Azon kapod magad, hogy irtó nagy közhelyek hagyják el a szádat? Reggelente ismét pattanásokat nyomkodsz az arcodon, mint tinikorodban? Minden apróságon felmegy benned a pumpa? Valószínűleg nem a világ esküdött össze ellened, hanem komoly alváshiányod van – derül ki a legújabb kutatásokból.

Minden harmadik felnőtt küzd alvászavarral élete valamely szakaszában hazai becslések alapján. Az Amerikai Alvástársaság legfrissebb adatai szerint az Egyesült Államokban is mintegy 50-70 millió embert érintenek alváshoz kapcsolódó problémák. A Gallup Intézet mérései azt mutatják, hogy 10 amerikai közül csupán 6 alszik minimum 7 órát egy nap. 

Átlagban hány órát aludtál naponta az elmúlt héten?

  • 6 órát 7170
  • 7-8 órát 5327
  • 5 órát vagy annál kevesebbet 2224
  • 9-10 órát 416

Amikor heteken keresztül kumulálódik az alváshiány, ahhoz is fáradtak lehetünk, hogy egyáltalán képesek legyünk felmérni, mennyire. Az ásítás, a leragadó szemek, az álmosság csak a jéghegy csúcsa. A krónikus kialvatlanság számos olyan tünetet is okozhat, amelyekről nem is feltételezted volna, hogy ez áll a hátterükben. Az alváshiány legkülönösebb jeleit Jeff Cattel cikke alapján mutatjuk be neked.

#1 Közhelyeket pufogtatsz

Két lábon járó közhelyszótárnak érzed magad mostanában? Nem az eredetiséged veszett oda mindörökre, hanem valószínűleg csak álmos vagy. Tanulmányok ugyanis kimutatták, hogy az alvás nélkül töltött éjszakák úgy hatnak ránk, mintha részegek lennénk. Ilyenkor a gondolkodásunk az általunk ismert mankókra támaszkodik. Amikor kliséket használunk, vagy a szokásaink szerint cselekszünk, tulajdonképpen energiát spórolunk. Kialvatlan állapotban egyébként a beszédünk más elemei is az ittas emberére emlékeztetnek: elkent artikulációval préseljük ki magunkból a szavakat, amiket egyébként is nehezen találunk meg.

Közhelyekkel ugyan fenntartod a dialógust, de belül alszol
Közhelyekkel ugyan fenntartod a dialógust, de belül alszolFotó: PeopleImages / Getty Images Hungary

#2 Hangulatember vagy

Ha alapjáraton türelmes is vagy, krónikus alvásdepriváció (alvástól való megfosztottság) esetén könnyen elszakad benned a cérna. Nem indexelt az az autó? Elkésett a barátod? Nem jót szólt a rokonod? Mindenen teljesen ki vagy bukva. Ilyenkor ez természetes. Egy kutatás például azt találta, hogy alváshiányos emberek nem jól olvassák más emberek arckifejezéseit: olyan embereket is fenyegetőnek észlelnek, akik nem mutatnak ilyen jelzéseket. Ezért érezzük úgy, hogy az egész világ összeesküdött ellenünk, amikor kimerültek vagyunk. 

Álmosan szinte minden túlingerlés
Álmosan szinte minden túlingerlésFotó: Rawpixel / Getty Images Hungary

#3 Folyton megbetegszel

Most voltál influenzás, de már megint megfáztál? Az alváshiány miatt az immunrendszered gyengébben működik, nem nyújt olyan hatékony védelmet a kórokozókkal szemben, amelyekkel nap mint nap találkozol az utcán, a munkahelyeden vagy a villamoson. Egy kísérlet szerint azok az emberek, akik csak 5 órát aludtak éjjel, 4-szer valószínűbben kaptak el náthás megbetegedéseket, mint akik 6 órát töltöttek alvással. 

Csak egy ember van talpon a vidéken
Csak egy ember van talpon a vidékenFotó: Phil Fisk / Getty Images Hungary

#4 Legszívesebben megállás nélkül nassolnál

A késő esti pizza után még megbontasz egy zacskó csipszet? Kézenfekvő oka lehet annak, hogy miért nem tudsz jóllakni. Kutatások igazolják, hogy a kevés alvás az ún. leptin alacsony szintjével jár együtt. Az étvágy, a jóllakottság és a zsíranyagcsere szabályozásában szerepet játszó hormon többek között az étkezések utáni telítettségérzet kialakulásáért felelős a szervezetben. Ráadásul amikor kialvatlanok vagyunk, a ghrelin szintje megnövekszik. Az 1999-ben felfedezett hormon egyik fő funkciója az éhségérzet kiváltása. A tartós alvásdepriváció összefügg a cukorbetegség magasabb kockázatával is: egy kutatás eredményei szerint azok a résztvevők, akik egymást követő négy napon csupán négy és fél órákat aludtak, magasabb inzulinérzékenységet mutattak. 

De jó, hogy még eljöttünk egyet hambizni!
De jó, hogy még eljöttünk egyet hambizni!Fotó: franckreporter / Getty Images Hungary

#5 Nehezen hozol döntéseket

Vannak olyan napok, amikor minden egyes apró döntés élet-halál kérdésnek tűnik. Melyik kenyeret válasszam a boltban? Kimozduljak otthonról este? Bérletet vegyek, vagy elég a gyűjtőjegy? Egyáltalán, mit vegyek fel? Amikor keveset alszol, csökken a véráramlás a homlokod mögött elhelyezkedő prefrontális kéregben. Ez az ún. végrehajtó funkciók különböző problémáit eredményezheti: nehezen hozol döntéseket, nincs kapacitásod terveket készíteni, nem vagy képes fenntartani a figyelmedet. Ráadásul a kialvatlanság az amigdala hiperaktivitásával függ össze, így könnyebben mutatunk félelmi reakciókat, ami a különböző opciók amúgy is nehezebb mérlegelése során megnövekedett szorongással tölthet el minket. 

Időnként minden apró döntés végtelenül nehéznek tűnik
Időnként minden apró döntés végtelenül nehéznek tűnikFotó: suedhang / Getty Images Hungary

#6 Elveszíted a libidódat

Krónikus kialvatlanság esetén többnyire csak egyetlen dolgot szeretnénk az ágyban csinálni: egy jót aludni. Férfiak esetében például több vizsgálat is kimutatta, hogy az alváshiány a tesztoszteronszint csökkenéséhez vezet. Ha bármilyen nemű ember nem érez szexuális vágyat, amikor kimerült, az nem a partner vonzóságáról szól, hanem egy teljesen természetes biológiai jelenség áll a háttérben. 

Ha álmos vagy, sokszor csak (szél)csendre vágysz
Ha álmos vagy, sokszor csak (szél)csendre vágyszFotó: serts / Getty Images Hungary

#7 Ismét pattanások várnak a tükörben

Belenézel a fürdőszobatükörbe reggel, és hirtelen azt hiszed, a középiskolai éveid kísértenek. Ne aggódj, nem vette kezdetét semmilyen időutazás, csak a kevés alvás miatt nem tudott regenerálódni a bőröd. Valószínűleg a stressz hatására termelődő kortizol megnövekedett szintje áll a háttérben, mely tanulmányok szerint roncsolja a bőrszövetben található kollagént. A kollagén a sejtek közötti tér felépítésében, a csontok rugalmasságában, a porcszövet összetételében szerepet játszó fehérje. Károsodása esetén kevésbé érezzük feszesnek és hidratáltnak a bőrünket. 

Aludj sokat és jóízűeket
Aludj sokat és jóízűeketFotó: Catherine Ledner / Getty Images Hungary

Alvás közben azt élhetjük meg, hogy a rendszerünk hosszú órákra kikapcsol. Ez maximum a tudatunkkal van így, de közben létfontosságú folyamatok zajlanak a szervezetünkben az agyunk megtisztításától kezdve a bőrszöveteink javításáig. Ha a fentiek közül bármelyik tünettel találkoztál a személyes életedben, érdemes dolgoznod azon, hogy minél több és minél jobb minőségű alvást biztosíts magadnak. A tested meg fogja hálálni.

Mustra