STÍLFŰRÉSZ, A DÍVÁNY KULTÚRBLOGJA

Ha a slam az új költészet, Majka az új Babits?

2013. április 20., szombat 14:37

Április 11-én óriási sor kígyózott a budapesti Corvintető előtt. Ez önmagában még nem lenne meglepő, az viszont annál inkább, hogy a tömeg nem egy koncertre, hanem egy irodalmi rendezvényre akart ilyen kitartóan bejutni. A költészet napján itt tartották ugyanis három fiatal író – Pion István, Simon Márton, és Sirokai Mátyás – új köteteinek közös bemutatóját Srácok a Nyugati térről címmel.

Már a helyszínválasztás is azt sugallta, hogy az esemény nem az ilyen rendezvényeken megszokott, kókadt és belterjes hangulatot fogja hozni. Több mint ötszáz, jórészt tizen- és huszonéves fiatal vette birtokba a teret, a három szerzőt pedig rocksztároknak kijáró ováció fogadta. Ez nagyban köszönhető annak, hogy ketten közülük aktív és népszerű slammerek, és hétről-hétre tömegeket vonzanak a különféle slam-versenyekre.

A könyvbemutatóra olyan rajongók is eljöttek, akik egyébként talán a lábukat sem tették volna be egy ilyen eseményre. A beszélgetés után felolvasás következett, zenei aláfestéssel: ezek a srácok nem viccelnek. Profik, szépek és ügyesek. “Hallod, azt mondják, hogy a slam az új költészet” – olvashatjuk Simon Márton Mi új című szövegében. De mitől lesznek szupersztárok a fiatal írók? Egyáltalán, mi az a slam poetry?

A szomszéd srác

A salm poetry története 1984-re nyúlik vissza, amikor egy önjelölt chicagói költő, Marc Smith megszervezte az első slam-versenyt. A jelenség hamarosan teljesen túlnőtt saját magán, és először országos, majd nemzetközi népszerűségre tett szert. Ezeken a versenyeken azóta is bárki indulhat, függetlenül attól, hogy költő, rapper, bróker, vagy éppen egyetemista az illető. A szöveg legfeljebb három perces lehet, amelyet a zsűri vagy a közönség azonnal pontoz.

A mozikban elsőként Marc Levin 1998-as Slam című filmjében jutott fontos szerephez a költészetnek ez a formája. Hasonló közegben játszódik az Eminem főszereplésével forgatott 2002-es 8 mérföld című film is, nem véletlenül: a slam poetryt gyakran hasonlítják a hip-hophoz, hiszen zene és költészet határán áll, amely növeli fogyaszthatóságát. Ugyanakkor nemcsak ritmikai egyezéseket találunk: a slam poetryben is gyakran megjelennek erősen rendszer- és társadalomkritikai elemek. Amikor egy közegben megnő erre az igény, akkor bizony megugrik a slam poetry népszerűsége. A budapesti Mika Tivadar Mulató alagsori termében újabban már hetente rendeznek slam-bajnokságokat, ahol ismert és ismeretlen szógépek csatáznak, folyamatos túljelentkezés és teltház mellett. Elképesztő tömeg, esetenként pedig ötvennél is több versenyző – régen mozgatta meg irodalmi műfaj ennyire a fiatalokat.

A versenyek egyszerre hasonlítanak koncerthez és színházi előadáshoz. A műsorvezetőnek nemcsak az a feladata, hogy felkonferálja a versenyzőket, sokszor maga is rímekben beszél a közönséghez. Egy slam-verseny lehet nyitott, tematikus vagy meghívásos alapú. A leggyakoribb a nyitott verseny, amelyre bárki jelentkezhet, a versenyzőket pedig pontozás alapján, kieséses rendszerben juttatják tovább. A tematikus esteken értelemszerűen egy adott témában kell szövegelni, amely az aktuálpolitikaitól az elvont művészkedésig szinte bármi lehet.

A meghívásos alapú verseny a legritkább. Ilyen volt például a Trafó Kortárs Művészetek Házában rendezett I. Országos Slam Poetry Bajnokság 2012 októberében, és ilyen lesz április 20-án, szombaton a Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon a József Attila Kör Néma gyerek című rendezvénye. A meghívottak általában már ismert slammerek, mint például Simon Márton, Závada Péter vagy Kemény Zsófi. Olyanok ők, mint a szimpatikus srácok a szomszédból. Hiszünk nekik, mert hasonlítanak ránk.

Majka az új Babits?

A slam poetryt olykor sms-költészetnek is nevezik: ez a kifejezés jól mutatja, hogy népszerűsége valójában abban rejlik, hogy képes alkalmazkodni a felgyorsult életritmushoz, kihasználja a technológiai újításokat, és frappánsan reflektál a mai problémákra. A magyar slammerek kedvelt témái között az egyetemek helyzete vagy a kivándorlás ugyanúgy ott van, mint a válság, az elidegenedés, vagy párkapcsolati problémák.

Azok a középiskolások és egyetemisták, akik eddig az irodalmat ósdinak és porosnak érezték, most megszólítva érzik magukat: könnyű lelkesedni egy olyan költőért, aki ott áll előttük, aki a saját életükről versel, és mindehhez még fiatal is. Mint a könyvbemutatón összegyűlt tömegből is látszik, az irodalom lassan kiszabadul az elefántcsont-toronyból, és leolvad róla az örökkévalóság pátosza. A bemutatott kötetek ugyanis nem (csak) a slam poetryről szóltak, hiszen annak egyik fő jellegzetessége éppen az élő előadás, a pörgős és megismételhetetlen performansz. A slam poetry nyitott, befogadó, gyors, és bulis.

Majdnem rap, de inkább költészet, majdnem politika, de inkább kritika, majdnem műfaj, de inkább életérzés. Itt és most mindenkit érdekel a véleményed, ezt üzeni a slam poetry. Ha úgy tetszik, terápia is lehet: legalább egy estén ki lehet beszélni a sérelmeket, a fájdalmakat, a csalódásokat, ahogyan a sikert, örömöt és boldogságot is. Ez már nem tizenöt, csak három perc hírnév: ennyi igazán mindenkinek jár.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

KETTŐS MÉRCE Percenként keres annyit, mint más havonta

Mészáros Lőrinc tavaly 96 milliárd forinttal gazdagodott. Napi 263 millió, percenként 183 ezer forint gyarapodás. Nem rossz!

KREATÍV PSZICHOLÓGIA Ezek a játszmák teszik tönkre a kapcsolatainkat

A játszmákkal nem csupán saját magunkat tehetjük boldogtalanná, de embertársainkat is az őrületbe kergethetjük játszi könnyedséggel.

HATÁRÁTKELŐ Hogyan szerezzünk barátokat külföldön?

Négy éve költöztünk Svédországba, nulla kapcsolattal. Innen épült fel a társaságunk. Tippek barátkozáshoz.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés