Biztonságosabb a bérbringa a saját kerékpárnál

Mondhatnánk, hogy brit tudósok meg minden, de az igazság az, hogy a címben megállapított konzekvenciát abból a borzasztó egyszerű tényből következtették ki a Vox újságírói, hogy Amerikában még senki nem halt meg bérelhető kerékpárral.

Az Amerikai Egyesült Államokban 2007 óta létezik a nálunk csak Bubiként ismert szolgálatats, ott körülbelül 94 városban érhető el a bérbicikli. Annak ellenére, hogy az elmúlt szűk 10 évben 35 milliószor vitték el egy körre ezeket a kerékpárokat, még soha nem történt vele halálos baleset, igaz, komoly sérülésekről azért hallani. Az igazsághoz pedig hozzátartozik, hogy a statisztikák szerint az Amerikában 100 millió körnél 21 halálos baleset jön ki átlagnak.

GettyImages-514451334
Thomas Trutschel / Europress / Getty

De nemcsak a nagy számokban rejlik a dolog nyitja. A Mineta Transportation Institue kutatói washingtoni, San Franciscó-i és minneapolisi cégek adataiból dolgoztak, és mindhárom városnál ki tudták mutatni, hogy a bérbringákkal kevesebb az ütközés és a sérüléses baleset is, mint a saját kerékpárokkal. 

Ezért aztán végignézték, mi lehet ennek az oka, és a következőre jutottak:

1. Sokat számít a bicikli tervezése. A közbringák jóval nehezebbek és szélesebbek a kerekeik, szóval arra lettek kitalálva, hogy strapabíróak legyenek és megbirkózzanak az úthibákkal. Ezen kívül kevesebb sebességesek és masszívak, így nem lehet velük annyira gyorsan menni, mint a hagyományos bringákkal. És akkor még ott vannak a dobfékek, amik esőben jobban működnek. Talán említenünk sem kéne, hogy a szín is sokat dob a latba, a bérbicikli mindig feltűnő színűre van festve és jól van vannak szerelve lámpákkal, így könnyebben észrevehet a közlekedés többi résztvevője. Ráadásul az ülés is úgy van kialakítva, hogy csak egyenesen lehessen ülni rajta, és ez szintén segít abban, hogy feltűnjünk másoknak.

2. A nagyobb biztonságnak köze lehet ahhoz is, hogy a bérbiciklik kivétel nélkül a belvárosban, illetve a frekventáltabb környékeken vannak elhelyezve, ahol nyilván kisebb és/vagy lassabb a forgalom. Ezeken a helyeken az autósok is jobban odafigyelnek. Az is bebizonyosodott, hogy a biciklis-autós karambolok nagy része akkor történik, ha utóbbi 50 km/óránál nagyobb sebességgel közlekedik, ez pedig dugóban nehezen elérhető tempó. 

3. Aztán ott van az a tény, hogy a biciklibérlők sok esetben kevésbé gyakorlottak, ami ebben az esetben nem probléma, hiszen jobban oda is figyelnek, sokkal óvatosabbak. Ennek persze állítólag az ellenkezője is igaz, csak hogy ne legyen olyan egyszerű a szituáció.

4. A kölcsönzött bringával aztán annak ellenére kevesebb a baleset, hogy a kerékpározók gyakorta nem is viselnek sisakot. Bizonyos szakértők ezt arra fogják, hogy az autósok is jobban odafigyelnek a sisak nélkül kerékpározókra, ám a vita elég régóta folyik erről a kérdésről (is), és eddig még nem érkezett megnyugtató magyarázat rá.

PLA6396
bkk

5. Végül, de nem utolsó sorban a tanulmány szerint az egyre növekvő számú kerékpárosban rejlik a kevesebb baleset titka, és ez egy elég meglepő eredménye a kutatásnak. Olyannyira, hogy egyelőre bizonyítékot sem igen találtak erre se, de az elmélet szerint minél több a biciklista van az utakon, annál jobban figyelnek rájuk az autósok.  

A teljes jelentés itt olvasható, nem tudjuk, fővárosunk vezetése levonja-e majd belőle a maga konzekvenciáit, ami által akár több, használhatóbb kerékpárutat telepítene akár csak a fővárosba is. Hajlunk arra, hogy nem sajnos. 

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek