TREND

A kockás nadrág mindenkinek jól áll, osztja az idomokat

2011. április 16., szombat 13:14

Az ügynökünk próbál rávenni bennünket, hogy álljunk elő egy olcsóbb vonallal, a ránk jellemző stílusban. Most sokan ezt a megoldást választják – mondta az Artista két tervezője, akikkel többek közt arról beszélgettünk, hogyan reagálnak a divattervezők a vásárlók szűkös anyagi lehetőségeire.

"Magyarországon designernek lenni csupa kihívás." – nyilatkozta Imre Katalin, az Artista tervezőcsoport egyik alapítótagja, amikor ellátogattunk Puskin utcai showroomjukba.

Sok a vagány magyar nő

A tervezőcsoport legutóbbi bemutatója az őszi Marie Claire Fashion Days-en volt, a New Generation szekcióban. Az esemény után megjelent beszámolónkban azt a kérdést tettük fel, hogy vajon van-e annyi öntudatos, trendi, szexi nő Magyaroszágon, mint amennyi ruhát terveznek számukra a magyar designerek. Ezt kérdeztük most az Artista tervezőitől is.

“Szerintünk sok vagány, dizájn érzékeny magyar nő van, akik szívesen viselnék a hazai tervezők ruháit, de ezek a ruhák értelemszerűen drágábbak, mint a tömegtermékek, ezért nem mindenki tudja megvásárolni, vagy egyszerűen még nem találták meg egymást. Bár az utóbbi években egyre több olyan fórum jött létre, ahol a tervezők és a közönség találkozhatnak egymással.”- mondta a tervezőcsoport másik tagja, Stampf Katalin.

Artista

Az Artista csoport lassan két évtizede bizonyít karakteres darabjaival. A márkát Imre Katalin, Iván Júlia, Köves Ábel, Rácz Nóra, Schön Edina és Stampf Katalin hozta létre 1995-ben. A tervezők a Magyar Iparművészeti Főiskolán szereztek diplomát, de tanultak a milánói- és brightoni egyetem divat szakán is. Budapesten és Bécsen kívül mára Görögországban, Koppenhágában, Japánban és Szlovéniában is kaphatók darabjaik. Négy éve a ruhák mellett megjelentek az Artista táskák is, amelyek hazai és európai (osztrák, grúz, ukrán) kortárs képzőművészek grafikáival díszítve, speciális technikával készülnek. Úgy tűnik, hogy a tavalyi tokiói divatkiállítás során az egyébként bizalmatlan japán közönséget is sikerült levenniük a lábukról. A sikeren felbuzdulva idén is beadták uniós pályázatukat - melyet időközben megnyertek-, hogy a Távol-Keleten képviseljék a magyar divatot.

A bécsi vásárlók bojkottálják a nagy ruhacégeket

A tervezők évente több alkalommal is tartanak leárazást, először a bécsi üzletükben, majd Budapesten, de azt hangsúlyozták, hogy olcsón jó minőséget nem lehet előállítani. A folyamat ott kezdődik, hogy csak jó minőségű anyagot vásárolnak.

„Járunk külföldi anyagvásárokra. Magyarországon csak egyedi megrendelés esetén vásárolunk. De még így is becsúszik egy-egy rosszabb minőségű anyag, ami csak akkor derül ki, amikor az megérkezik. Látjuk azt is, hogy a nagy, nemzetközi ruhacégek olyan anyagokat használnak, amiket mi is ismerünk a vásárokról, csak ők fillérekért árulják az abból készült ruhákat. Ez csak úgy lehetséges, hogy a kollekcióikat szinte ingyen gyártatják le valahol hatalmas mennyiségben és közben valaki biztos, hogy nagyon rosszul jár. Bécsben a vásárlóink hetven százaléka bojkottálja a nagy ruhacégeket.”

Az a tuti, amit itthon készítünk

A tervezők szerint manapság sok hazai dizájnert arra ösztönöznek, hogy próbáljanak meg olcsóbb ruhákat előállítani, ezért elmondták, milyen hátülőtői vannak az olcsó előállításnak.

„Itthon nem lehet olcsóbban varratni. Az a tuti, amit mi készítünk. Egyszer egy szatyrot akartunk legyártatni a Távol-Keleten. Elküldtük a mintadarabot, a miénket fotózták le és mutatták be, mint az általuk elkészített munkát. Mivel speciálisan hajtogattuk, ezért rögtön észrevettük, miről van szó. Ezért nem adjuk ki a kezünkből a munkát, mert csak a minőség rovására menne. Mi az itthoni varrodánkban készítjük a mintadarabokat, még a bécsi üzletünk számára is. Ma már nem csak a minőségi problémák miatt nem gyártatnánk távol-keleten, hanem a globalizációval szemben inkább maradunk helyben”- mondta Imre Katalin.

Az ügynökünk próbál rábeszélni az olcsóbb vonalra

Mivel az Artista Görögországban is jelen van, ahol a gazdasági helyzet szintén nehéz, onnan is érkezett már kérés az árak csökkentésére. „Az ügynökünk próbál rávenni bennünket, hogy álljunk elő egy olcsóbb vonallal, a ránk jellemző stílusban. Most sokan ezt a megoldást választják. Nagyon nehéz az árakat lejjebb vinni, hiszen a minőségi munka és az anyag drága. Gondolkodunk rajta, hogy össze tudunk-e hozni egy kis kollekciót. Meglátjuk."

A varrástechnikai igényesség ugyanolyan fontos, mint az előállítás anyagi oldala. „A téli szezonunk egyik legszebb bordűr-mintás kabátja speciális szabása és a minta illesztése miatt három és fél méter igen drága anyagot kívánt meg. Mégsem választottunk egyszerűbb megoldást ennél a darabnál. Bár nem készítettünk ebből a modellből túl sokat de számunkra fontos az ilyen típusú művészi igényesség is.”

A személyes kapcsolatokban hiszünk

Az önmenedzselésről is kérdeztük a tervezőket, mivel sok más magyar tervezővel ellentétben ők ritkán adnak ki sajtóközleményt arról, hogy éppen mivel foglalkoznak, és milyen nemzetközi bemutatóik vannak.

„A személyes kapcsolat erejében hiszünk. Találkozni szeretnénk azokkal, akiknek a ruhákat készítjük. Ismernünk kell a saját vevőkörünket. Azt látjuk, hogy korosztály tekintetében nagyon széles skálán mozog az érdeklődés a ruháink iránt. A húszas éveinek elején járó fiatalok éppúgy megtalálják a nekik tetsző darabokat, mint a középkorúak. Természetesen ez a bizonyos személyes kapcsolat csak Budapesten és Bécsben működik.”

Egy dolog azonban biztosan közös vásárlóikban a tervezők elmondása szerint; nyitott szellemiségű, kreatív nők, akik tudatosan vállalják és jól ismerik személyiségüket.

Kevés a tökéletes fenék, valljuk be

„Az őszi szezon kedvenc darabja volt a kockás nadrág, ami S-es mérettől az XL-ig mindenkinek jól áll, még a teltebb hölgyeknek is. A minta megfelelően osztja a burjánzó idomokat. Nadrágban elég erősek vagyunk, pedig az egy igen nehéz ruhadarab. Sokáig kísérleteztünk a lehető legjobb ülepkialakításon, mert azon múlik minden. Ez egy nadrág esetében kifejezetten nagy kihívás, mert kevés a tökéletes fenék, valljuk be.

Végül arról kérdeztük a tervezőket, hogy az utcán látható trend mennyire inspirálja őket a tervezéskor, mennyire szeretnének az ott látható irányhoz idomulni.

„Egy évvel előrébb kell gondolkodnunk egy kollekció tervezésénél, az üzletekben megjelenő trendek nem, viszont a legkülönbözőbb emberek és viseletek az utcán nagyon inspirálóan hatnak. Alapvetően nem akarunk idomulni a közízléshez, inkább egyfajta kölcsönhatásként működik a tervezés folyamán, amit látunk és ahogy reagálunk rá.”

Tavaszi tervek

„A tavasz rengeteg újdonságot és kihívást hozott, melyeknek mi örömmel állunk elébe. A hazai porondot tekintve a következő fellépésünk a Budapest Essential Looks divatnapokon lesz, melynek keretein belül a nagy nyilvánosság számára először mutatjuk be az új tavasz-nyári kollekciónkat.” A következő állomás a Linzben megrendezendő dizájn-vásár, ahol az építészettől a divatig több művészeti ág is képviselteti magát. „Törekszünk rá, hogy Európában minél több helyen ismerjék a márkát és minél több helyen elérhető legyen.” A márka idén tavasztól jelen van Dániában is, ahonnan egy koppenhágai ruhabolt kereste meg a tervezőket közvetlenül.

Öko design

Egy éve Vivienne Westwood arra szólította fel az embereket, hogy ne vegyenek több ruhát. Ennek kapcsán voltak olyan jóslatok, hogy a fenntarthatóság jegyében idén kevesebb ruhát gyártanak majd.

„Mi is öko-szemléletűek lettünk. Az egész táska és kiegészítő projektünk arra a gondolatra született meg, hogy a korábbi kollekcióból megmaradt anyagokat felhasználjuk. Ám, annyira megnőtt a kereslet, hogy nem jövünk ki a leeső anyagokból. Öko-táskákat is azért készítünk, hogy ne vegyenek az emberek nejlonzacskót. A mi öko-táskáinkat azonban itthon valóban táskaként hordják. Főleg azért, mert féltik, hiszen nem annyira olcsó, mint ami a drogériákban kapható. De Ausztriában annak hordják, aminek eredetileg szántuk, így is lett bevezetve. Az Artista márka kollekciói ugynakkor nem szigorúan trendkövetők, időtálló darabokat kreálunk."

Fotó: Kováts Dániel

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2011.04.16 19:11:20Viktor9

    Azt kellene látni, ezeknek a többszörösen suna +, dögös divattervező muffoknak, akiknek az átlagnál ugye jobb az ízlésük és mondjuk még egyikük-másikuk baromi jó ruhákat is össze tud hozni, hogy itthon akkor lehetne megéli a saját kollekcióból, ha, tömegtermelnélek, kedvező árú és divatos darabokat gyártanának és mondjuk a mono fashion helyett a TESCO-ban, vagy valamelyik kínai üzletben nyomnák mérsékelt áron a ruháikat, és nem jönnének folyton-folyvást azzal az enyhén szólva nevetséges dumával, hogy ezek egyedi darabok, azért ilyen drágák... Nem értem, mi az üzlet abban, hogy egy szűk rétegnek egymás között mutogatják barbi mesébe illő árkon, az épp aktuális kollekciójukat... Várom a megfejtéseket!

  • 2011.04.16 21:09:33Zora015

    Talán, ha terveznének néhány olyan ruhát, ami nőszerű nőknek is jól áll, fellendülne a forgalom. Érdekes módon a cseheknél, a horvátoknál vannak olyan divattervezők, akik képesek jó minőségű és szép, egyedi ruhákat "alkotni" azoknak, akiknek van gömbölyű mellük, csípőjük, van derekuk és a lábuk sem egy colstok küllemével bír - szóval nőknek. A weboldalukon - ami egyébként a ciki kategóriába tartozik, és ehhez bizony értek - megnéztem a legújabb kollekciót: 90-60-85-ös mérettel és 165 centivel mindegyikben nevetségesen néznék ki. Egyébként ez nem csak náluk probléma, évek óta nehéz akár drágán, akár olcsón nem fiús idomokat öltöztetni.

  • 2011.04.16 21:35:36far_vik

    többszörösen suna? egyikhez se szeretnék hozzáérni se... persze, remélem, kedvesek és okosak, és kiválóan terveznek, de mint nőszerű nők, beleborsózik a hátam...

  • 2011.04.16 21:46:29penelope garcia

    Mindenkinek jól áll?
    Muhaha.
    Átlagembert még nem látott, csak modelleket?
    Hát a kövérek?
    Mutasson nekem valaki egy kockás gatyát, ami "osztja" az én 130 kilós idomaimat. :DDDDDDDDDD

  • 2011.04.17 07:24:45Cyr

    Zora015: Úgy látszik, ők sem akarnak egy jobb fejlesztőt megfizetni, az egyedi tervezés fontosságát kizárólag a ruháikra szűkítik. Így mondjuk nehéz hitelesen beszélni a minőségről... :)

  • 2011.04.17 09:32:49autistaartista

    "... Nem értem, mi az üzlet abban, hogy egy szűk rétegnek egymás között mutogatják barbi mesébe illő árkon, az épp aktuális kollekciójukat..." nem tudom, hogy milyen világban élsz de ennél az egésznél nincs arany középút. Ahhoz, hogy elérhető áron( 3000 ft/ póló) áron tudják adni a ruháikat egyrészt több tízezer darabot kell legyártani, másrészt eladják a lelküket a multiknak. És szerintem nem az a koncepciójuk, hogy egy szűk réteget fogjanak meg aztán ők éhen haljanak, de egész egyszerűen ennyibe kerül a ruhák előállítása. Normál esetben egy boltban 3x-osa a fogyasztói ár a beszerzési árnak. Most mondok egy triviális példát: varatni akartam magamnak egy tök egyszerű alkalmi szoknyát, 3000 volt az anyag, a varrónő pedig 4000 forintért varrta meg mert ennyiért dolgoznak. Tessék ez egyből 7000 forint és akkor szorozd meg hárommal.

  • 2011.04.17 09:35:01autistaartista

    (amúgy a nicknév tök véletlen, semmi közöm nincs a csajokhoz...)

  • 2011.04.17 10:03:28szerecsenfi

    Gumicsizma a díványon...
    Egyébként, valóban vannak jó magyar divattervezők.

  • 2011.04.17 10:29:13szerecsenfi

    Gondoljunk bele: szinte lehetetlen vállalkozás Magyarországon divatmárkát létrehozni!
    Magyarországon a kilencvenes évekig totál felszámolták a (könnyűipari) hátteret. A középfokú szakképzés lepusztult. Minőségi (hazai) alapanyagok beszerzése v. gyárttatása és a megfelelő kivitelezés szinte lehetetlen. A gazdasági környezet... Másrészt az igényes, kulturált és szellemes vásárlói réteg hol van? (Néhány ezer ember/ország) Itt kiröhögik, vagy hülyének tekintik az embert, ha ápoltan, egyéniebben öltözködik és végigvonul a (kutyaszaros)körúton. Persze, itt koszos, lepusztult, elhanyagolt minden. Ki szállna fel a szutykos villamosra pl. egy minőségi cipőben, kalapban? Pl. egy excentrikusabb szerelésben (Lsd. Párizs, London, New York, Düsseldorf...Tokió!)
    Magyarországon az u.n. celebvilág a leggagyibb, undor lumpenízlést képviseli. Ezt a hetedosztályú "keletbalkánpláza"-redvát, a kurvást, a dzsoggingost stb. propagálják a kereskedelmi gagyitévék, rettenetesen belterjes, provinciálisan áporodott sztárjaikkal. A rondaság, a lepusztultság, a züllöttség, a fizikai amortizáltság, a műveletlenség, a tahóság kultuszát kultiválják. (Nézd a "celeblistákat"!)

    Nos, a kommentelők, a fórumozók is zsigerileg, alapból, ab pirkadat brutálisan ekézik azt a néhány, nemzetközileg is sikeres, heroikusan teljesítő, igen magas fokon képzett, eredeti magyar divatkreátort, aki van nekünk (mojzes, abodi, szegedi, konsánszky stb.)
    Pusztuljonavilág!

  • 2011.04.18 17:17:09zirzabella

    Persze, hogy kínai piaci áron nem lehet minőséget eladni. Persze, hogy egyedi gyártású darabokat nem lehet átlagfogyasztó számára elérhető áron adni.

    De mi van a konfekció nevű találmánnyal, ami annó a kommunizmusban több méretben, több színben ott lógott az áruház (ruhaáruház, nem tesco) polcain? Amit magyarországi gyárban készítettek, nem elit, de nem is kínai minőségi standard szerint?

    És még szóba se kerültek a nők, akiknek egy ilyen gyár munkahelyet biztosíthatna.

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta