Vegyen olyan könyvet, amit nem író írt!

Könyvet csak a tévéből? Szétnéztünk a hiperekben, milyen könyveket ajánlanak a betérőknek: csupa olyat, amelyet nem írók alkottak, hanem valóságshow-szereplők, celebek, esetleg olyan emberek, akik régen újságoknál dolgoztak, ezért úgy érzik, háromszázötven oldallal nagyobb terjedelemben is profik.

Jobbára celebek, tévések, valóságshow-szereplők és újságíró-szerkesztők könyveit lehet kapni a hipermarketek kiemelt, Újdonságok feliratú polcain. Máshol persze van sok egyéb, például klasszikus szerzők írta szépirodalom, meg frissebb, de érdemes alkotások is, mégsem azokat pakolják a parizer és a karácsonyfadísz közé, hogy mindenki ezen essen át. Jártunk az Auchanban, a Tescóban és a Corában, mindenütt megfigyelve, melyik kötetből építették a legnagyobb kupacot. (Elvétve, de a magyarok aktuális tíz kedvenc könyvéből is.)

Auchan: a száraz, a nyálas és a hazug

konyv1

Az Auchanban például hegyekben áll Frei Tamás A bankár című kötete. Ez A megmentő folytatása, amely már önmagában is eléggé szájbarágós volt, tehát alig várjuk a bankár további dőltbetűzéseit. A konspirációs akcióthrillerként megnevezett műfajú alkotásban távoli karibi szigeten bujkál a korrupt pesti bankár, miközben André, a leszerelt légiós és szerelme, Adrienn a genovai főutcán andalog, nyomában egy orosz bérgyilkossal. Mindez még csak a nemzetközileg fokozódó konfliktus eleje, amelynek kiteljesedését az előzmények ismeretében inkább kihagynánk.

Jó hír lehet viszont, hogy idén sem ér véget az Önmagukat Kereső Barátnők a Nagyvilágban-jellegű nőirodalom publikálása: itt a Krásznájá Moszkvá, Vass Virágtól. A szerző számítása tehát bejött, a piacnak van erre igénye. Hogy mire? "Európa legnagyobb városában, ahol a Pravda helyett a Prada dívik, és a lidérces múlt a jövő neonfényű ígéreteivel találkozik, már a szerelem törvényeit sem tartja be senki."  A három főszereplő legfontosabb tulajdonságai: "gyönyörűek, tehetségesek, harmincasok". Ideális olvasmánynak tűnik azok részére, akik maguk sem bírnak több jellegzetességgel.

Akinek azonban a realityk világa az igazán vonzó, fene a gusztusukat, azok a harmadik óriási könyvkupacban lelhetik örömüket: ezt Peter Noel és Simor Olivér közös alkotásából, az Élni ingyenből halmozták fel. Ez mintha kombinálná a fenti kettőt: az önéletrajzba oltott kalandregényben ilyen mondatok sormintáznak: „annyira tetszett a hely, hogy én csak élni akartam. Élvezni az életet, és kész. Tulajdonképpen eszem ágában sem volt megállni a saját lábamon. Ott jöttem rá arra, hogy eljöttem új életet kezdeni a Kanári-szigetekre, viszont egy dolgot elfelejtettem. Azt, hogy önmagam elől nem tudok elmenekülni". Mi mindent megtud az ember a Dráva Makett reklámarcától!

Tesco: önsegítés, reality és Stohl-lányregény

konyv2

Az önmagukban bizonytalanok paradicsoma lehet a Tesco, ahol hegyekben áll az önsegítő könyvek gazdag választéka. Élén természetesen Spitzer Györgyi Új egyensúlyával, amely szerint a nőknek le kell vetkőzniük a nehéz asszonyi sorsok fájdalmát, a férfiaknak pedig beszélniük az érzéseikről. De akad itt Éntérkép, Párkapcsolat szívvel-lélekkel és a Belépés a vonzás örvényébe, csak győzzünk fel- és megvilágosodni.

A Tesco látványos készleteket halmozott fel Nagy Alekosz Fordított világából is, mert természetesen ő is olyan, hogy kijön a tévéből, és egyből megtanul könyvet írni. Kell a pénz, ezt tudjuk, egy érdi biztonsági őrből lett wannabe-pornórendező pedig miért is pont ehhez ne értene?

Mással nem is lehet összepárosítani a szépirodalom ezen remekét, mint Szalai Vivien interjúkötetével, a Stohl őszintén című prózával, amiből viszont a Tescóban találtunk három raklapnyit. A szerzőnő (korábban a Bors, jelenleg a Story szerkesztője) eddigi könyvei egy magyar luxuskurváról szólnak, az aktuális, szintén életrajzi kötetet a következő fülszöveg-részlettel jellemeznénk: „Szabadságvágy? Vagy inkább valamiféle megzabolázhatatlan, s ezért akár önpusztításra is képes energia. Egy ember, akit leginkább ez az erő irányít. Ösztönök, vágyak, érzések, számítgatás és érdek nélkül. Vagy mondjuk másképp, beszéljünk egy felnőni képtelen, ösztönös kisgyerekről, aki nem mellékesen három lány édesapja.” Vagy beszéljünk arról, hányszor dugott félre, vagy hogy ki kinek tett tönkre a karrierjét.

Cora: Emberek főműsoridőből

konyv3

Vágó István is klasszikus példája azon extévéseknek, akik könyvírásba fognak: a Corában például hegyekben áll Vigyázat, csalók című kötete. Ebben is leleplezni vágyja az emberi hiszékenységen nyerészkedőket – első ránézésre ennek van a legtöbb értelme az egész kínálatból, csak hát ez ugye nem fikció, meg nincs is benne romantika, nincsenek benne héroszok, meg nem az a baj, amit mondasz, hanem az, ahogy mondod.

Bárdos Andrásnak nemrég megjelent negyedik kötete viszont nemcsak egy extévés könyve valamiről, hanem egy extévés tévézésről szóló könyve. A Show a fülszöveg szerint „olyan kíméletlen őszinteséggel, ugyanakkor megértő együttérzéssel, mutatja be a hazai showbusinesst, a hírességek világát, a bulvárt, a politikát, és mindezek összefonódását, hogy az olvasó a végén már azt sem tudja eldönteni: sírjon vagy nevessen inkább”. A  regényt taktikusan a szerző korábbi alkotásai mellett helyezték el, hátha az egyik magához mágnesezi a másikat.

Végül pedig nagy tömegben, jól látható helyen találtuk meg Csernus Imre Drogmáját is, úgy látszik, a Cora az egykori főműsoridősök könyveire specializálódott. (Csernus könyve egyébként egy újraírt változat.) Az említetteken kívül természetesen van sok egyéb is, nagyjából mindhárom helyen ugyanaz, csak a mennyiségek térnek el: Vavyan Fable klasszikus ponyvái, Kepes András, Vámos Miklós, Moldova György és Ken Follett alkotásai mind ott figyelnek a kiemelt kupacokban. És ha azt kérdeznék, kinek van erre a sok műre szüksége: úgy tűnik, mindannyiunknak.

Blogmustra