Emésztőrendszerünk, szemünk és agyunk számára is nagyon hasznos a Közép-Amerikából származó batáta, ismertebb nevén az édesburgonya.

A batáta, más néven édesburgonya – melynek nevével ellentétben, alakján kívül semmi köze a krumplihoz – egy finom, keményítőben gazdag gumóterméséről ismert növény, melyet világszerte termesztenek. A gumó húsának színe fajtától függően változhat, lehet narancssárga, fehér vagy akár lila. A legfontosabb azonban, hogy a batáta rendkívül egészséges tápláléknak számít – a Healthline cikke el is meséli, miért.

Emésztőrendszerünk, szemünk és agyunk számára is hasznos

Tele van vitaminokkal és ásványi anyagokkal

Először is az édesburgonya csak úgy dúskál a különböző hasznos tápanyagokban. Egy tál, vagyis kb. 200 grammnyi batáta 180 kalóriát, 41,4 gramm szénhidrátot, 4 gramm fehérjét, 6,6 gramm növényi rostot és mindössze 0,4 grammnyi zsiradékot tartalmaz. Ugyanennyi mennyiség napi szükséges A-vitamin-bevitelünk több mint hétszeresét képes fedezni (hiszen túlteng benne a béta-karotin), a C-vitamin esetében pedig az ajánlott mennyiség mintegy hatvanöt százalékát. Emellett a termés gazdag mangánban, B3-, B5- és B6-vitaminban, káliumban és rézben, továbbá – különösen a narancs- és lila színű gumók – antioxidánsokban is bővelkednek. Ezek segítenek az ún. szabad gyökök megkötésében, melyek az óriásmolekulákról leváló atomok, amik könnyen károsíthatják sejtjeinket.

Ezért egészséges az édesburgonya
Ezért egészséges az édesburgonyaFotó: haoliang / Getty Images Hungary

Segíti beleink egészségét

A batátában található rostok bélrendszerünk egészségének megőrzését is nagyban segíthetik. A rostok olyan növényi anyagok, melyek ellenállnak emésztőrendszerünk enzimeinek, vagyis nem szívódnak fel szervezetünkben, ellenben segítenek szabályozni emésztésünket és a különböző tápanyagok felszívódását. A különböző, vízben oldódó, illetve nem oldódó növényi rostok csökkentik éhségérzetünket, pozitívan befolyásolják a beleinkben található baktériumok növekedését és működését, továbbá megakadályozzák a gyulladásos tünetek, például az irritábilis bélszindróma (IBS) és a kóros emésztési zavarok kialakulását. A különböző antioxidánsok szintén hasznos szolgálatot tehetnek emésztőrendszerünk egészségének.

Csökkentheti a rák kockázatát

Az édesburgonya a rák egyes típusainak kockázatát is csökkentheti, szintén a benne található antioxidánsok, elsősorban a karotinok, illetve antociánok révén (ez utóbbi anyagcsoport adja a lila batáta termésének jellegzetes színét). Különböző, állatokon végzett kutatások bizonyították, hogy az antociánok hátráltathatják egyes rosszindulatú daganatok, például a hólyag-, a gyomor-, és a mellrák növekedését, illetve védelmet nyújthatnak a vastagbélrák ellen. Emberi páciensek esetében azonban még nem végeztek hasonló vizsgálatokat a tudósok.

Szemünknek is sokat használ

Az éles látás megőrzésében és szemünk egészségének javításában is segíthet a batáta, hiszen a béta-karotinból (mely nem csupán a narancsszínű édesburgonya, de a répa és a sütőtök színét is adja) A-vitamin (retinol) képződik, mely megóvja szemünket a károsodástól. A-vitamin hiányában könnyedén megromlik szemünk sötéthez való alkalmazkodási képessége, ha pedig hosszú ideig fennáll ez a hiány, fényben való látásunk is romlik, mely teljes vaksághoz is vezethet. A béta-karotin megakadályozhatja az ilyen problémák kialakulását. Egyes kísérletek tanúsága szerint a lila batáta is jót tesz a szemünknek, ugyanis a benne található antociánok megvédhetik szemsejtjeinket a károsodástól.

A batáta nemcsak egészséges, de finom is
A batáta nemcsak egészséges, de finom isFotó: TheCrimsonMonkey / Getty Images Hungary

Serkenti az agyműködést

Egyes kutatások szerint a lila édesburgonya fogyasztása szürkeállományunk számára is jól jön, ugyanis az antociánok megakadályozhatják a gyulladások kialakulását agyunkban. Egereken végzett kísérletek azt is kimutatták, hogy az antioxidánsokban dús batátakivonat hosszabb távú fogyasztása elősegíti az állatok emlékezőtehetségének és tanulási képességeinek fejlődését. Habár emberek esetében még nem jutottak hasonló következtetésekre a tudósok, az bizonyított, hogy a gyümölcsben, zöldségekben és antioxidánsokban gazdag étrend csökkenti az időskori elbutulás esélyét.

Támogatja immunrendszerünket

Mint említettük, a narancsszínű batátában bőségesen található béta-karotin az A-vitamin elsődleges forrása szervezetünk számára, mely immunrendszerünk megfelelő működéséhez is elengedhetetlen. Emellett a bélnyálkahártyát is védi a sérülések ellen, illetve gátolja a gyulladások kialakulását, megakadályozván, hogy a különböző káros anyagok megtelepedhessenek szervezetünkben, ami szintén az immunrendszer károsodásához vezethet. Habár egyetlen kutatás sem kötötte konkrétan az az immunrendszer erősödését az édesburgonya fogyasztásához, az A-vitamin jótékony hatásai közismertek és bizonyítottak.

Így tálald

Az édesburgonyát számtalan módon főzhetjük, süthetjük, készíthetünk belőle rösztit éppúgy, mint pürét vagy csipszet, de akár süteményt vagy lepényt is. Finom, természetesen édes íze rengeteg különféle fogáshoz passzol, egyaránt szolgálhat köretként édes és sós ételekhez. Hasábburgonyaként, forró vízben főzve, pürésítve vagy spirál alakban is remekül kiegészíti a főfogást. Érdemes az édesburgonyát olíva- vagy kókuszolajban elkészíteni, ugyanis ezek segítenek megkötni a benne található béta-karotint. Főzés közben viszont a batáta veszít valamennyit természetes béta-karotin-tartalmából, de még így is megőrzi annak mintegy hetven százalékát, tehát mindenféle módon elkészítve igencsak egészséges tápláléknak számít.

Mustra