Biztonságosabb lenne, ha hátrafelé néznének a repülők ülései

Tulajdonképpen csak a nehezebb ülések jelentette pluszköltségek szólnak az ülésrend megfordítása ellen.

A repülőgépek rakterében kialakítandó miniedzőtermek reális tervnek tűnnek ugyan, az ülésrend megfordítása viszont nem túl népszerű koncepció. Annak ellenére sem, hogy több kutatás szerint is javítaná a túlélési esélyeinket egy esetleges baleset során. A Telegraph szerint elsősorban a gépek padlózatának megerősítése miatt fellépő plusz üzemanyagköltség miatt várat egyébként magára az ülőhelyek forradalma.

Meg azért is, mert… furcsa lenne megfordulni. Néhány kivétel akad egyébként, a Brit Királyi Légierő volt pilótája és az ülések megfordításának egyik szószólója, David Learmount szerint a csapat- és teherszállításra használt katonai repülők többségén hátrafelé néznek például az ülések. A civil utasszállítók esetében viszont alig-alig akad példa ilyesmire, és akkor is inkább a helyszűke, vagy a magángépek és az első osztály inkább kényelmes nappalikra emlékeztető kialakítása miatt kerül sor a dologra.

Pedig a hirtelen sebességcsökkenések és a kényszerleszállások során a hagyományos, menetiránnyal megegyező elrendezéshez képest sokkal jobb támaszt biztosítanak a fordított ülések. A modern gyerekülések is pont ezért néznek hátrafelé. Egy 1952-es tanulmány szerint egyébként nagyjából tízszeresére növekednének a fordított ülésekben üldögélő utasok túlélési esélyei egy baleset esetében.

shutterstock 583882144
Fotó: Shutterstock

Időnként felmerül azért a javaslat, egy 2013-ban a leszállás során balesetet szenvedő gép 187 sérült utasa láttán például több orvos is megjegyezte, hogy elkerülhetők lettek volna az utasok által elszenvedett gerincsérülések, ha hátrafelé néző, hárompontos biztonsági övekkel ellátott ülésekkel lett volna felszerelve a gép.

A probléma mindezzel az, hogy bár az utasokra kisebb, az ülésekre már jóval nagyobb erő hatna egy baleset során, ami azt jelenti, hogy az ülések mellett a padlókat is meg kéne hogy erősítsék a légitársaságok. Ez pedig a repülők tömegét és így az üzemanyagszükségletet is megemelné. Learmount szerint egyébként a British European Airways mindkét irányba néző ülésekkel ellátott repülőin igazi harcok dúltak a hagyományos kialakítású ülőhelyekért, az utasok is furcsállták ugyanis a bizonyítottan biztonságosabb, de szokatlan üléseket.