A Coca Cola madridi irodájában lefolytatott emberkísérlet tanúsága szerint megéri apró, kedves gesztusokkal bearanyozni a kollégák napjait, még akkor is, ha ezeknek a gesztusoknak a teljesítését mások írták elő, és határidőre kell őket teljesíteni. Az iroda legtöbb dolgozója abban a hitben volt a kísérlet egy hónapja alatt, hogy egy boldogsággal és elégedettséggel kapcsolatos felmérésben vesznek részt, ezért kell hetente beszámolniuk arról, mennyire elégedettek a helyzetükkel: hogy érzik magukat, milyen kellemes és kellemetlen dolgok történtek velük és milyen pozitív vagy negatív dolgokat műveltek ők a kollégáikkal. A Kalifornia Egyetem kutatói azonban eközben arra kértek 19 dolgozót, legyenek a szokásosnál kedvesebbek bizonyos kollégáikhoz. A kutatás eredményeiről a Research Digest számolt be.
Jó tett helyébe jót várj
A 19 jótündérnek 5 alkalommal kellett egy-egy saját maguk által megválasztott aprósággal örömet okoznia bizonyos kollégáiknak, mellőzve egyúttal azokat a kollégáikat, akik ezúttal nem részesülhettek a jóból. Az apró jó cselekedetekben részesülő dolgozóknak persze feltűnt a dolog, és tízszer több ilyen gesztusról számoltak be a heti értékeléseikben, mint a kedves gesztusokból (egy kolléga kávéval való ellátása, egy-egy köszönő levél stb.) kimaradó kontrollcsoport tagjai.
A kávékkal és köszönömökkel felvidított dolgozók emellett úgy érezték, sokkal inkább képesek irányításuk alatt tartani, hogyan telnek a munkanapjaik, és még a kísérlet után egy hónappal is jelentősen boldogabbnak és elégedettebbnek mondták magukat a kontrollcsoport tagjainál. Ráadásul tovább is adták mindezt: ezek a dolgozók majdnem háromszor annyi apró gesztussal kedveskedtek a többieknek, mint az iroda páriái.
Jobb adni, mint kapni
Az eredetileg erre kijelölt 19 dolgozó azonban még náluk is jobb eredményekről számolt be: kompetensebbnek érezték magukat a többieknél, és a kísérlet után egy hónappal kitöltött kérdőívben még az általuk felvidított kollégáiknál is elégedettebbek voltak mind a munkakörülményeikkel, mind a magánéletükkel.