A kockás nadrág mindenkinek jól áll, osztja az idomokat

Zanza!

Az ügynökünk próbál rávenni bennünket, hogy álljunk elő egy olcsóbb vonallal, a ránk jellemző stílusban. Most sokan ezt a megoldást választják – mondta az Artista két tervezője, akikkel többek közt arról beszélgettünk, hogyan reagálnak a divattervezők a vásárlók szűkös anyagi lehetőségeire.

"Magyarországon designernek lenni csupa kihívás." – nyilatkozta Imre Katalin, az Artista tervezőcsoport egyik alapítótagja, amikor ellátogattunk Puskin utcai showroomjukba.

Sok a vagány magyar nő

A tervezőcsoport legutóbbi bemutatója az őszi Marie Claire Fashion Days-en volt, a New Generation szekcióban. Az esemény után megjelent beszámolónkban azt a kérdést tettük fel, hogy vajon van-e annyi öntudatos, trendi, szexi nő Magyaroszágon, mint amennyi ruhát terveznek számukra a magyar designerek. Ezt kérdeztük most az Artista tervezőitől is.

“Szerintünk sok vagány, dizájn érzékeny magyar nő van, akik szívesen viselnék a hazai tervezők ruháit, de ezek a ruhák értelemszerűen drágábbak, mint a tömegtermékek, ezért nem mindenki tudja megvásárolni, vagy egyszerűen még nem találták meg egymást. Bár az utóbbi években egyre több olyan fórum jött létre, ahol a tervezők és a közönség találkozhatnak egymással.”- mondta a tervezőcsoport másik tagja, Stampf Katalin.

Artista

Az Artista csoport lassan két évtizede bizonyít karakteres darabjaival. A márkát Imre Katalin, Iván Júlia, Köves Ábel, Rácz Nóra, Schön Edina és Stampf Katalin hozta létre 1995-ben. A tervezők a Magyar Iparművészeti Főiskolán szereztek diplomát, de tanultak a milánói- és brightoni egyetem divat szakán is. Budapesten és Bécsen kívül mára Görögországban, Koppenhágában, Japánban és Szlovéniában is kaphatók darabjaik. Négy éve a ruhák mellett megjelentek az Artista táskák is, amelyek hazai és európai (osztrák, grúz, ukrán) kortárs képzőművészek grafikáival díszítve, speciális technikával készülnek. Úgy tűnik, hogy a tavalyi tokiói divatkiállítás során az egyébként bizalmatlan japán közönséget is sikerült levenniük a lábukról. A sikeren felbuzdulva idén is beadták uniós pályázatukat - melyet időközben megnyertek-, hogy a Távol-Keleten képviseljék a magyar divatot.

A bécsi vásárlók bojkottálják a nagy ruhacégeket

A tervezők évente több alkalommal is tartanak leárazást, először a bécsi üzletükben, majd Budapesten, de azt hangsúlyozták, hogy olcsón jó minőséget nem lehet előállítani. A folyamat ott kezdődik, hogy csak jó minőségű anyagot vásárolnak.

„Járunk külföldi anyagvásárokra. Magyarországon csak egyedi megrendelés esetén vásárolunk. De még így is becsúszik egy-egy rosszabb minőségű anyag, ami csak akkor derül ki, amikor az megérkezik. Látjuk azt is, hogy a nagy, nemzetközi ruhacégek olyan anyagokat használnak, amiket mi is ismerünk a vásárokról, csak ők fillérekért árulják az abból készült ruhákat. Ez csak úgy lehetséges, hogy a kollekcióikat szinte ingyen gyártatják le valahol hatalmas mennyiségben és közben valaki biztos, hogy nagyon rosszul jár. Bécsben a vásárlóink hetven százaléka bojkottálja a nagy ruhacégeket.”

Az a tuti, amit itthon készítünk

A tervezők szerint manapság sok hazai dizájnert arra ösztönöznek, hogy próbáljanak meg olcsóbb ruhákat előállítani, ezért elmondták, milyen hátülőtői vannak az olcsó előállításnak.

„Itthon nem lehet olcsóbban varratni. Az a tuti, amit mi készítünk. Egyszer egy szatyrot akartunk legyártatni a Távol-Keleten. Elküldtük a mintadarabot, a miénket fotózták le és mutatták be, mint az általuk elkészített munkát. Mivel speciálisan hajtogattuk, ezért rögtön észrevettük, miről van szó. Ezért nem adjuk ki a kezünkből a munkát, mert csak a minőség rovására menne. Mi az itthoni varrodánkban készítjük a mintadarabokat, még a bécsi üzletünk számára is. Ma már nem csak a minőségi problémák miatt nem gyártatnánk távol-keleten, hanem a globalizációval szemben inkább maradunk helyben”- mondta Imre Katalin.

Az ügynökünk próbál rábeszélni az olcsóbb vonalra

Mivel az Artista Görögországban is jelen van, ahol a gazdasági helyzet szintén nehéz, onnan is érkezett már kérés az árak csökkentésére. „Az ügynökünk próbál rávenni bennünket, hogy álljunk elő egy olcsóbb vonallal, a ránk jellemző stílusban. Most sokan ezt a megoldást választják. Nagyon nehéz az árakat lejjebb vinni, hiszen a minőségi munka és az anyag drága. Gondolkodunk rajta, hogy össze tudunk-e hozni egy kis kollekciót. Meglátjuk."

A varrástechnikai igényesség ugyanolyan fontos, mint az előállítás anyagi oldala. „A téli szezonunk egyik legszebb bordűr-mintás kabátja speciális szabása és a minta illesztése miatt három és fél méter igen drága anyagot kívánt meg. Mégsem választottunk egyszerűbb megoldást ennél a darabnál. Bár nem készítettünk ebből a modellből túl sokat de számunkra fontos az ilyen típusú művészi igényesség is.”

A személyes kapcsolatokban hiszünk

Az önmenedzselésről is kérdeztük a tervezőket, mivel sok más magyar tervezővel ellentétben ők ritkán adnak ki sajtóközleményt arról, hogy éppen mivel foglalkoznak, és milyen nemzetközi bemutatóik vannak.

„A személyes kapcsolat erejében hiszünk. Találkozni szeretnénk azokkal, akiknek a ruhákat készítjük. Ismernünk kell a saját vevőkörünket. Azt látjuk, hogy korosztály tekintetében nagyon széles skálán mozog az érdeklődés a ruháink iránt. A húszas éveinek elején járó fiatalok éppúgy megtalálják a nekik tetsző darabokat, mint a középkorúak. Természetesen ez a bizonyos személyes kapcsolat csak Budapesten és Bécsben működik.”

Egy dolog azonban biztosan közös vásárlóikban a tervezők elmondása szerint; nyitott szellemiségű, kreatív nők, akik tudatosan vállalják és jól ismerik személyiségüket.

Kevés a tökéletes fenék, valljuk be

„Az őszi szezon kedvenc darabja volt a kockás nadrág, ami S-es mérettől az XL-ig mindenkinek jól áll, még a teltebb hölgyeknek is. A minta megfelelően osztja a burjánzó idomokat. Nadrágban elég erősek vagyunk, pedig az egy igen nehéz ruhadarab. Sokáig kísérleteztünk a lehető legjobb ülepkialakításon, mert azon múlik minden. Ez egy nadrág esetében kifejezetten nagy kihívás, mert kevés a tökéletes fenék, valljuk be.

Végül arról kérdeztük a tervezőket, hogy az utcán látható trend mennyire inspirálja őket a tervezéskor, mennyire szeretnének az ott látható irányhoz idomulni.

„Egy évvel előrébb kell gondolkodnunk egy kollekció tervezésénél, az üzletekben megjelenő trendek nem, viszont a legkülönbözőbb emberek és viseletek az utcán nagyon inspirálóan hatnak. Alapvetően nem akarunk idomulni a közízléshez, inkább egyfajta kölcsönhatásként működik a tervezés folyamán, amit látunk és ahogy reagálunk rá.”

Tavaszi tervek

„A tavasz rengeteg újdonságot és kihívást hozott, melyeknek mi örömmel állunk elébe. A hazai porondot tekintve a következő fellépésünk a Budapest Essential Looks divatnapokon lesz, melynek keretein belül a nagy nyilvánosság számára először mutatjuk be az új tavasz-nyári kollekciónkat.” A következő állomás a Linzben megrendezendő dizájn-vásár, ahol az építészettől a divatig több művészeti ág is képviselteti magát. „Törekszünk rá, hogy Európában minél több helyen ismerjék a márkát és minél több helyen elérhető legyen.” A márka idén tavasztól jelen van Dániában is, ahonnan egy koppenhágai ruhabolt kereste meg a tervezőket közvetlenül.

Öko design

Egy éve Vivienne Westwood arra szólította fel az embereket, hogy ne vegyenek több ruhát. Ennek kapcsán voltak olyan jóslatok, hogy a fenntarthatóság jegyében idén kevesebb ruhát gyártanak majd.

„Mi is öko-szemléletűek lettünk. Az egész táska és kiegészítő projektünk arra a gondolatra született meg, hogy a korábbi kollekcióból megmaradt anyagokat felhasználjuk. Ám, annyira megnőtt a kereslet, hogy nem jövünk ki a leeső anyagokból. Öko-táskákat is azért készítünk, hogy ne vegyenek az emberek nejlonzacskót. A mi öko-táskáinkat azonban itthon valóban táskaként hordják. Főleg azért, mert féltik, hiszen nem annyira olcsó, mint ami a drogériákban kapható. De Ausztriában annak hordják, aminek eredetileg szántuk, így is lett bevezetve. Az Artista márka kollekciói ugynakkor nem szigorúan trendkövetők, időtálló darabokat kreálunk."

Fotó: Kováts Dániel

Blogmustra