletlenül közelít mérhetetlen empátiával a színészek pillanatai felé, és nem véletlenül engedik be az előadások előtt az öltözőkbe és a kulisszák mögé őt a fényképezőgépével együtt.
Ő pedig élve a megelőlegezett bizalommal, olyan momentumokat örökít meg évek óta, amelyek kívülről nézve talán még a fotók főszereplőinek is tudnak újat mondani.
Ezek a bepillantások kerültek most egy csoda szépen szerkesztett albumba, amelynek a címe Mielőtt – Színészek színpadra lépés előtt lett.
„Minden színész titokkereső. Valamit lát, érez és átél, amit mi tőle, általa kapunk meg a világból” – mondja Juhász Anna irodalmár, aki a Mielőtt könyvbemutatójának háziasszonya is volt.
És ahogyan a színészek titkokat közvetítenek felénk, úgy láttuk meg most mi az ő titkaikat is, az albumon és a kiállításon keresztül. Merthogy a fotók egy részéből kiállítás is várja az érdeklődőket a Godot Kortárs Művészeti Intézetben december 5-ig.
Trokán Nóra 2009-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, és azóta számos budapesti és vidéki előadásban látható. A Junior Príma-díjas színésznő szerepelt emellett a Kút, a Lajkó – cigány az űrben, és az Így vagy tökéletes című filmekben, valamint az Egynyári kaland és A tanár című sikersorozatokban is. Színészi munkái mellett gyerekkora óta érdeklődik a fotóművészet iránt. A Mielőtt album megjelenése előtt is készített például társulati képeket a budapesti Katona József Színház művészeiről, valamint láthatók voltak címlapfotói pályatársairól a Nők Lapjában is.
És, hogy miért is fontos mindez? Nóra ezzel kapcsolatban ifj. Vidnyánszky Attila gondolatait osztotta meg a könyvbemutatón, miszerint itt volt az idő, hogy végre újra a színészekre figyeljünk a színházi világban. Az utóbbi években ugyanis olyan sok minden mással került reflektorfénybe a színház élet: botrányokkal, politikával, változásokkal és váltásokkal. És mindeközben a plakátokról is szinte eltűntek a színészek. Azok, akik a bőrüket, sőt, a lelküket viszik vásárra egy-egy alakítás során.
A Mielőtt tehát nemcsak titokfeltárás, de tisztelgés is a szakma, a színésztársak előtt. Trokán Nórának pedig egy megérkezés.
Saját bevallása szerint a fotózás nála sokáig csak egy imádott hobbi volt, aztán tudatosan is keresni kezdte magát a fotográfiában. „Rengeteg portréfotózás, állat-, természet- és épületfotó után megláttam egy albumot a londoni Nemzeti Színházban. Színészeket ábrázolt az előadás előtti egy órában. Akkor ott azt éreztem: ha valamihez, akkor nekem ehhez nagyon közöm van” – mondja Nóra. „Mindig is érdekelt, mi történik a színészben, amíg eljut a portától a színpadig. Nem sok idő, de van, hogy egy világnyi a különbség. Milyen a legtragikusabb napodon a legfelhőtlenebb vígjátékban játszani, vagy épp életed legboldogabb napján a legsötétebb tragédiában?”
Mi, kívülállók, ha válaszokat nem is kaphatunk igazán ezekre a kérdésekre, erős és megindító impulzusokat bizony kapunk.
És bár Nóra a fotózásban mondhatni klasszikus és időtálló vonalat képvisel (a képeket akár egy 20 vagy 40 évvel ezelőtti albumban is el tudnánk képzelni), fény-árnyék játékai és a pillanat iránti rendkívüli érzékenysége megadja egyéni stílusát.