SZÜLŐSÉG

Digitális kisbabák, avagy mi lesz veled, Alfa-generáció?

2016. augusztus 4., csütörtök 11:56

Hallott már a különböző betűkkel megjelölt generációkról? Ön, szülőként valószínűleg az X vagy Y generációba tartozik. Ha kamasz gyereke van, akkor ő a Z generáció (1995 óta születettek) tagja, akiket digitális bennszülötteknek is hívnak, hisz ők már beleszülettek a digitális technológiák világába, és életüket el sem tudják képzelni a mobiltelefonok és más digitális eszközök nélkül.

De felnövekvőben van egy újabb generáció (a 2010 óta született Alfa generáció), akik már az anyatejjel szívják magukba a digitális tudást, és gyakran előbb tanulnak meg érintőképernyőt használni, mint járni. Vajon milyen változásokat hoz ez magával a gyerekek gondolkodási, érzékelési, tanulási vagy akár mozgási képességeire nézve?

Hisz már a Z generáció tagjainál (a mai tinik és huszonévesek) is kimutatható, hogy például másként dolgozzák fel az információt: képesek nagyon gyorsan feldolgozni és egyszerre több mindennel párhuzamosan is foglalkozni (multitasking), viszont kevésbé tudnak kitartóan, hosszú ideig koncentrálni.

shutterstock 381003853

Az Alfa generáció esetében újabb változásokkal számolhatunk, de még nem tudjuk, mik lesznek ezek a változások. Míg a TV nézés hatásaival kapcsolatban már rendelkezünk kutatási eredményekkel, addig az „újabb média” (számítógép, internet, mobiltelefon, tablet, video játékok, stb.) kisgyerekekre gyakorolt hatásáról még szinte semmit nem tudunk.

Holott, európai országokban végzett felmérések szerint az óvodáskorú gyerekek 50-70%-a szokott internetezni és tabletet is körülbelül ennyien használnak.

Miért lenne rendkívül fontos ezeknek az eszközöknek a gyerekekre gyakororolt hatását kutatni? Az újszülöttek úgy jönnek a világra, hogy agyuk még nem érte el a teljes fejlettségét. Az első két évben agyuk mérete megháromszorozódik! Ez a növekedés pedig a külső ingerek hatására következik be. Ezért nem mindegy, milyen ingerek érik a csecsemőket és a kis gyerekeket: a fejlődéshez megfelelő mennyiségű (az ingerszegény és a túlingerlő környezet sem jó) és minőségű ingerekre van szükség.

Kell a mozgás, a társas ingerek, az alkotó tevékenység, és még sok más. Gondolta volna például, hogy az építőkockákkal való játék segíti a nyelvfejlődést? Nos, ezt a fejlesztést a digitális játékok nem biztos, hogy megadják. Kutatások alapján tudjuk, hogy jobban tanulnak a gyerekek, ha élőben mutatnak be nekik valamit, mint hogyha a képernyőn.

A nyelvfejlődés szempontjából például még a kimondottan nyelvet fejlesztő videók sem érnek annyit, mint a szülőkkel való beszélgetés. Sőt, egyes kutatások szerint a baba DVD-ket néző gyerekek kevesebb szót tanulnak meg, mint az ilyeneket nem néző, ugyanolyan idős társaik. Az életkor nagyon fontos, hiszen pl. az olyan műsorok, mint a Szezám utca, amik bizonyítottan fejlesztő hatásúak a 3-5 éves gyerekek esetében, késleltetik a nyelvfejlődést akkor, ha ennél fiatalabb gyerekek nézik.

A 3 éves kor alatti TV nézés ártalmas hatását már számos kutatás kimutatta: negatív hatással van a későbbi, iskoláskorban mutatott olvasási és számolási készségekre is, és a figyelemzavar előfordulásának esélyét is növeli (amit egyébként a video-játékok használata is). Emiatt Amerikában már a gyermekorvosok hivatalos ajánlást adtak ki, melyben azt javasolják, hogy a 2 év alatti gyerekek egyáltalán ne nézzenek TV-t.

A TV-n kívül még a számítógépes- és videó-játékok hatását vizsgálták, elsősorban az agresszióra nézve, és általában azt találták, hogy a játékok (különösen az erőszakosak) fokozzák a gyerekek agresszivitását, bár jótékony hatásaik is lehetnek, például bizonyos típusaik fejlesztik a téri tájékozódási képességet.

Ezekben a kutatásokban azonban nagyobb gyerekeket vizsgáltak, ami nem meglepő, hiszen ezekkel a játékokkal az egész kicsi gyerekek még nehezen tudnak játszani. Manapság viszont az érintőképernyő lehetőséget ad arra, hogy az egész kicsik is tudjanak játszani, hiszen sokkal könnyebb az ujjukat húzogatni egy képernyőn, mint pl. az egeret vagy a joystick-ot irányítani.

Az új média eszközök, mint a tablet vagy az okostelefon, még annyira új technológiai vívmányok, hogy ezeknek a hatását csak most kezdik kutatni. Feltételezhető, hogy ezek újabb változásokat eredményeznek a kisgyerekek gondolkodási, figyelmi, tanulási és társas készségeiben.

Például az érintőképernyő használata valószínűleg eltolja a hangsúlyt a látási és hallási csatorna felől a kinesztetikus (test-érzékleti) csatorna felé, és ez megint csak eddig nem ismert változásokat idézhet elő az információ feldolgozásában és a gondolkodásban. Természetesen pozitív és negatív hatások egyaránt lehetnek. A figyelem megosztását, a finommotorikus (finom kézmozdulatokat igénylő) készségeket például fejlesztheti ezeknek az eszközöknek a használata, ugyanakkor a TV-hez hasonlóan túlingerlést okozhat és a társas együttlétektől vonja el az időt.

shutterstock 349101524

A gyerekek egészséges agyfejlődéséhez nagy mennyiségű társas interakcióra van szükség (elsősorban a szülőkkel), így annak is lehet negatív hatása, hogy manapság a TV-vel és a digitális eszközökkel hosszabb időre egyedül lehet hagyni a gyerekeket, mint régebben, amikor még nehezebb volt lefoglalni őket.

És végül, valószínű, hogy nem (csak) az a fontos, hogy a gyerekek mennyit használják ezeket az eszközöket (beleértve a TV-t is), hanem hogy MIT néznek/csinálnak rajtuk (tartalom) és HOGYAN nézik/ csinálják ezt (kontextus). A TV nézéssel kapcsolatban például már bizonyított, hogy a tartalomtól függően lehetnek pozitív és negatív hatásai is: bizonyos TV műsorok jótékony, fejlesztő hatással bírnak bizonyos szellemi vagy viselkedési készségekre, míg más műsoroknak romboló hatása van, például növelik a gyerekek agresszivitását.

A kontextusba pedig például beletartozik az is, hogy a szülővel együtt nézik-e a műsort /csinálják-e az adott tevékenységet (pl. játékot), megbeszélik-e, stb.

Nagyon keveset tudunk tehát még ezekről a változásokról, melyek nagy valószínűséggel új kihívásokat támasztanak majd a pedagógusok, és persze a szülők felé is. Az ELTE Etológia Tanszék kutatói (Miklósi Ádám, egyetemi tanár, tanszékvezető és Konok Veronika, tudományos segédmunkatárs vezetésével) ezért úgy döntöttek, hogy a világon az elsők között elkezdik kutatni az Alfa generáció digitális eszköz-használatát és ennek hatását gondolkodási és társas képességeikre. A kutatás (melyhez most Ön is hozzájárulhat, amennyiben 6 év alatti gyermeke van) várhatóan év végére hoz majd eredményeket. 

Segítsen ön is megérteni a digitális gyerekeket!

Digitális Gyerekek Kérdőív

Ha Önnek 6 év alatti gyermeke van és szeretne hozzájárulni, hogy jobban megértsük a felnövekvő generáció képességeit, töltse ki az Etológia Tanszék online kérdőívét!

Erre a linkre kattintson: https://goo.gl/TacdMB

A kérdőív kitöltése kb. 20 percet vesz igénybe.

A kitöltők között 2 db 5000 Ft-os, drogériába szóló ajándékkártyát sorsolunk ki!

Ha kérdése van, írjon nekünk: Konok Veronika, konokvera@gmail.com

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2016.08.04 14:01:43Trisi

    Azért mert egy gyerek nyomkodj egy tabletet még nem érti annak működését. Semmivel sem más mint egy interaktív mesekönyv ami jó grafikával és animációval működik. Ugyanez a mostani fiatalság hibája, azért mert gyorsan tud mobilon pötyögni, attól még halvány gőze nincs arról hogy működik a GSM távközlés és mi az a frekvencia és mi az az operációs rendszer és miben más az android a windows és az ios. Egyszerűen más eszközeik vannak, de nem okosabbak , nem gyorsabbak, nem zseniálisabbak az elődöknél. Eszközt pedig meg kell tanulniuk használni. Viszont az tény, hogy a fiatalokra jellemző " ami a neten van az igaz" felfogás, ami nagyon veszélyes!

  • 2016.08.04 15:00:55Geza16V

    Trisi, ezert gondolom, hogy ez az egesz nem fenntarthato. Mint villamosmernok azt latom magam korul, hogy az uj generacio egyre inkabb nincs kepben a szamitogepek kezzelfoghato reszenek mukodesevel, marpedig anelkul semmilyen magasszintu programozas es eszkozfejlesztes nem kepzelheto el. Rozoga kartyavar. Ez persze minket egyre inkabb megbecsult munkaerove tesz, de a folyamatra mint globalis egeszre veszelyes tendencia. En ugy tekintek ra, mint a vilag elfelszinesedesenek reszere, ahol az emberek a latvanyos es hamar sikerelmenyt hozo dolgokat reszesitik elonyben. Sajnos a hosszu tavu gondolkodas es tervezes nem a XXI. szazad erossege...

  • 2016.08.04 15:04:37Mancsakara

    A generációkutató nagyon érdekeseket mondott az Alfákról:
    [link]

  • 2016.08.04 15:44:51John Doe3

    Lassan a világ kezd Mad Max-i posztapokaliptikus színezetet tölteni, mintha egy rég letűnt civilizáció -- megengedem: még működő -- reliktumai vennének körül bennünket. Azonban ha a legkisebb zavar lép fel a működésben, vagy a működés megértésében, borulni látszik az egész.

  • 2016.08.04 15:45:30John Doe3

    Természetesen "ölteni" ... bocs!

  • 2016.08.04 16:50:36Eurydice

    A gyerekeink (2,5 és majdnem 5 éves fiuk) nem használnak se tabletet, se okostelefont, tv-n általunk kiválasztott műsorokat néznek, erősen szűrve a tartalmat. A tv-t maguktól még sose kapcsolták be, noha elérhető helyen van a távkapcsoló.
    A minap játszóházban jártunk, ahol egy érintőképernyős játék is volt a falra szerelve, amin többek között Paint szerű rajzolóprogram volt: bal oldalt színes pacák, amire nyomva az ujjunkkal a képernyőn mintát rajzolhatunk. A kisebbik gyerekem még sose látott ilyent, odaálltunk együtt kipróbáltuk. Mutattam, nézd, idenyomod a pacára az ujjad és utána pirosat tudsz húzni. Húzzuk a vonalat, aztán a gyerek maga felé fordítja az ujját és megnézi az ujjbegyét, aztán kérdőn rámnéz, láthatóan nem érti, hogy nem is festékes az ujja?
    Ugyanezt a sárgával is próbáljuk. Paca-csíkhúzás-ujjnézés. Miért nem sárga?- kérdezi. Láthatóan nem értette a szituációt, mivel a színezéssel eddig csak természetes közegében találkozott, ujjfesték, tempera, ecset etc.
    Akkor gondolkoztam el, hogy más gyerekek ilyen korban már simán bekapcsolják a tabletet, app-eket futtatnak rajta a maguk szórakoztatására...
    A kérdőívet simán kitöltöm, mert nagyon kíváncsi vagyok az kutatás eredményeire!

  • 2016.08.04 21:29:19eßemfaßom meg áll

    Saját 2,1 éves választékosabban beszél néhány pár felnőttnél is, a droidos telefonján maga indítja a játékait, a reklámokat kinyomja (és persze néha kiveri az ideg ha talál valamit ami szerinte gomb kellene legyen mégse csinál semmit amikor megérinti), a tableten egy ideig maga válogatta a jutubon a néznivalót amig olyanba nem botlott amitől sirva elszalat, azóta a net letiltva a tabon, de a rámásolt filmeket maga választja ki, inditja és kapcsolja ki ha megunta.

  • 2016.08.05 12:20:15Anti_FIDIÓTA_troll_patrol

    Akkor kérdem én kedves kommentelők, ugye azzal tisztában vagytok, hogy x milliárd év múlva a nap óriási vörös csillag lesz, felemészti saját tüzelőanyagát majd összeomlik saját súlya alatt blablabla na de a vörös óriás állapot alatt emberi élet (sőt semmilyen élet) nem lesz már a Földön. Ha sikerül átköltöznünk egy másik naprendszerbe akkor szerencsénk van és megmenthető az emberiség (lehet megint babázni, cuki-mukizni stb.) na de ha nem akkor csesszük meg vessünk magunkra, ugyebár? Na már most ahhoz, hogy x milliárd év múlva eljussunk arra a fejlettségi szintre, ahol megvalósítható lesz ember számára a csillagközi utazás (illetve lesznek hozzáértő mérnökök, tudósok, fizikusok stb) ahhoz már ma - jelentem már MA - meg kell kezdeni az új generáció képzését és fejlesztését, ne visszafelé akarjuk őket idomítani...azzal semmire nem jutunk..persze-persze lehet itt morogni, hogy fúú de messze van az még stb..de akkor is, miért ragaszkodunk annyira a régi sémákhoz, a régi nevelési szokásokhoz? Az ember és technológia keveredése IS az evolúciós folyamat része, nem szabad beleavatkozni!!!!!

  • 2016.08.05 13:55:17Dr. Bélus___

    "A 3 éves kor alatti TV nézés ártalmas hatását már számos kutatás kimutatta" - na ez konkrétan tárgyi tévedés. Tele a net persze jujuj TV irományokkal, de tudományos cikk nem igazán van. Annak idején végiggyúrtam a dolgot a google scholarral, rengeteget kerestem (nyilván agolul), de csak annyit találtam, hogy az extrém sok TV okoz bizonyos gondokat, amik vagy ott vannak, vagy nem. Extrém sok az azt jelenti, hogy napi 6-8 órát ül a kölyök a TV előtt. Felmerül persze, hogy itt sem a TV okoz bajt, hanem a normális élet hiánya...

Blogok, amiket olvasunk

MENŐ LAKÁS Hangulatos nappalik fehér téglákkal

A fehérre festett téglafal olyan visszafogott dizájnelem, ami egyből érdekesebbé tesz bármilyen lakást. Mutatjuk a jó példákat: modern, szellős, világos.

KETTŐS MÉRCE Kinek járjanak a segélyek?

Aki megérdemli? Aki rászorul? Aki balszerencsés? Az igazságos újraelosztás rendszere nem is olyan egyszerű.

GADGET Menő mobil 26 ezer alatt

A Xiaomi Redmi 4A az egyik legkedveltebb telefon hazánkban a gyártó kínálatából. Nem is csoda, mert ilyen tudást ilyen áron kevesen adnak!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta