Újabb furcsa jelenségre találtunk rá a divatanyagok válogatása közben. Ezúttal a Moschino rapidgyorsasággal piacra dobott „Ready to Bear” gyűjteménye juttatta eszünkbe a kamaszkorunkat és a kilencvenes évekbeli ruhatárunkat, ami meglepő módon rejtett hasonló macis darabokat. Az egyezésen felbuzdulva utánajártunk, hogy mégis mely kreatívtervezőknek köszönhetjük a szerethető plüssmedvék divatba hozását.
Az önmagát is előszeretettel koppintó Jeremy Scott egyébként a harminc éves múlttal rendelkező divatház előző vezetőtervezőjétől kölcsönözhette az ötletet, aki az utolsó, 2013-as őszi kollekciójába építette be a medvés stólát és kucsmát. Ami inkább meglepő az az, hogy a negyven éves Scott már az Adidasnak tervezett cipőire is applikált plüssmedvéket az elmúlt időszakban. A Moschino esetében egyébként még érthető is az utalás, mivel az olasz luxusmárka a kilencvenes évek elején is házalt hasonló hátizsákokkal. Egy-egy ilyen ritkaság a mai napig kering a piacon, a vintagevonwerth.com oldalán például 565 eurót (kb.168.719 forint) kérnek egy ilyen „régiségért”. (Az idei macis Moschino kollekcióban van 425 ezer forintos retikül is).
Az amerikai Vogue medvékkel beborított kabátban tette címlapjára Kara Youngot 1988 októberében, majd pár hónappal később a People magazin is beszámolt Jean-Charles de Castelbajac kollekciójáról, aki mackós couture kabátokat tervezett felnőtteknek. Bár a szerkesztő megjegyezte, hogy a francia tervező munkája nem egyedülálló a szakmában, hiszen korábban látott már hasonló macikat Patrick Kelly, Sonia Rykiel és a Benetton kifutóin is. „Messziről egy homogén mintának tűnhet. Ahhoz, hogy jobban szemügyre vehessük a mackókat, oda kell bújnunk a viselőjéhez. Számomra ez egy álomkabát, amelynek gyökerei a gyerekkoromhoz vezethetőek vissza” – mondta a designer, aki a sötétbarna és világos szürkésbarna színben piacra dobott kabátjaiért akkor 2500-3400 dollárt (kb. 680.000-924.885 forint) kért el tehetős ügyfeleitől, de így is mindössze 69 darabot adott el belőlük a szezonban.
A 21.században sem maradtunk mackós divatcuccok nélkül, hisze több jótékonysági szervezet is macikban gondolkodott az elmúlt időszakban, amelyek különlegessége az volt, hogy ismert emberekkel reklámozták azokat, vagy éppen a világ legnépszerűbb divatházainak designereit vették rá a tervezésre. Ilyen volt például a Designer Pudsey, ahol például egy Giles által tervezett, Swarovskikristályokkal kirakott medvéért 24 ezer fontot (kb. 9.7 millió forint), egy Marc Jacobs által tervezett Louis Vuitton maciért 20 ezer fontot (kb. 8.1 millió forint) adtak, míg a Dior, az Alexander McQueen vagy a Burberry mackói átlagosan 8500 fontért (kb. 3.4 millió forint) keltek el a vásáron.
2002-ben a brazil tervezőpáros, Fernando és Humberto Campana bemutatta „Teddy Bear Banquete” székét, amit 2004-ben 68.500 dollárért (kb.18.6 millió forint) árvereztek el. A tervezőpáros bútorából merített inspirációt a chilei származású tervező, Sebastian Errazuriz is, akit akkor sokan meggyanúsítottak, hogy Castelbajactól vette az ötletét. A fiatal tervezőhöz hasonlóan Manuel Bolano is nagy fantáziát látott a medvékben, ezért 2010-ben be is építette kollekciójába a népszerű formát Barcelonában. Nézze meg a galériában, hogy hogyan dolgozták fel a divatházak a medvetémát!