SZÜLŐSÉG

Javíthatja a teljesítményt, ha ugrál a gyerek a matekórán

2016. április 19., kedd 20:45

Nem újdonság, hogy jót tesz a gyerekeknek a mozgás, mi több, talán az is egyre közismertebb, hogy a rendszeres mozgás az iskolai teljesítményt, a tanulási képességet is javítja. Holland kutatók azonban ennél még tovább mentek: azt vizsgálták, hogy vajon jót tesz-e a kisiskolásoknak, ha tanulás közben, konkrétan matekórán mozognak? Az eredmények szerint igen, vagyis kifejezetten hasznos, ha a gyerekek óra közben is ugrabugrálnak kicsit. Természetesen nem csak úgy összevissza, hanem a megfelelő keretek között.

shutterstock 250559644

Ugrálás az órán = jobb matek és helyesírás

A Pediatrics (Gyermekgyógyászat) c. rangos nemzetközi szaklapban megjelent kutatás során a hollandok ötszáz, másodikos és harmadikos gyereket vizsgáltak. A csapat fele szokványos tanórákon vett részt, a másik fele azonban egy kicsit izgalmasabb formában élvezhette a matek- és nyelvórákat. Nekik az óra keretébe fizikai aktivitást is beépítettek, amelyekkel kifejezetten a memorizálást igénylő feladatokat igyekeztek megtámogatni, színesíteni. Mindezt két évig csinálták rendszeresen és folyamatosan, a két év végén pedig megnézték, hogyan teljesítenek a gyerekek matekból és az anyanyelvükből.

A fizikai aktivitást is tartalmazó órákon részt vevő csoport gyerekei lényegesen jobbak voltak matekból és helyesírásból.

A fizikai aktivitás nem szimpla tornát jelentett: a szakemberek egy komplett programot fejlesztettek ki, amely a fizikai aktivitást mindig az aktuális elméleti feladathoz igazította. A módszert 12 általános iskolában tesztelték. A részt vevő gyerekek heti háromszor vettek részt „mozgós” órán, a mozgós órák 30 percesek voltak, és felerészben matekot, felerészben anyanyelvi készségeket (betűzést, helyesírást) oktattak. Az ugrabugrálás szorosan kapcsolódott a témához: például amikor a 2x4 szorzást tanulták a gyerekek, akkor nyolcat ugrottak egy helyben.

Négyhavi előny

A dolog növelte a tanulási teljesítményt és bár a mozgás „időt vett el” az elmélettől, a két év végén a „mozgós” gyerekek nagyjából négy hónapnyi anyaggal tartottak előbbre, mint a klasszikus rendszerben tanuló társaik. A négy hónapos előny matekból és helyesírásból is megfigyelhető volt. Az olvasási készséget nem befolyásolta a mozgás megléte vagy hiánya.

shutterstock 205929715

A jelen kutatás során nem vizsgálták, hogy vajon miképpen jön létre a mozgás fejlesztő hatása. Azt azonban eddig is tudtuk, hogy a fizikai aktivitás általánosságban növeli agyunk teljesítőképességét – legyen szó akár kisiskolásokról, akár szellemi hanyatlásban szenvedő idősekről. A mozgás során javul agyunk keringése, energiaellátása.

A fenti módszerben ehhez még talán az is hozzáadódott, hogy a fizikai aktivitás lekötötte és a feladaton tartotta a gyerekek figyelmét, azaz valószínűleg jóval kevesebbszer kalandozott el a figyelmük, mint egy sima órán.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2016.04.19 21:54:19kisQtya

    Micsoda hülyeség ez? A gyermek üljön szépen, rendezett és egyenes sorban a padban.... lehetőleg hátratett kézzel 8-16 óráig. Ugrálásra ott van neki a mindennapos testnevelés.

  • 2016.04.19 23:42:10ervin2

    Feltalálták a spanyolviasz!. A jobb tanítónénik mindig is alkalmazták ezt a módszert, bár elméletük nem, csak érzékük volt (van) a gyerekekhez. 10 éven alul, sokan a leckét is úgy írják, hogy időnként futnak egy kört, ugrálnak. A sportoló diákok is gyakran (ha ambicionálják), gyorsabban tanulnak, mint társaik, mert általában jobb a koncentrációs készségük.

  • 2016.04.20 08:46:40wmiki

    :0
    Tehát akkor a libbant index, most amellett kampányol, hogy mozogjanak a gyerekek?
    Legyen napi 1 kötelező tesióra is, ahogy Orbán akarta?

  • 2016.04.20 20:57:22mollyhooper

    Matekot tanítok másodikban és szerintem alapszabály, hogy kicsiket KELL mozgatni óra közben. Nekik 45 percet egy helyben ülni kínzás. (Néha nekem is)

  • 2016.04.21 06:29:53Viktriat

    Wmiki szerintem olvasd el még egyszer (előtte tornázz kicsit :)))

  • 2016.04.21 07:02:29ne vada

    Viktriat:
    wmiki nem tud olvasni, ő egy troll. :)

  • 2016.04.23 04:23:52vajon hogyan szól egy tenyér, ha csattan

    Én is voltam gyerek, kussban ültem 6 évesen 45 percig minden órán.A gyerekeim szintúgy, az ismerőseim és gyerekeik is. Azok a gyerekek nem voltak képesek erre, akinek otthona mamuci meg a papuci azt mondta, hogy: jaj, szegénykém, ezt a kínzást. Nahát, milyen ez az iskola. Nem frusztráljuk a gyereket azzal, hogy önfegyelemre szoktatjuk, még lelki sérült lesz.

  • 2016.04.23 04:26:35vajon hogyan szól egy tenyér, ha csattan

    Ja, és gondolom azok írják a hülye cikkeket aztán felnőtt korukban.

Blogok, amiket olvasunk

SZUBKULT 3 világhírű márka, amit migránsok virágoztattak fel

Három olyan világhírű márka pálfordulását mutatom be, amelyeket a közelmúltban bevándorló tervezők keltettek újra életre.

PSZICHOLIGHT Így állj neki a befejezetlen dolgaidnak

Sok befejezetlen és abbamaradt dolgunk van az életben. Nekem is van vagy féltucat. Egy személyes példán keresztül mutatom be, hogyan gyűrhetjük le ezeket, ha ismerjük az útközben felmerülő buktatókat.

LINGOHOLIC Két szuper trükk német (vagy más) névelőkhöz

Ha sosem értetted, hogyan lehetséges megtanulni minden egyes főnévről, hogy milyen nemű, most mutatok két olyan módszert, ami sokszorosára növeli az esélyeidet!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta