SPIRIT

Rajzold újra az életed!

2011. január 22., szombat 18:13

Bármilyen hihetetlenül hangzik, a jobb agyféltekés rajzolás módszerének segítségével mindössze négy nap alatt megtanulhatsz művészi szinten rajzolni. A naponta nyolc órás, elmélyült alkotás során azonban jóval több történik: saját magadat győzöd le.

A két agyfélteke összebalhézik

Ahhoz, hogy megértsük, mi történik egy ilyen tanfolyamon, nem árt tisztában lenni a két agyfélteke alapvető jellemzőivel. A bal agyféltekénk felelős a racionális gondolkodásért, gondolatainkat számokra, szavakra, betűkre redukálja. A jobb agyféltekénk ezzel szemben a kreativitás központja, nem-verbális, ösztönös, mintákban vagy képekben, egészekben gondolkodó részünk.

Amikor rajzolni tanulunk, olyan állapotot kell elérnünk, melyben az agyunk képes az átkapcsolásra, és a bal agyfélteke háttérbe szorulásával a jobb agyfélteke veszi át a főszerepet. Szepes Liliána, a jobb agyféltekés rajzolás okleveles oktatója szerint azonban ez egyáltalán nem könnyű feladat: „A tanfolyamon speciális, egymásra épülő feladatokkal igyekszünk a résztvevők jobb agyféltekéjét munkára bírni, ez azonban általában szokatlan reakciókat vált ki. A bal agyfélteke ugyanis hozzá van szokva, hogy ő írányít, így amikor megpróbáljuk kikapcsolni, elkezd küzdeni és a kreatív énünk ellen fordul. Ezt úgy kell elképzelni, hogy miközben próbálunk ihletett állapotba kerülni, a bal agyféltekénk folyamatosan locsog, és mindenféle manőverrel próbálja elvonni a figyelmünket. A két agyfélteke összeveszése okozta válságon minden résztvevő átesik, és mindenki másképp éli meg: van, aki csak magában puffog, míg mások egyenesen hisztériázni kezdenek. Idővel aztán a bal agyfélteke feladja a harcot, és agyunk kreatív üzemmódba kapcsol át. Na ilyenkor kezdődhet az igazi munka.”

A rajzoláshoz nem elég egyetlen készség

A jobb agyféltekés rajzolás technikáját dr. Roger Sperry és dr. Betty Edwards dolgozták ki. Azon az elven alapul, hogy a rajzolás olyan készség, mely több részkészségből áll, és ha ezeket elsajátítjuk, akkor képesek leszünk papírra vetni a körülöttünk lévő világot. A részkészségek (a szélek, a terek, a viszonyok érzékelése, a fények és árnyékok, valamint a teljesség észlelése) elsajátítása közben, a jobb agyfélteke intenzívebb működésének köszönhetően, a rajzolási képesség látványos fejlődésnek indul.

Ha írni tudsz, akkor rajzolni is

Bármilyen furcsán is hangzik, a rajzolás nem kézügyesség, hanem sokkal inkább látásmód kérdése. Ha tudsz írni, akkor képes vagy azokra a finommotoros mozgásokra is, ami a rajzoláshoz kell. Persze vannak bizonyos technikák, eszközök, melyek ismeretére szükség van, a kulcs valójában a látásmódban, az észlelésben rejlik. Kezdetben meg kell tanulnunk lemásolni amit látunk, később, kellő mennyiségű gyakorlás után már a saját fantáziánkból is felépíthetőek rajzaink. Kezdetben nagyon lassan, bizonytalanul rajzolunk, de ez is csak gyakorlás kérdése.

Szepes Liliána szerint minden résztvevő hatalmas fejlődést mutat a négy nap alatt. „Hogy ki mit kezd ezzel az újonnan megtapasztalt, csodálatos képességgel, az mindenkinek a saját döntése. Ha az ember sokat gyakorol, akkor művészi magasságokba képes fejlődni, a határ a csillagos ég. Nem egy tanítványomnak nyílt már kiállítása, és akad olyan is, akinek az egész életét megváltoztatta a tanfolyam. Mindannyiunkban ott él a művész, csak fel kell ébreszteni.”

Az önarckép a legmegdöbbentőbb

A négynapos tanfolyam nem csak a rajzolásról szól, hanem a kreativitás újrafelfedezéséről, a mélyebb önismeret megszerzéséről is. A rajzolás során megtapasztalt önfeledt, szinte gyermeki öröm eléréséig hosszú és sokszor fájdalmas út vezet. A foglalkozások során rengeteg érzelmi blokk, gátlás szabadul fel, valamint számos korlátozó hiedelemmel, tanult képtelenséggel is le kell leszámolni. Megtapasztalhatjuk saját gyengeségeinket, korlátainkat, hogy aztán kitartó munkával dönthessük le őket. A papírra vetett arcképek által tulajdonképpen saját önvalónkkal szembesülünk, hiszen tudattalanul mindenki beleszövi rajzaiba a saját álmait, történeteit, titkait. „A legnehezebb feladat az önarckép elkészítése, hiszen ilyenkor döbbenünk rá, mennyire nem ismerjük még a saját arcunkat sem, és milyen nehéz szembenézni önmagunkkal” – mondja Liliána.

A kreatív energiák kihasználása másban is segíthet

A módszer segítségével, ami a rajzoláson keresztül tanulható meg, hozzáférhetővé válik egy találékony, intuitív és hatalmas képzelőerővel rendelkező terület. A kreatív energiák kiaknázása nemcsak a művészeknek fontos, hanem az átlagos életet élő embereknek is. Ha megtanulunk másképp látni, másképp gondolkodni és kihasználni mindkét agyfélteke előnyeit, sokkal sikeresebb, boldogabb és elégedettebb ember válhat belőlünk.

„A legszebb emlékem egy békéscsabai állami gondozott fiúhoz kötődik." - meséli Liliána. "Mikor először találkoztunk, a srác nagyon rossz lelkiállapotban volt, a tanfolyamot pedig borzasztó nehezen viselte, dührohamai voltak, és úgy érezte, képtelen leküzdeni a saját akadályait. Néhány hónap múlva ellátogatott hozzám, és szinte meg sem ismertem: egy mosolygós, magabiztos fiúval találkoztam, aki azóta felcsatolta szárnyait, és a rajzolás adott értelmet, irányt az életének. De találkoztam olyan középkorú nővel is, aki a tanfolyam alatt döbbent rá, hogy rossz irányba halad az élete, és hátráltató kapcsolatának véget vetve teljesen új életet kezdett. Ha ilyen emberi sorsokat látsz, akkor érzed igazán, hogy van létjogosultsága annak, amit csinálsz.”

Egyszerűen csönd lett a fejemben

A rajzolás egyfajta meditatív tevékenység, ami abban is segít, hogy a mostban élj, és megtapasztald a létezés, az alkotás egyszerű, természetes örömét. Sokan a gyerekek önfeledt játékához hasonlítják a folyamatot, mikor az ember eggyé válik azzal, amit csinál – nem gondolkodik, nem érez éhséget vagy szorongást, hanem tökéletesen feloldódik az alkotásban.

Egy részvevő így számolt be az élményeiről: „Nekem állandóan forog az agyam, sokszor olyan gyorsasággal, hogy alig tudom követni, ráadásul idegesítő dialógusokat folytatok saját magammal. A tanfolyam harmadik napján kezdtem igazán átkapcsolni, és a hatás döbbenetes volt: egyszer csak olyat éreztem, amit évtizedek óta nem: hogy csönd van a fejemben. Hihetetlen lelki béke szállt meg, nem volt kedvem beszélgetni, csak élveztem, hogy újra természetesen, görcsök nékül létezem. A látásmódom is teljesen megváltozott, azóta mindent részleteiben látok, egyszerű arcokra, tárgyakra vagyok képes úgy rácsodálkozni, mintha nem láttam volna azelőtt.”

Erre mindenki képes

A jobb agyféltekés rajztanfolyam két kurzusból áll, az alapozó, grafit kurzus után lehetőség van egy színes tanfolyam elvégzésére is. Az alaptanfolyam intenzívebb agyi munkát igényel, és jóval több érzelmi feszültséggel jár, hiszen itt történik az agyféltekék áthangolása. A színes tanfolyam egy sokkal nyugodtabb foglalkozás, melynek során a színekkel való munkát tanulhatják meg a résztvevők. A színek szimbolikus jelentéssel bírnak, sok mindent elárulnak az alkotóról, és a tanfolyam során ezeket dekódolják is a résztvevők, így a személyiség egy-egy újabb aspektusa tárul fel. A foglalkozások nemtől és kortól függetlenül mindenkinek szólnak, a gyerekeket pedig külön tanfolyamon oktatják.www.jobbagyfeltekes-rajzolas.hu

Szerző: Sudár Györgyi

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2011.01.22 19:26:32Kobres

    A jobb-bal féltekés dolog a szemfenyvesztes resze minden valoszinuseg szerint. Az idostrukturalas szempontjabol viszont hasznos lehet. Ha van egy egy aktiv cselekves, akkor nem terunk vissza a depresszios negativ gondolatainkhoz, bar a sportot ebbol a szempontbol sokkal hasznossabbnak gondolom.

  • 2011.01.22 20:27:03ortilio

    Szerintem mindegy, hogy az ember miben találja meg ezt az állapotot.

  • 2011.01.22 20:29:51csordás dániel

    4 nap után kicsit ügyesebben másolnak le egy fotót. de hol itt a kreativitás?

  • 2011.01.22 20:54:11jah-man

    Szerintem meg el kéne végezni a 4 napos tanfolyamot, és utána szólni hozzá okosságokat...

  • 2011.01.22 21:11:35SlafRock

    Talán ha nem irtanák ki a gyerekekből valahol felső tagozat környékén az alkotási kedvet rajz órákon, akkor több mindenkinek lenne kedve hozzá.
    Napi 8 óra intenzív gyakorlással pedig elég sok mindent el lehet sajátítani.
    Persze az agytorna bármilyen formája soha nem ártalmas!
    [link]

  • 2011.01.22 21:16:48csordás dániel

    @jah-man: hidd el, nincs szükségem rá, hogy elvégezzem a tanfolyamot. anélkül is hozzá tudok szólni.

  • 2011.01.22 22:12:12mariannn

    Pár éve részt vettem ezen a tanfolyamon, de sajnos azt kell mondjam: nem ér semmit :(

    Imádják mutogatni az "előtte-utána" képeket. Igazából az "előtte" képekre kb.5 percünk volt, míg az "utána" képeket minimum 8 órán át rajzoltuk!
    Nincs itt semmi csoda. A 4 nap után mindenki ugyanúgy rajzol, mint addig. Fényképet másolni mindenki tud, ha van rá 8 teljes órája, plusz ott áll felette valaki, aki segít.
    (És igen: semmi kreativitás nincs a dologban)

    Azért írom ezt meg, mert nagyon drága a tanfolyam és nem akarom, hogy más is csalódjon. Alapvetően jól rajzolok, de fejlődni akartam, ezért jelentkeztem ide...pénzkidobás volt :(
    És ez nem csak az én egyedi véleményem, többen így éreztünk a tanfolyam után.

  • 2011.01.22 23:26:17Martian

    mariannn: talán az lehet a probléma, hogy a saját elvárásaidat vetítetted erre a tanfolyamra... ez nem művészképzésről szól, hanem a megfigyelő-rekonstruáló képesség alapfokú fejlesztéséről.

    Nem mindenki lehet születésétől fogva ilyen:

    [link]

    vagy ilyen:

    [link]

  • 2011.01.23 00:33:35pupumpa

    Zombiképző?
    Ha működik, akkor utána mit kezdjünk egy csomó kikapcsolt bal agyféltekéjű művészpalántával?
    Vagy utána bármikor kapcsolgathatom ki-be?

  • 2011.01.23 01:18:25nemstatikus

    Mióta olvastam Gerge-ról, a három diplomás hipnoterapeutáról, azóta a jobb agyféltekés mesterkurzusokat is a "George" kategóriába sorolom.
    Nem érdekel különösebben, hogy ki miben hisz, azt viszont rühellem, ha valakik kihasználják embertársaik hiszékenységét.
    Pillanatok alatt belátható, amit itt jobb agyféltekés, kreatív tevékenységként akarnak eladni, az pont nem az. De nem magyarázom el. Hagyok mindenkit gondolkodni egy kicsit. Lehetőleg mindkét agyféltekét vonják be a folyamatba!

  • 2011.01.23 01:24:27nemstatikus

    Ó! A lényeg lemaradt.
    Egy angol macska hivatásos hipnoterapeuta lett.
    [link]

  • 2011.01.23 01:30:58nemstatikus

    Martian!
    "megfigyelő-rekonstruáló képesség alapfokú fejlesztéséről"
    "...mindössze négy nap alatt megtanulhatsz művészi szinten rajzolni."
    Azt teszik, de nem ezt ígérték.
    Nem igyé' teszik.

  • 2011.01.23 01:40:45nemstatikus

    SlafRock!
    Nem feltétlenül az alkotási kedv kiöléséről van szó. 10 éves kor környékén a gyerek felfedezi, hogy az addigi sablonok nem működnek. Valójában nem olyannak látja a dolgokat, amilyeneknek addig rajzolta. Ettől elbizonytalanodik, és ha nincs segítsége abban, hogy visszanyerje az önbizalmát, akkor örökre elveszhet e területen. Az önbizalom visszanyeréséhez persze már némi rajzi tudásra is szert kell tennie. Itt pedig belép a motiváció. Vagy nem. "Nem baj fiam! Az csak rajz."

  • 2011.01.23 10:25:57csordás dániel

    olyan ez, mint a mozgás nélküli csodafogyókúra, meg a tanulás nélküli nyelvtanulás: azt ígérik, hogy amihez hónapok, évek fáradságos munkája kell, azt pár nap alatt, erőfeszítés nélkül, megtanulod. persze nem ingyen.

  • 2011.01.23 10:57:46Lotyó Bridzsida

    igazából nem értem miért lehet ide kommentelni.
    mindenki (tisztelet a kivételnek) nyomja a szkeptikus baromságait egy olyan dologról, amiről fogalma sincs.
    mire jó ez?
    ez olyan mint a horoszkópnál, mikor legalább 3-an leírják hogy nem hisznek benne. amíg élek, meg nem értem miért kell akkor nem hogy elolvasni, de még kommentelni is hozzá????
    engem nem érdekel a politika, nem is olvasgatok politikai oldalakat, és hogy hozzákommentlejek bmit, egy ilyen cikkhez, az egyenesen kizárt. de biztos én vagyok a retardált...:))

  • 2011.01.23 11:53:30nemstatikus

    Szkeptikus baromság? Gondolom, te vágod a témát, azért írtál ide. Téged nem érdekel a politika, hát ne írj hozzá. Engem meg érdekel ez a téma, hát írok hozzá. És miért jó, hogy lehet kommentelni? Azért jó, mert így mindenki elmondhatja adott témában a véleményét. Információkat szerezhet és adhat át. Vitatkozhat, érvelhet, befogadhat vagy elutasíthat. Kiengedheti a gőzt.
    Nem gondolom, hogy itt bárki retardált lenne.
    Te miért is szóltál tkp. hozzá a témához?

  • 2011.01.23 12:09:18hotaru

    Én nem jártam ilyen tanfolyam, csupán egyszerű, "mezei" módon tanulok rajzolni. Hetente egyszer járok és kb 3 órán át küzdök. És láss csodát, pár alkalom után óriási fejlődést tapasztaltam... csupán attól, hogy egy hozzáértő megmutatta, hogyan is szemléljem ehhez a világot és megtanított pár technikát. Ezek után meg minden csak a gyakorlás mennyiségén múlik... meg a motiváción. Az én két agyféltekém meg békében megvan egymással és hagyják egymást érvényesülni. :DD

    Szóval kicsit úgy érzem, hogy ez a téma is fel lett fújva. Nem csoda ez, csupán annak akarják beállítani. A két agyféltekénk valóban nem ugyanúgy gondolkodik, de nem kell extra tanfolyam ahhoz, hogy megtanulják, mikor melyik domináljon.

  • 2011.01.23 13:04:52ladybird

    Én elvégeztem egy ilyen tanfolyamot és nekem bejött. Nyilván senkiből nem lesz Leonardo da Vinci 4 nap alatt, ha valaki ilyen elvárásokkal megy, akkor csalódni fog, de magához képest sokat fejlődött mindenki. Valóban, az "előtte" rajzra nem voltak óráink, de akkor több óra alatt sem tudtam volna olyan rajzot készíteni, mint a 3.-4. napon, mert a tanfolyamon elég sok technikát megmutattak, amit később jól tudtunk használni. És nem csak a tanfolyamon, többen küldözgették még emailen egy darabig az otthoni rajzaikat, úgyh. nem kellett az, h. valaki felettük álljon és segítsen. (és olyan emberekről van szó, akiknél a labda és az emberi fej egyaránt egy kört jelentett korábban) Nekem volt a legmegdöbbentőbb látni, h. a tanfolyam végére milyenre sikerült a rajzom.

  • 2011.01.23 13:16:18karatenyanya

    Rajztanárként mindig elképedek, amikor középiskolás diákjaim elvégeznek egy ilyen tanfolyamot, és büszkén mutogatják, milyen jól másolnak fényképről. Általában szülők küldik el a gyereket, valamiféle reményből, hátha művész lesz a drága. És látom rajzórákon, hogy aki nem akar erőt és koncentrációt beletenni a munkába, az csak pazarolja a papírt. Szerintem is műbalhé ez a tanfolyam, de mindig van, aki fizet érte - akkor meg ugassak?

  • 2011.01.23 13:21:08antiszociális exlúzer

    csordás dániel

    Kreativitás ebből úgy lesz, szvsz, hogy ha az ember elhiszi, hogy képes lerajzolni, amit szeretne, az addig lefojtott kreativitása felszínre tör(het).
    De persze kreativitást nem "ad" semmiféle tanfolyam se, csupán a meglévőt szabadíthatja fel.
    Arra senki ne számítson, hogy Dalí lesz belőle egy efféle tanfolyam elvégzése után.

  • 2011.01.23 13:21:13karatenyanya

    Ja, véleménye meg mindenkinek lehet! Akár elvégezte, akár nem - talán egy kicsit hitelesebb az, aki átélte. Gondolati, logikai úton is el lehet jutni egy következtetéshez. Nem kell autóbalesetet szenvednem, hogy tudjam, az milyen rossz!

  • 2011.01.23 15:22:06mammóca

    Legalább olvassátok el Betty Edwards: Jobb agyféltekés rajzolás c. könyvét, mielőtt ítélkeznétek, véleményt mondanátok a módszerről. A világon több millióan használják sikerrel ezt a technikát! Maga Betty Edwards is egy rajztanár, nem hiszem, hogy hülyeség amit kitalált, ha több százezer sikeres tanítványa van..

    A jobb agyféltekés rajzolás és a tanfolyam sem a fotómásolásról szól! Ha egy oktató csak fotót másoltat a tanfolyamon, ráadásul 8 órán keresztül, akkor ott valami nagyon nem stimmel!

    Én részt vettem ezen a tanfolyamon és mi cipőt, selyemrongyot is rajzoltunk, sőt aki gyorsan haladt bármilyen, maga elé kitett tárgyat lerajzolhatott.

    Az előtte-utána képekről annyit, hogy nekem bőven elég volt 10 perc az első nap "előtte" képének elkészítéséhez. Ez volt a maximum, amit ki tudtam hozni akkor magamból. Aztán a 3-4.napon már annyit változott a látásmódunk, hogy 3-4 óra kellett ahhoz, hogy az addig észre nem vett, "hétköznapi szemmel nem figyelt" részleteket, fényeket-árnyékokat megjelenítsük a papíron.. Nálunk nem volt olyan, hogy 8 órán át csak portrét rajzoltunk, nagyon sokféle rajzolási feladat volt.

    A tanfolyam nyilván nem helyettesíti a több éves művészeti tanulást, de nagyon jó alapot adhat, hogy az ember elinduljon ezen az úton, vagy csak hobbiból rajzolgasson, netán valami pluszt adjon hozzá az eddigi tanulmányaihoz. Sokkal többet nyújt, mint amit az általános- és középiskolában a rajzórán megtanítottak nekünk..

  • 2011.01.23 17:57:52fumerin

    A rajzolás az nem csak egy képesség és nem csak az egyik agyféltekhez kötődik...
    A kreativitás is fontos a sajátos látásmód az ember pillanatnyi lelkiállapota...sorolhatnám még mi minden maradt ki.
    Minden esetre már kicsi gyermek korban kiölik a sajátos elképzelést olyanokkal, mint kifestőkönyvek, amik megmutatják, hogy milyen a virág. Pedig a virág lehet több millió fajta is. Sorolhatnám ide is a megfelelő szakirodalmat...

    Nem hiszek abban, hogy 4 nap alatt valaki a ceruzába tenné a lelkét! Nem hiszek abban, hogy a lelke és az agya egy sajátos képet képez le a papírra!!!

    Sajnálom, talán túl sokat foglalkoztam gyermekekkel, hogy el tudjam hinni, hogy a felnőttek "agyonig" terhelt lelke egy 4 napos képzés után már más színben látja a világot, mikor még a tiszta és igaz hitű gyermekek sem képesek erre!!!

  • 2011.01.23 19:23:27Clarimonde

    Szvsz itt két különböző dolog keveredik: a rajzolni, és a _megtanulni_ rajzolni. Rajzolni pedig mindenki tud, mindenki képes arra, hogy fogjon egy ceruzát meg egy papírlapot, és firkáljon egy jót, a bökkenő inkább valóban ezt az önfeledt rajzolgatást gátló tényezőkben rejlik - és ha jól értem, akkor ez a jobb agyféltekés izéke pont ezeket a tényezőket próbálja a háttérbe szorítani. Mert gátolva vagy azzal, hogy jajj nincs tehetséged, hogy a tanár mindig röhögött a madaraidon meg csendéleteiden a suliban, de azzal is, hogy nem szívesen engeded el magad, nem adsz időt magadnak, türelmetlen vagy, futtában-görcsösen meg a rajzolás, mint élmény, nem működik.
    A _megtanulni_ rajzolni meg már megint más történet, abban nem sok lelkizés van, rajzolod azokat kurva forgástesteket meg drapériákat amíg le nem fordulsz a rajzbakról, de aki tényleg ezzel akar foglalkozni, vagy jó akar lenni benne, annak muszáj ezt is, tehetség ide-oda, nagy része tanulható (az más kérdés, hogy a főként tanult, de kevésbé ügyes kéz munkáin mindig látszódni fog az iskolásság, de ez is az én véleményem).

    Tehát: nem vagyok agykutató, nem vitathatom a jobb agyféltekés rajznak a tudományos hátterét, de amiben egészen biztos vagyok, az az, hogy a felnőtteknek is szükségük van arra, hogy akár rendszeresen rajzoljanak, fessenek, gyurmázzanak vagy akár énekeljenek, mittomén, mint a gyerekek, anélkül, hogy gyermetegnek vagy reménytelen álmodozóknak tartsák őket, vagy még inkább ők saját magukat. Ha ezt az élményt valaki úgy tudja biztosítani magának, hogy kiad egy rakat pénzt egy ilyen tanfolyamra, akkor hajrá, máris jobb az élete.

  • 2011.01.23 20:23:19nemstatikus

    Kedves mammóca!
    Igazad van. Minimum el kellene olvasni a könyvet. Csak erre most nincs kapacitásom.
    Nem kételkedem (így ismeretlenül sem) Betty Edwards rajztanári képességeiben, ahogy gyors sikereket felmutató módszerében sem, és annak hasznosságában sem. A köd, ami körüllengi a módszert, azt nem komálom. Beszél-e arról Betty Edwards, hogy módszerét csak ezoterikus sallangokba ágyazva lehet alkalmazni? Tud-e arról, hogy hazánkban a módszerét egy kalap alá veszik a kártyajóslással, sorselemzéssel, csodadoktorokkal és egyéb praktikákkal? Miért is? Mert így lehet a legtöbbet kisajtolni a kuncsaftból? Nem a módszerrel és eredményeivel van baj, hanem a rátelepülő hiénákkal. De egyet kell értenem azzal is (nagyduzzogva), ha kereslet van rá, hát legyen!
    Ne légy igazságtalan az iskolai rajzórákkal és tanáraikkal! Van azoknak elég bajuk. Soha nem tudhatod meg, hogy az az oktatás mennyiben járult hozzá a mostani sikereidhez. Ez a tanfolyam 32 óra. Az általános iskola 6-8 osztályában évi 37, középiskolában meg szintén, már ahol van rajz. A 37 tervezett óraszám, de tudjuk, hogy vannak közben ünnepek, meg kötelező fogászati ellenőrzés, farsangi meg ballagási próba. Sok tanár sokat adna azért, ha egy feladatra összefüggő 2 órát szánhatna. Meg ha a gyermeknek lenne felszerelése is a feladathoz. Pl. ceruzája. A tematika pedig nem merül ki a drapéria, cipő és portré rajzolásában. Művtöri, művészeti ágak, ábrázolási rendszerek, média, tecnikák. A motivációt meg ne is említsük! A te vágyaid és 40000 Ft-od áll szemben egy végtelenül ledegradált tantárggyal. Majd a mindennapos testneveléssel talán majd a kegyelemdöfést is megkapja.

  • 2011.01.23 22:17:27Üvegszem

    Én elolvastam Betty Edwards könyvét. Nagyon idegesített, hogy amit hosszú évekig tanultam, azt mások négy nap alatt? Na ne már!!!

    Azt gondolom, hogy a módszer nagyon jó és használható az elinduláshoz, ha a tanuló görcsös és nehezen lehet ebből az állapotból kimozdítani.

    Megtanulni jól rajzolni, ahhoz továbbra is egy élet kell...

Blogok, amiket olvasunk

MENŐ LAKÁS Hangulatos nappalik fehér téglákkal

A fehérre festett téglafal olyan visszafogott dizájnelem, ami egyből érdekesebbé tesz bármilyen lakást. Mutatjuk a jó példákat: modern, szellős, világos.

KETTŐS MÉRCE Kinek járjanak a segélyek?

Aki megérdemli? Aki rászorul? Aki balszerencsés? Az igazságos újraelosztás rendszere nem is olyan egyszerű.

GADGET Menő mobil 26 ezer alatt

A Xiaomi Redmi 4A az egyik legkedveltebb telefon hazánkban a gyártó kínálatából. Nem is csoda, mert ilyen tudást ilyen áron kevesen adnak!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta