Két dolog, amivel már ma csökkentheted a szívbetegség kockázatát

Olvasási idő kb. 4 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Mi az egészséges szív titka? Fogyasszunk minél energiadúsabb reggelit, és nézzünk minél kevesebb tévét – javasolják görög kutatók.

Sokszor hangoztatott igazság, miszerint a reggeli a nap legfontosabb étkezése. Nem csupán napi közérzetünket határozza meg alapvetően, hogy megfelelően eszünk-e ébredés után, az Athéni Egyetem munkatársai szerint szívünk egészségében is nagyban közrejátszik az energiadús reggeli. Emellett az is fontos, hogy ne bámuljuk folyton a tévét, ha jó karban szeretnénk tudni szívünket és vérkeringésünket. Kutatásuk eredményeit, melyeket az Amerikai Kardiológiai Társaság New Orleansban tartott 68. konferenciáján prezentáltak a tudósok, a Study Finds vesézte ki.

Árt a szívünknek a túl sok tévénézés

A szakemberek mintegy kétezer, 40 és 99 év közötti férfit és nőt faggattak ki vizsgálatuk során, akiknek átlagéletkora 63 év volt. A megkérdezettek között egyaránt szerepeltek teljesen egészséges személyek, illetve olyanok is, akiket a múltban kezeltek már különböző szív- és érrendszeri panaszokkal. Az alanyoknak alaposan be kellett számolniuk étkezési, illetve sportolási szokásaikról, emellett a tudósok artériáik épségét is megvizsgálták, többek közt az érelmeszesedés tünetei után kutatva. A válaszok alapján a megkérdezetteket három kategóriába sorolták: az elsőbe tartoztak azok, akik hét órát vagy annál kevesebbet töltenek tévénézéssel egy héten, a másodikba azok, akik heti hét-huszonegy óra közötti időtartamban ülnek a képernyő előtt, végül az utolsó csoportot azok a résztvevők alkották, akik ennél is többet néztek tévét.

A szakemberek egyértelműen úgy találták, hogy a különböző szív- és érrendszeri megbetegedések esélye a harmadik csoportba tartozóknál a legnagyobb. Az eredmények azt mutatták, hogy azoknál, akik heti szinten huszonegy óránál többet nézik a tévét, jóval nagyobb arányban (a két másik csoporthoz képest ötven, illetve hatvannyolc százalékkal gyakrabban) figyelhető meg a 2-es típusú diabétesz és a magasvérnyomás-betegség kialakulása – melyek a szívproblémák elsődleges előidézői. Dr. Sotirios Tsalamandris, az egyetem kardiológusa úgy látja, ezekért elsősorban a huzamosabb tespedés, a mozgásszegény életmód a felelős, ezért azt javasolja az érintetteknek, hogy tévénézés közben végezzenek kisebb fizikai megterhelését jelentő cselekvéseket, például a házimunka különböző válfajait vagy könnyebb edzésgyakorlatokat, ahelyett hogy a fotelben vagy a kanapén elnyúlva szívnák magukba a képernyőről érkező tartalmakat.

Ha reggelizel, jót teszel a szíveddel
Fotó: Uwe Krejci / Getty Images Hungary

Fontos a kiadós, de egészséges reggeli

A kutatás másik részében a szakemberek arról kérdezték a résztvevőket, mennyi kalóriát fogyasztanak reggelire. A kétezer résztvevő közül mindössze kétszáznegyvenen számoltak be arról, hogy magas energiatartalmú, vagyis napi kalóriabevitelük több mint húsz százalékát fedező reggelit fogyasztanak, melynek része többek közt a tej, a méz, a gabonapelyhek, a kenyér és a sajt. A legtöbben, valamivel kevesebb mint kilencszáz személy nyilatkozott úgy, hogy reggelijük közepes energiatartalmú, vagyis a napi kalóriabevitel öt-húsz százalékát szolgáltatja számukra. Ide tartozik többek közt a kávé, a zsírcsökkentett tej, az olívabogyó, illetve a különböző gyümölcsök is. Hatszáznyolcvan résztvevőről pedig kiderült, hogy egyáltalán nem fogyasztanak semmiféle reggelit.

A vizsgálatok egyértelműen azt bizonyították, hogy minél kiadósabb reggelit fogyasztunk, érrendszerünk annál jobban képes megőrizni egészségét. A magas energiatartalmú reggelit preferálók körében 2,3 százalékos volt az érfalak merevsége, míg a második csoportba tartozóknál 9,5 százalék volt ez a szám, azoknál, akik pedig, akik nem szoktak reggelizni, már 15 százalékra ugrott a mutató. Az artériák falára rakodó koleszterin és egyéb káros anyagok mennyisége (melyek az érszűkületet okozzák) hasonlóképpen annál inkább növekvő tendenciát mutatott, minél kevesebbet reggelizett az adott személy.

A szóban forgó kísérletek eredményei természetesen nem jelentik azt, hogy konkrét, megcáfolhatatlan oksági összefüggés létezne ezen jelenségek között. Nem szabad figyelmen kívül hagynunk azt az eshetőséget például, hogy azok, akik helyesen táplálkoznak és kevesebbet tespednek a képernyőt bámulva, egyéb szokásaikban is igyekeznek egészségtudatosabbak lenni – például kerülik a dohányzást, mely az egyik legjelentősebb kockázati tényező a szívbetegségek kialakulásának tekintetében. Másrészt az is lehetséges, hogy az adott személyek által fogyasztott energiadús reggeli olyan összetevőkből állt, melyek önmagukban segítenek szívünk egészségének megőrzésében.

Mindettől eltekintve Tsalamandris szerint a kiadós, tápanyagban gazdag reggeli elengedhetetlen része az egészséges táplálkozásnak, erről pedig sokan megfeledkeznek. A szakértő például az ún. mediterrán étrendet – mely a zöldségekre, gyümölcsökre, gabonafélékre épülő hagyományos görög, olasz konyhán alapul – ajánlja azok számára, akik szeretnék egy energiadús, de mégis egészséges reggelivel indítani a napot. A kardiológus és társai szeretnék a jövőben egy hosszabb időtartamot felölelő, legalább tíz évre kiterjedő vizsgálattal – mely a különböző környezeti hatásokat is tekintetbe veszi – bizonyítani jelen kutatás tanulságainak releváns mivoltát.

Dívány ‎
Dívány ‎
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

VIP

Fehérjepor nőknek: marketingfogás, vagy tényleg szükségünk van rá?

A fehérjeporokról sokan még mindig azt gondolják, hogy elsősorban testépítőknek vagy élsportolóknak valók, miközben egyre több hétköznapi ember használja őket a mindennapi étrend részeként. De valóban szükség van rájuk, vagy inkább csak kényelmi és marketingtermékekről van szó?

Testem

Felturbózott vitamin lehet hatékony az Alzheimer-kór ellen

A szakemberek egy olyan megoldást kerestek a neurodegeneratív betegségek kezelésére, mely nemcsak a folyamat lassítására képes, hanem gyógyíthatja azokat a károkat is, melyeket a betegségek okoznak. A K-vitamin egy feljavított változata hatékonyan ösztönözte az agyban lévő „előd-sejteket” arra, hogy neuronokká alakuljanak, pótolva ezzel az elpusztult agysejteket.

Mindennapi

Családtagjaid hangján hívhatnak a csalók: minden pénzed elveszítheted, ha nem vigyázol

A mesterséges intelligencia rohamos fejlődésével egy új, rendkívül veszélyes csalási módszer terjed: a hangklónozás. A kiberbűnözőknek ma már mindössze néhány másodpercnyi valós hangfelvételre van szükségük ahhoz, hogy bárki hangját, legyen az családtag, barát vagy kolléga egyszerűen lemásolják. Ezeket a hangmintákat általában a közösségi médiából vagy korábban titokban rögzített hívásokból szerzik meg.

Testem

Sejtszinten borítja fel agyad működését ez az állapot

Egy friss kutatás szerint a depresszió nemcsak a hangulatot és a gondolkodást érinti, hanem egészen a sejtek szintjéig hatással lehet az agy működésére. A tudósok olyan változásokat találtak az agy és a vérsejtek energiaellátásában, amelyek segíthetnek megérteni, miért jelentkezik a tartós fáradtság, a motivációhiány vagy a „lelassult” gondolkodás ennél az állapotnál.

Édes otthon

Ezeken a helyeken lehet azbeszt a te otthonodban is

Sokan úgy gondolják, hogy az azbeszt rég betiltott építőanyagként a lakásokban már sehol sem okozhat problémát. Azonban Magyarországon ma is rengeteg olyan épület, melléképület és udvari szerkezet áll, amely tartalmazhat azbesztet – gyakran úgy, hogy a tulajdonosok erről nem is tudnak.

Életem

Felújítják az egyik budapesti hidat: így hat a forgalomra

Felújítják a Hajógyári-sziget fő megközelítési útvonalát jelentő K-hidat. Az eredetileg ideiglenesnek szánt szerkezet teljes körű rekonstrukciójára a Budapest Közút Zrt. pályázatot írt ki, a kivitelezés pedig várhatóan 2026 őszén indulhat.