Durva hiba a tanulási stílusokban bízni

Olvasási idő kb. 13 perc

Vizuális tanuló vagy, aki a szivárvány minden színét használja jegyzeteléskor, vagy esetleg hangosan kell olvasnod ahhoz, hogy megjegyezd az információkat?

Biztosan többször találkoztál már hasonló kérdésekkel, ezért is hiszed azt, hogy jobban teljesítesz, ha számodra előnyösebb tanulási stílust (pl. vizuális, auditív, motoros) alkalmazod. Elismert idegtudósok szerint azonban egyelőre nem létezik erre egyértelmű bizonyíték, vagyis a tanulási stílusok jótékony hatása csak egy széles körben elterjedt neuromítosz, amely korábbi tudományos tények félreértelmezésén alapul. Ha kíváncsi vagy a miértekre, görgess tovább!

Korábban írtunk arról, hogy mekkora kamu a jobb vagy bal agyféltekei dominancia, vagy az, hogy agyi kapacitásunknak csak tíz százalékát használjuk, de lehetőleg azt se hidd el, hogy zsugorodni kezd az agyad, ha napi 6-8 pohárnál kevesebb vizet iszol!

A tanulási stílus az az elképzelés, hogy sokkal hatékonyabban tanulunk, ha az instrukció vagy feladat, amit kapunk, az általunk preferált tanulási módszerhez van szabva.

A kategóriák

  • Auditív tanulási stílus: a tanuló főképpen a verbális ingerekre összpontosít. Amikor önállóan tanul, akkor kedveli, ha az anyagot szóban is hallhatja. Értékeli az írott szöveg felolvasását, illetve élő szöveg hallgatását.
  • Vizuális tanulási stílus: akik vizuális típusúak, leginkább a látottakra koncentrálnak a tanulás során. Az így tanulók mindennél többre értékelnek egy jó ábrát, ami nekik többet mond száz szónál. Számukra nemcsak az ismeretek rögzítése, hanem a felelevenítése is legtöbbször vizuális formát ölt.
  • Kinesztetikus/mozgásos tanulási stílus: az ilyen tanuló az anyag bevésődését cselekvéssel, például jegyzeteléssel valósítja meg, tanulás közben általában gesztikulál, néha fel-alá járkál. Az anyag rögzítése ezekhez a mozdulatokhoz kapcsolódik, amelyeket aztán az ismeretek felelevenítésekor heves gesztikulációval kísérve reprodukál az illető.
  • Egyedül boldoguló tanulási stílus: vannak, akik csak egyedül szeretnek dolgozni, akiket kifejezetten zavar, ha mások is jelen vannak a tanulás során.
  • Társas tanulási stílus: van olyan tanuló, aki állandóan kérdez, szeret aktívan részt venni valamely közösségben, aki szereti megosztani másokkal a problémáit, és aki aztán a megoldást is másokkal együttműködve találja meg.
  • Impulzív tanulási stílus: az impulzív tanulók gyorsan reagálnak, előszeretettel vitáznak, tanulnak, oldanak meg problémákat csoportban. Az ötleteket gyorsan, mérlegelés nélkül dobják be, a megoldásra inkább ráéreznek, minthogy azt módszeresen megkeresnék. Az ilyen stílus szerint tanulóknál a válasz legtöbbször különösebb megfontolás nélkül, inkább intuitív módon születik meg. Az első eszükbe jutó ötletet adják elő, nem gondolják át válaszaikat, vagyis még, ha jó eredményt is adnak meg, nem tudják megmagyarázni azt.
  • Mechanikus tanulási stílus: a mechanikusan tanulók válasza mindig reprodukáló és megértésmentes, ami leginkább a magolás esetén fordul elő. Az így tanulók tanulása a részletek megjegyzésére épül, az összefüggések feltárása alig fordul elő. Ennek a tanulási formának a célja a rövid távú, minél pontosabb ismeretfelidézés.

A pedagógusok is tévhitekre támaszkodnak

Paul Howard-Jones, a Bristoli Egyetem idegtudományi professzora szerint valamennyien ugyanolyan módon tanulunk meg új dolgokat, és az az elképzelés, hogy mindenki a személyes preferenciájától függően vizuálisan, auditív, kinesztetikus vagy egyéb módon képes tanulni, csupán egy túlságosan széles körben elterjedt téveszme. „Talán a legnépszerűbb megalapozatlan elképzelés a laikusok és a pedagógusok körében is az, hogy egy diák akkor képes a leghatékonyabban dolgozni, ha az általa preferált tanulási stílushoz igazítjuk a tanítási módszert” – írja Howard-Jones 2014-ben megjelent tanulmányában.

A szakértő szerint ráadásul néhány kutatási eredmény éppen ennek ellenkezőjét bizonyítja, vagyis azt, hogy a gyerekek jobban tanulnak, ha olyan módon látják el őket információval, ami bizonyos mértékben kibillenti őket a komfortzónájukból. Howard-Jones vizsgálatai alapján egyébként az idegtudományi mítoszok, amikben a tanárok hisznek, egyenes arányosságban vannak alapműveltségükkel, azaz minél általánosabb a pedagógusok ismeretanyaga és tudása, annál nagyobb az esélye, hogy igaznak vélnek és elhisznek ilyen megalapozatlan feltételezéseket.

2012-ben brit kutatók 242 pedagógust kérdeztek az Egyesült Királyságból és Hollandiából arról, hogy a különböző idegtudománnyal kapcsolatos népszerű feltételezések szerintük valóban helyesek-e vagy inkább csak mendemondák. Az eredmények alapján a vizuális, auditív és kinesztetikus tanulási stílusba vetett hit bizonyult a legerősebb meggyőződésnek: a brit tanárok 93 százaléka, míg a holland oktatók 96 százaléka értett egyet a meggyőződéssel. (A második legnépszerűbb tévhit egyébként a jobb és bal agyfélteke dominanciáján alapuló tanulási hatékonyság volt.)

shutterstock 299989529
Shutterstock

Philip Newton, a Swansea-i Egyetem kutatója is jókora anyagot gyűjtött a tanulási stílusokról, hogy megértse, milyen lehet a benyomásuk és hozzáállásuk azoknak a tanároknak, akik felületesen olvasgatnak a témában. Azt találta, hogy a publikációk ugyan nem igazolják egyértelműen a tanulási stílusok megkülönböztetésének tudományos megalapozottságát, a jelenlegi tanulmányok 94 százaléka mégis pozitív színben tünteti fel azt. „A tanulási stílusokhoz igazodó oktatási módszerek kidolgozása nem helytálló, a jelenlegi kutatások és a szakirodalom mégis alátámasztja azok létjogosultságát, mindez pedig nemcsak az oktatást mint kutatási területet ássa alá, de a tanulókra is negatív hatással van” – írja a szakértő a Frontiers in Psychology című szaklapban.

Még több érv

2004-ben Frank Coffield, a Londoni Egyetem professzora egy kutatást végzett a 13 legnépszerűbb tanulási stílus modelljéről, és nem talált semmilyen evidenciát arra, hogy bizonyos tanítási technikákat egy adott tanulási stílusnál kellene alkalmazni. „Az alacsony költségvetésű és könnyen megvalósítható osztálytermi megközelítések és próbálkozások a pedagógusok körében nagy népszerűségnek örvendenek – különösen akkor, ha azokat a diákok is jól fogadják –, holott nagyon ritka, hogy egy osztályban lévő tanítási módszert szigorúan és tudományos alapon vizsgálnának” – nyilatkozta Coffield a The Guardiannek.

Harold Pashler, a Kaliforniai Egyetem pszichológiaprofesszorának 2008-ban végzett vizsgálata is döntő fontosságú. A szakértő szerint az óvodától az egyetemig annyira túlsúlyban van a tanulási stílusok és tanítási eszközök közötti összefüggés koncepciója, hogy egyfajta „virágzó iparággá” nőtte ki magát az elképzelés, ami alapján pedagógusoknak szóló segédkönyvek ezrei készülnek, holott nincs is egyértelmű bizonyíték a korrelációra. „Bár a tanulási stílusokról szóló szakirodalom hatalmas, csak nagyon kevés vizsgálat használt kísérleti módszert, amivel valóban tesztelhető lenne a tanulási stílusok oktatásban való létjogosultsága. Ráadásul azok közül, amelyek mégis alkalmaztak ilyen metodológiát, jó néhány eredménye ellentmond a hipotézisnek” – fogalmaz Pashler Learning Styles – Concepts and Evidence című tanulmányában.

Matematikailag nonszensz hipotézis?

A másik probléma az, hogy rengeteg módja van annak, hogy leírjuk az emberek tanulási stílusát. Egy 2004-ben megjelent tanulmány szerint hét különböző tanulási stílus jelent meg a szakirodalomban. Ahogy Paul Kirschner és Jeroen Merrienboer írják tanulással kapcsolatos mítoszokról szóló cikkükben, ha minden egyes tanulási stílust dichotómnak tekintünk (pl. audális vs. vizuális), az azt jelentené, hogy 271 (kettő a hetvenegyediken) kombinációja létezik az ismert tanulási stílusoknak, ami jóval nagyobb szám, mint ahány ember él a földön. Ráadásul még, ha el is fogadunk egy adott sémát a tanulási stílusok mérésére, a tapasztalatok azt mutatják, hogy az ilyen típusú kérdőívek nem megbízhatóak, és az emberek önbevalláson alapuló beállítottsága nem korrelál megfelelően a tényleges teljesítményükkel. Magyarul: lehetséges, hogy valaki azt állítja, hogy sokkal eredményesebben tanul vizuálisan, mint verbálisan, miközben a teljesítménye nem feltétlenül támasztja ezt alá. Annak tehát, hogy hogyan boldogulunk egy kémiateszten, nem a tanulási stílus és a tanítási módszer egymáshoz való közelsége a megbízható előrejelzője, hanem korábbi, kémiában elért eredményeink.

Minek köszönhető a tévhit népszerűsége?

A különböző tanulási stílusok ötlete a többszörös intelligencia elméletéből származik, amit a 80-as években Howard Gardner, a Harvard Egyetem pszichológusa dolgozott ki. Gardner hét különböző típusú intelligenciát (vizuális-térbeli, testi-mozgásos, zenei, interperszonális, intraperszonális, nyelvi és logikai-matematikai) azonosított, és azt állította, hogy ez alapján megkérdőjelezhető az az oktatási rendszer, amely feltételezi, hogy mindenki képes ugyanazokkal az alapanyagokkal és eszközökkel tanulni. A pszichológus ezután tovább fejtegette saját teóriáját, és oktatási reformokra törekedett – nagy sikerrel: a tanulási stílusok megközelítést a pedagógusok is örömmel fogadták, ahogy az oktatási minisztériumok is támogatták, holott minderre a mai napig nem létezik tudományos bizonyíték.

shutterstock 224867137
Shutterstock

A Nature Reviews Neuroscience című folyóiratban Howard-Jones többek között azt is taglalja, hogy ez nem feltétlenül szándékos átverés, hanem a hiányos információk, illetve a tudományos tények félreértelmezésének eredménye. „A tanulási téveszmék mögött egyrészt az a tudományos tény áll, hogy az agykéreg különböző területei más-más szerepet töltenek be a látásos, a hallásos és a szenzoros feldolgozásban, ezért a diákoknak különbözőképpen kellene tanulniuk attól függően, hogy agyuk melyik területe működik jobban, ám az agy összekapcsolhatósága és bonyolult ideghálózata miatt sántít ez a feltételezés” – írja Howard-Jones. „A neuromítoszok részben technikai nyelvi akadályok miatt születnek, ami a laikusok számára nehezen érthetővé teszi a tudományos szaklapok nyelvezetét, így sokan leegyszerűsítik a komplex tényeket, amelyeket aztán a saját elképzelésük és vágyaik által hajtott újítók promotálnak, akik őszintén – de hitükben megtévesztetten – igyekeznek különcként forradalmasítani a tudományt és a társadalmat” – fűzi hozzá a szakértő.

Persze nemcsak könyvek ezrei, de nemzetközi konferenciák és szövetségek is népszerűsítik a téveszméket, amelyek így igyekeznek értékesíteni különféle tanárképzési programokat. A BBC tulajdonában lévő Teaching English weboldal szerint is sokkal sikeresebbek lesznek a diákok, ha a tanítási módszert az ő tanulási stílusukhoz igazítjuk, ezért is fontos – szerintük – megkülönböztetni a jobb és bal agyféltekés, az analitikus és dinamikus vagy az auditív és vizuális tanulási stílust. Egy nemrégiben publikált nemzetközi felmérés eredményei alapján pedig az angol és a kínai tanárok 96 százaléka hisz ebben.

A szülők – érthető módon – szeretik azt hinni, hogy a gyerekek személyre szabott tanulási élményt kapnak az iskolában, a tanárok pedig azt, hogy kielégítik a diákok egyéni szükségleteit, és sokan nagyon motiváltak, hogy még jobban csinálhassák ezt. De hozzá kell tenni azt is, hogy senki nem szereti azt gondolni magáról, hogy szellemileg gyengébb, kevesebb, mint társai. Sokkal kedvezőbb az egónk számára, ha azt állítjuk, hogy a lecke a tanítás módszere miatt volt nehéz, mintha belátnánk, hogy nem figyeltünk eléggé vagy nem vagyunk elég motiváltak/okosak.

Akkor hagyjunk fel különböző oktatási módszerek kidolgozásával?

Sok elismert szakértő szerint a tanulási stílusokhoz igazodó tanítási módszerekkel kárt is okozhatunk. Ahogy Scott O. Lilienfeld és kollégái írják az 50 pszichológiai tévhit című könyvükben, a megközelítés arra ösztönzi a tanárokat, hogy a tanulók intellektuális erősségeinek megfelelően oktassanak a gyengeségeikre való fókuszálás helyett, holott ki kellene javítaniuk és kompenzálniuk a hiányosságokat is – ahelyett, hogy mindig elkerülnék azokat.

Mindez persze nem jelenti azt, hogy nincs értelme, vagy nincs lehetőség arra, hogy a tanítási stílust átalakítsuk a hatékonyabb tanulás érdekében. Kirschner és Merrienboer például rámutat arra is, hogy a kezdő diákok számára nagyon hasznos, ha gyakran hozunk fel példákat, szemléltető történeteket, míg a nagyobb szakértelemmel bírók ügyesebben dolgoznak, ha maguknak kell a feladatokat megoldaniuk. Más kutatások szerint pedig sokkal hatékonyabb a tanulás, ha több tevékenységet kombinálunk, például amikor egy passzív jellegű előadás alatt rajzolunk vagy színezünk.

shutterstock 224928622
Shutterstock

Az újabb vizsgálatok tehát arra utalnak, hogy a tanárok ugyan egyre nagyobb érdeklődéssel fordulnak a neurológia felé, hogy az ismereteket minél sikeresebben beépíthessék az oktatási tervbe, nehezen tudnak különbséget tenni az aggyal kapcsolatos helyes és helytelen információk között. Ez aggasztó, hiszen az iskolák időt, pénzt és energiát fektetnek be olyan tanítási technikákba, amelyek félreértésen alapulnak. Howard-Jones és kollégái szerint a megoldás az lenne, ha a pedagógusokat több információval látnák el az agy alapú oktatási programokkal kapcsolatos tévhitekről és a bizonyítékok hiányáról. Azt is hangoztatják, hogy a kutatóknak mindenki számára érthetően kellene elmagyarázni, milyen következtetések vonhatók le a vizsgálati eredményekből, illetve szorosan figyelemmel kísérni a média munkáját. Ilyen jellegű együttműködésekkel visszaszoríthatnánk a tévhitek elterjedését, illetve azok negatív hatásait az osztálytermekben.

Oszd meg másokkal is!

Az oldalról ajánljuk

  • Offline
180 éves az első magyar olvasókönyv: így tanultak belőle az elsősök
180 éves az első magyar olvasókönyv: így tanultak belőle az elsősök

Szerette volna gyermeke jövőjét megalapozni, ezért olvasókönyvet írt a magyar asszony. Könyvét később generációk forgatták. Megmutatjuk.

április 7., 16:00

  • Offline
Törvénytelen gyerekek írták a Hunyadi-család történetét
Törvénytelen gyerekek írták a Hunyadi-család történetét

Már a Hunyadi-család vérvonalának eredetében is nagy szerepet játszhatott egy törvénytelen kapcsolat.

4 perce

  • Mindennapi
Fertőtlenítik a járműveket Magyarországon: ezeket a pontokat jelölte ki a rendőrség
Fertőtlenítik a járműveket Magyarországon: ezeket a pontokat jelölte ki a rendőrség

Több helyen kell a járművek fertőtlenítése miatt fennakadásokra számítani.

április 7., 13:36

  • életem
Új helyszíni bírságot vezetnek be Magyarországon: 20 ezer forintot fizethetnek a szabályszegők
Új helyszíni bírságot vezetnek be Magyarországon: 20 ezer forintot fizethetnek a szabályszegők

Azok, akik megszegik a vonatkozó szabályt, 20 ezer forintos helyszíni bírságra számíthatnak.

április 7., 17:30

  • VIP
„Úgy érzem, újra felfedeztek” – interjú Györgyi Annával
„Úgy érzem, újra felfedeztek” – interjú Györgyi Annával

Györgyi Anna hatvanhoz közeli nőként is szeretné egy főszerepben megmutatni magát a filmvásznon.

április 7., 18:30

  • Offline
Szívbeteg is lehet a macskád, ha nem veszed komolyan ezt a parazitafertőzést
Szívbeteg is lehet a macskád, ha nem veszed komolyan ezt a parazitafertőzést

Kevéssé ismert tény, hogy a macskák számára a szúnyogok is hatalmas veszélyt jelenthetnek: az általuk terjesztett fertőzés végzetes is lehet.

április 7., 16:46

  • Offline
Gyászol Vilmos és Harry herceg: Diana halálát idézi fel friss veszteségük
Gyászol Vilmos és Harry herceg: Diana halálát idézi fel friss veszteségük

Vilmos és Harry is közel álltak az elhunythoz.

április 7., 15:10

  • Offline
Több oka is van, amiért a kutyák a semmit ugatják: egy közülük elég ijesztő
Több oka is van, amiért a kutyák a semmit ugatják: egy közülük elég ijesztő

Meglehetősen ijesztő, ha kutyánk az éjszaka kellős közepén, láthatólag minden előzmény nélkül ugatni kezd – ennek bizony oka van!

április 7., 14:00

  • Testem
A világ leghalálosabb járványa megismétlődhet: aggasztóan magas a gümőkóros esetek száma az Egyesült Királyságban
A világ leghalálosabb járványa megismétlődhet: aggasztóan magas a gümőkóros esetek száma az Egyesült Királyságban

Nagyon sok esetet fedeznek fel, a rettegett betegség járványos terjedése miatt aggódnak a szakemberek.

április 7., 14:36

  • Édes otthon
A kertedben is megterem a növény, amivel kiválthatod a kávét
A kertedben is megterem a növény, amivel kiválthatod a kávét

A kertünkben vagy az árokparton is begyűjthetjük a kávé helyettesítésére szolgáló gyógynövényeket.

április 8., 05:46

  • Testem
Félperces otthoni teszt segíthet felismerni a rákbetegséget
Félperces otthoni teszt segíthet felismerni a rákbetegséget

A rák mellett más súlyos betegségek meglétét is jelentheti, ha nem lesz jó az eredmény.

április 7., 06:30

  • életem
Nem gond, ha felnőttként plüssállattal alszol, mondják a kutatók
Nem gond, ha felnőttként plüssállattal alszol, mondják a kutatók

Felnőttként is ugyanolyan jó hasznát vehetjük a plüssállatoknak, mint gyermekként.

április 7., 19:00

  • Offline
Hatalmas összegért kelt el az Óz vörös cipője
Hatalmas összegért kelt el az Óz vörös cipője

Rekordösszegért kelt el az Óz ikonikus vörös cipője.

április 7., 19:30

  • lájfhekk
Figyelmeztet a Google: fontos adatokat veszíthet el, aki nem lép időben
Figyelmeztet a Google: fontos adatokat veszíthet el, aki nem lép időben

Nem érdemes halogatni, nehogy adatvesztés legyen a vége a Google újításának.

április 7., 11:10

  • Mindennapi
Újabb öt traffiboxot telepítenek – itt mérik majd a sebességet
Újabb öt traffiboxot telepítenek – itt mérik majd a sebességet

Az első sebességmérő telepítésének munkálatai már meg is kezdődtek.

április 7., 12:10

  • Szülőség
Kétpercenként hal bele egy nő gyermekszülésbe: drámai adatok
Kétpercenként hal bele egy nő gyermekszülésbe: drámai adatok

A szülésbe Afrika Szaharától délre fekvő részén hal bele a legtöbb nő.

április 7., 11:40

  • Offline
Esmeralda, Isaura, Betty: emlékszel még, mi történt a népszerű telenovellákban?
Esmeralda, Isaura, Betty: emlékszel még, mi történt a népszerű telenovellákban?

Rémlenek még az ikonikus jelenetek és fordulatok?

április 7., 06:46

  • világom
Ezek a legelképesztőbb állathangok: a koala tényleg sokkolni fog
Ezek a legelképesztőbb állathangok: a koala tényleg sokkolni fog

Erre biztosan nem számítottál, végighallgatni is nehéz ezeket a bizarr állathangokat. Azért próbáld meg.

április 7., 07:00

  • Testem
Csonttörő vírust mutattak ki egy magyar nőnél: így fertőződött meg
Csonttörő vírust mutattak ki egy magyar nőnél: így fertőződött meg

Egy 52 éves magyar nőnél diagnosztizálták a magas lázzal és súlyos fájdalommal járó fertőzést.

április 7., 07:46

  • világom
Orosz kémszenzorokra bukkant a brit haditengerészet a szigetország közelében
Orosz kémszenzorokra bukkant a brit haditengerészet a szigetország közelében

Az oroszok oligarchajachtokat bevetve is kémkednek.

április 7., 10:36

  • Mindennapi
Jeges hideggel és hózáporokkal tér vissza a tél, de már látszik a vége
Jeges hideggel és hózáporokkal tér vissza a tél, de már látszik a vége

Mutatjuk, mikor enyhülhet a jeges hideg.

április 7., 08:06

  • világom
Újraindítanák a súlyosan sérült ukrán atomerőművet az oroszok: nagy baj lehet belőle
Újraindítanák a súlyosan sérült ukrán atomerőművet az oroszok: nagy baj lehet belőle

Az ukrán atomerőmű újraindításának orosz terve képtelen ötletnek tűnik.

április 7., 08:36

  • életem
Fontos dokumentum tűnik el a tb-ből: ez lesz helyette
Fontos dokumentum tűnik el a tb-ből: ez lesz helyette

Jelentős változás élesedik a tb-dokumentumokkal kapcsolatban.

április 7., 09:06

  • világom
Nem szeretik a turistákat ezen a szigeten: kedvezményt kap, aki megváltozik
Nem szeretik a turistákat ezen a szigeten: kedvezményt kap, aki megváltozik

Ez a az egész világ számára példaértékű lehet.

április 7., 08:50

  • Testem
Ezt a hibát követi el a legtöbb magyar, ha megcsípi egy kullancs
Ezt a hibát követi el a legtöbb magyar, ha megcsípi egy kullancs

A fertőzött kullancs csípése akár végzetes is lehet.

április 7., 07:26

  • Mindennapi
Árstop jöhet a bankoknál: két napjuk van lépni
Árstop jöhet a bankoknál: két napjuk van lépni

Szerdáig kaptak haladékot a bankok, utána hatósági árstop jöhet.

április 7., 10:06

  • Offline
12 órát kell várni baleset után az ellátásra: összeomlás előtt állnak a közszolgáltatások Észak-Írországban
12 órát kell várni baleset után az ellátásra: összeomlás előtt állnak a közszolgáltatások Észak-Írországban

A kórházi várólisták hossza és a mentális betegek mennyisége is arra utal, hogy az ellátásokat az összeomlás veszélye fenyegeti.

április 7., 09:36

  • világom
Emmanuel Macronnak olyan illata van, hogy alig lehet kibírni, állítja egy könyv
Emmanuel Macronnak olyan illata van, hogy alig lehet kibírni, állítja egy könyv

Emmanuel Macron több kellemetlen szokására is rávilágít a kötet.

április 7., 08:20

Érdekességek