Teszt: melyik a legjobb citromos víz?

Tizenháromféle citromos vizet, pontosabban üdítőt próbáltunk ki, hátha találunk köztük olyat, aminek nem teljesen életidegen az íze. Jól sejted, nem volt könnyű menet!

Ha az időjárás végre a naptárhoz igazodik, lassan valóban nyakunkon a nyár, ilyenkor pedig az ember valami frissítő szomjoltóra vágyik. Ez járt a fejünkben akkor is, amikor elhatároztuk, hogy kiderítjük, az ásványvíz és az üdítőital szerelemgyerekének tekinthető citromos termékek mennyire alkalmasak a célra. 

Ásványvíznek látszó tárgy

Ahogy azt Traszkovics Zsolt élelmiszermérnök, a DIATRA Mérnöki Iroda Kft. ügyvezetője „hogyan készült” cikkünkben elmondta, a tesztelt termékek csak ránézésére látszanak ásványvíznek. Ha ugyanis veszed a fáradságot és elolvasod a címkéjüket, ott az üdítőital kifejezés olvasható. A szakember szerint a termékek sajátossága, hogy legfőbb összetevőjük a víz – ami ivóvíz és ásványvíz is lehet –, igazi citromot és más gyümölcsöket pedig egyáltalán nem, vagy csak nagyon kis mennyiségben tartalmaznak.

Egyes termékek sima ivóvízből készülnek, citromot pedig általában csak mutatóban tartalmaznak
Egyes termékek sima ivóvízből készülnek, citromot pedig általában csak mutatóban tartalmaznakRuzsovics Dorina

A citromos íz kialakításához a gyártók vagy természetes, vagy mesterséges aromát használnak, de néhol felbukkan a citromlé is. Mielőtt még abba a hitbe ringatnád magad, hogy a valódi citrom jelenléte bármit is ér, fel kell hogy világítsunk:

az 1 százalékos arányban (!) hozzáadott citromlé nem biztosítaná az elvárt ízélményt, ezért a termék így is aroma felhasználásával készül. 

További rossz hír, hogy a víz után a legnagyobb mennyiségű összetevő általában a cukor vagy az édesítőszer. A szakember mindezek fényében leszögezte: az ilyen citromos víz nem alkalmas az ásványvíz helyettesítésére. Ha kíváncsi vagy, mi kerül még a termékekbe, illetve hogyan készül, alábbi cikkünkből minden kérdésedre választ kaphatsz.

Hogyan teszteltünk?

Kóstolónkhoz a nagy láncok aktuális kínálatából szereztük be a citromos üdítőket, szénsavasakat és szénsavmenteseket vegyesen, mert a bubiknál sokkal fontosabbnak tartottuk, hogy milyen az ízük, illetve mennyire természetesek. Ennek eldöntéséhez nemcsak egy plusz szempontot adtunk az értékelésnél, hanem némi fondorlathoz is folyamodtunk. A tesztelt termékek között egy általunk készített citromos vizet rejtettünk el. Mint később kiderült, nem is dönthettünk volna jobban!

Kóstolóink ezt a tesztet is megszenvedték
Kóstolóink ezt a tesztet is megszenvedtékRuzsovics Dorina

A cseltől eltekintve próbánk a szokásos módon zajlott. Szerkesztőségünk tagjai egy vakteszt keretében, véletlenszerű sorrendben kóstolták végig a termékeket, melyeket szigorúan szubjektív, érzékszervi szempontok figyelembevételével értékeltek egy 1-től 5 pontig terjedő skálán. Az összesítés és az átlagolás után ebből jött ki az alábbi végeredmény:

3. helyezett: Lidl Saguaro citromízű szénsavas üdítőital – 2,78 pont (149 forint/1,5 liter)

Összetevők: ivóvíz, cukor, szén-dioxid, savanyúságot szabályozó anyag (citromsav), természetes citromaroma, tartósítószer (nátrium-benzoát). 

IMG 9579
Ruzsovics Dorina

Természetesség: 2,16 pont.

Tesztünkön a Lidl citromos üdítője lett a legjobb saját márkás termék. Azt nem mondhatnánk, hogy az illatozó citromfaligetek jutottak róla eszünkbe, de ha megbékélünk a citromaroma jellegzetes ízével, azt tudjuk mondani, hogy saját kategóriáján belül nem is olyan rossz. Csak kár, hogy ivóvízből készül. 

  • Nem rossz, friss.
  • Tisztítószeríz.
  • Enyhébb.
  • Édeskés ez is. 
  • Limonádé. Műlimonádé. 
  • Citromos légfrissítő íze van. 
  • Ez a műcitromíz, de legalább nem annyira cukros. 

2. helyezett: Jana citrom- és limettaízű, energiaszegény, szénsavmentes üdítőital – 3 pont (289 forint/1,5 l)

Összetevők: víz, cukor, étkezési sav (citromsav), természetes aromák, antioxidáns (aszkorbinsav).

IMG 9556
Ruzsovics Dorina

Természetesség: 2,91 pont. 

A kipróbált termékek közül talán a Jana termékének íze állt a legközelebb az igazi citroméhoz. Ezt tükrözte az is, hogy 2,91-es átlagot kapott a természetességre, ami messze a legmagasabb érték (a sima citromos víz eredményétől eltekintve) volt a mezőnyben. Tesztelőink azt is díjazták, hogy más termékekkel ellentétben nem büntetett az édessége. Az összetevők között ugyanakkor itt is a sima víz szerepel. 

  • Még legalább citromízű.
  • Sárgított víz. 
  • Ez olyan semmilyen. Szinte sima víz, ezért jó. 
  • Ez sem olyan vészes. 
  • Se túl édes, se túl mű. 
  • Korrekt citromos víz. 
  • Íztelen. 

1. helyezett: Citromos csapvíz – 3,14 pont (30 forint/liter) 

Összetevők: citrom, csapvíz.

A40A7224
Csabai Kristóf

Természetesség: 4 pont.

Tesztelőinknek a bolti termékek közé csempészett citromos víz ízlett a legjobban, ami egyrészt azt mutatta, hogy a cukor vagy édesítőszer egyáltalán nem hiányozna belőlük, másrészt pedig azt, hogy nem feltétlenül van értelme költeni rájuk. Főleg ha a természetesség is szempont nálad, mert az aromákkal felturbózott vizeknél ennek bottal ütheted a nyomát.

  • Legalább nem édes, sima citromos víz. 
  • Hányinger. 
  • Ez már hasonlít arra, amilyen citromot facsarok a vizembe.
  • Ez jó.
  • Ez olyan, mintha igazi citrom lenne benne.
  • Rostos. Citromos. Nem édes. Nem bubis. 
  • Mintha nem lenne benne cukor, konkrétan citromos víz. 

Futottak még

Ezeknek a terméknek most nem jött össze a dobogós helyezés, ezért csak röviden mutatjuk be őket. 

4. helyezett: SPAR citrom- és lime-ízű energiaszegény szénsavmentes üdítőital – 2,57 pont (199 forint/1,5 liter)

Természetesség: 2,46 pont

A SPAR ivóvizes terméke kicsit visszafogottabb ízvilággal támadott, ami egyáltalán nem volt baj, sőt! Voltak ugyan, akik a Flóraszepthez vagy a tonikos vécéillatosítóshoz hasonlították, de mások úgy vélték, hogy egész jól hozza a klasszikus citromos vizes ízt, és pont megfelelő mértékben édes.

5. helyezett: Tesco Value lemonade citrom ízű szénsavas üdítőital édesítőszerekkel – 2,28 pont (85 forint/2 liter)

Természetesség: 2,09 pont.

Az ötödik helyén komoly tumultus alakult ki. Kezdjük a Tesco ivóvízből készült, szénsavas versenyzőjével, ami senkitől nem érdemelt ki hármasnál magasabb pontszámot. Tesztelőink azt mondták, hogy nagyon bubis és túlzottan édesítőszer-ízű, így csak szomjasabb lesz tőle az ember.

5. helyezett: Vöslauer Balance Juicy citromízű természetes ásványvíz alapú szénsavas üdítőital – 2,28 pont (399 forint/0,75 liter)

Természetesség: 2,16 pont.

Hiába jelentősen drágább (és sárgább), mint más termékek, a Vöslauer ásványvíz alapú, 7% citromlésűrítményt tartalmazó üdítője szinte csak rettentő savanyúságával emelkedett ki a mezőnyből. „Azonnal görcsbe rándulnak tőle a nyálmirigyeim” – jellemezte egyik résztvevőnk.

5. helyezett: Ave citromízesítésű természetesásványvíz-alapú ital – 2,28 pont (115 forint/1,5 liter)

Természetesség: 2,66 pont.

Az Ave ásványvizes termékéről nem alakult ki egységes álláspont. A csapat egyik fele vízízűnek találta, a másik meg műcitromos mellékíze miatt panaszkodott egy sort. Egyetérteni leginkább csak abban tudtak, hogy nagyon bubis.

5. helyezett: Theodora szénvasas citromízű üdítőital – 2,28 pont (149 forint/1,5 liter)

Természetesség: 2,08 pont.

A Theodora ásványvízből gyártott szénsavas üdítőjéről csak egyvalaki tudta kijelenteni, hogy egész finom, a többieknek nagyon nem jött be. Nem jó értelemben vett érdekes mellékízéről egyebek mellett a vécétisztító és a szúnyogriasztó jutott eszükbe.

9. helyezett: Tesco citrom-, lime-ízű szénvasmentes üdítőital – 2,21 pont (179 forint/1,5 liter)

Természetesség: 2,33 pont.

A Tesco második, szénvasmentes, ivóvízalapú üdítőitala szintén eléggé mesterségesnek hatott. „Kesernyésebb és savanyúbb a többinél, de inkább szomjan halok, mint hogy ezt igyam” – írták róla az értékelőlapokon.

10. helyezett: Fonyódi citromízű szénsavas üdítőital édesítőszerekkel – 2,07 pont (199 forint/1,5 liter)

Természetesség: 2,08 pont. 

A Fonyódi forrásvizes terméke kapcsán mindenki másban látta a hibát. „Jellegtelen”, „bubis és rettentően savanyú”, „iszonyúan édes” – fogalmaztak tesztelőink, akik itt főleg a Domestossal és a gyógyszerek ízével vontak párhuzamot.

11. helyezett: Auchan citromízű energiamentes, szénsavas üdítőital édesítőszerekkel – 2 pont (79 forint/1,5 liter)

Természetesség: 1,75 pont.

Az Auchan ásványvízből készített szénsavas üdítőjének ízében nemcsak a citromaroma érződött vastagon, gyártásánál mintha az édesítőszerekkel is bő kézzel bántak volna, ami – ahogy átlaga is tükrözi – nem bizonyult igazán nyerő kombinációnak.

12. helyezett: Kubu Waterrr citrom szénsavmentes üdítőital – 1,85 pont (239 forint/0,5 liter)

Természetesség: 2,66 pont.

A Kubu ivóvizes termékén alig érződött a citrom, viszont volt valami nehezen beazonosítható mellékíze, amit csapatunk sehogy sem tudott befogadni. Csak egyetlen tesztelőnk akadt, aki kellemesnek nevezte.

13. helyezett: Active O2 citromízű, oxigénnel dúsított szénsavmentes energiaszegény üdítőital cukorral és édesítőszerekkel – 1,71 pont (469 forint/0,75 liter)

Természetesség: 2,33 pont.

Amilyen drága, olyan rossz – derült ki az Active ásványvízen alapuló üdítőjéről. Oxigén ide vagy oda, tesztelőink szerint sajnos csak tömény édes ízt hagyott maga után, és az sem volt valami nyerő.

14. helyezett: Penny Aquarius citromízű szénsavas üdítőital édesítőszerekkel, energiamentes, természetes ásványvízből – 1,71 pont (79 forint/1,5 liter)

Természetesség: 1,33 pont

A Pennyben kapható, ásványvizet tartalmazó üdítő már tényleg nélkülözött bármiféle természetességet. Kóstolóink számára vállalhatatlanul édesnek hatott, és légfrissítős, gyógyszeres hatású mellékíze sem aratott osztatlan sikert.

Hallottad, hogy a citromos víz mennyire egészséges? Alábbi cikkünkből megtudhatod, mennyire lehet hinni a szóbeszédnek.  

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek