Tragikus sors jutott a magyar színésznőnek, akiért bomlottak a férfiak

fortepan 52436

A második világháború utolsó hónapjaiban is szövődtek szerelmek; például egy ünnepelt revüprimadonna és egy ifjú, ám lelkes arisztokrata között. Találkozásuk azonban – főként a színésznő, Déry Sári számára – végzetesnek bizonyult.

Déry Sári, eredeti nevén Baas Klára Mária Sarolta Pozsonyban kezdte színpadi karrierjét, balett-táncosként. Végigjárta a vidéki nagyvárosokat, előbb Eőry Klári, majd Ördögh Klári néven lépett fel, de végleges művészneve a Déry Sári lett. A hol barna, hol szőke, hol vörös hajú, szexepiles színésznő igen népszerű volt a férfi színházlátogatók között. 

„Nagy, barna szeme mindig vidám és okos” – írta a Színházi Magazin 1943-ban. „A szája vastag, és még vastagabbra festi, szemöldöke ki van húzva, s nagyon jól áll neki a ragasztott szempilla. Jól áll neki, ha erősen festi az arcát, körme hosszú és vérvörös. Naponta másfél órát tölt kozmetikával, amibe persze a színházi festegetés nincs beleszámítva. Középmagas alakja telt, asszonyos, formás. Az a nőtípus, aki a férfiak túlnyomó többségének nagyon szokott tetszeni. Ha ránézünk egynapi postájára, megállapíthatjuk, hogy csakugyan tetszik” – lelkendezett a lap a színésznő adottságairól.

Déry Sári még a kitelepítés előtt, 1943-ban
Déry Sári még a kitelepítés előtt, 1943-banArcanum Adatbázis

Ünnepelt színésznő

Déry Sári háromszor ment férjhez. Első férje, Bihary Nándor a korszak joviális komikusa volt, másodjára egy újságírót (Kalmár Gyula) választott. Második férjével – a korszakban nem éppen megszokott módon – nem élt együtt: a férfi egy zuglói kislakásban, a színésznő pedig szállodákban lakott. „Gyereklánykorom óta cigányéletet élek. A szálloda az igazi otthonom, ott érzem jól magam. Nem kívánok magamnak háztartást. Mit tagadjam! Nem vagyok házias, nem ambicionálom a háztartásvezetést. Azt hiszem, vannak más komoly női erények is, mint a háziasszonykodás. Én is keményen dolgozó nő vagyok, csak nem lakásban dolgozom, hanem színpadon. Legjobban szeretnék a színpadon aludni is” – vallotta be 1943-ban. Máskor a szabadságát féltette: „Imádom a szabadságot. Az életembe még az anyámtól se hagyok beleszólni” – szögezte le 1943-ban a Film Színház Irodalom című lapnak. „Ha öt órakor van kedvem ebédelni, akkor én öt órakor akarok ebédelni. Ha egyedül akarok lenni, akkor hagyjanak egyedül.”

Az ünnepelt színésznő, Déry Sári
Az ünnepelt színésznő, Déry SáriArcanum Adatbázis

Az első magyar színpadi vetkőzés

A harmincas évek végétől filmekben is szerepelt, még az ostrom időszakában is forgatott. A háború végén Mikó utcai lakásában zsidókat bújtatott, és befogadott egy jóképű, ifjú arisztokratát is, gróf Almásy Miklóst, aki katonaszökevényként nem tett eleget a nyilasok behívójának. A háború után szeretői viszonyt tartott fenn Georgij Puskinnal, a Szovjetunió magyarországi nagykövetével. Déry londoni színházaktól kapott ajánlatokat, de itthon maradt, és még valamivel beírta nevét a színháztörténelembe:

ő volt az első magyar színésznő, aki meztelenre vetkőzött a színpadon.

1946-ban történt az eset, a Belvárosi Színház Új Isten Thébában című darabjában. A háború vége után Almásy mint lovászfiú helyezkedett el. A baráti körben csak Nikiként emlegetett fiatalembert mágnesként vonzotta a nálánál 12 évvel idősebb, szép színésznő, és érzelmei viszonzásra találtak: 1948-ban a színésznő elvált újságíró férjétől, és összeházasodhattak.

Déry Sári, a kitelepített osztályidegen

Boldogságuk azonban nem tartott sokáig. Almásyt, mint oly sok arisztokratát, a kommunista hatalomátvétel után kitelepítették. A színésznő dönthetett volna úgy, hogy nem kíséri el, a szerelem azonban erősebb volt. Így érkeztek meg 1951-ben a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Mádra. Hatan laktak egy kis szobában, útépítésen és szőlőben dolgoztatták őket.

„Földes kunyhóban lakott, répaszedésre kényszerült, bőre lángot vetett a tűző napon, leégett, orvosi ellátást nem kapott, a település félt tőle, mint egy leprástól. Egy grófné!”

– írja Ungváry Tamás Életem enciklopédiája című, 2012-ben megjelent könyvében.

Déry Sári nem volt arisztokrata, a nevében az -y nem nemesi származásra utalt. A település lakói azonban ezt nem tudhatták, s egyébként sem volt tanácsos túl jó kapcsolatot ápolni a kitelepítettekkel. A színésznő azonban a répaföldön is színésznő maradt: levélben kért kottákat pesti barátaitól, hogy felléphessen a kultúrház avatóján. Az ő története inspirálta Sziráky Lucy alakját Bacsó Péter Te rongyos élet című filmjében.

Udvaros Dorottya Sziráky Lucy szerepében a Te rongyos élet című filmben
Udvaros Dorottya Sziráky Lucy szerepében a Te rongyos élet című filmbenYouTube

Kísérletek a mentesítésre

A színésztársadalom nem hagyhatta szó nélkül az 1948-ban még a „legszebb magyar színésznő”-ként emlegetett Déry száműzetését: Somlay Artúr szervezésében számos nagy tekintélyű színész kérvényezte a mentesítését. A belügyminiszterhez címzett kérvényeiket azonban sorra elutasították, s az ügy közvetve Somlay Artúr öngyilkosságában is szerepet játszott: a szakmai-emberi megaláztatás miatt a Kossuth-díjas színész 1951. november 10-én megmérgezte magát.

Vakbélgyulladásba halt bele

Mire eljött a Sztálin halála utáni „enyhülés”, Déry Sári már nem volt az élők sorában. Halálát az orvosi ellátás hiánya okozta. Úgy beszélik, alhasi görcsökre panaszkodott, s mire a férje kerített egy szekeret és bejutottak a legközelebbi kórházba, a színésznő vakbele perforált, és már nem lehetett megmenteni az életét. (Egy másik verzió szerint a helyi párttitkár akadékoskodása miatt nem juthatott időben orvosi segítséghez, illetve a kórházban sem törődtek vele.) Déry Sári a mádi temetőben nyugszik.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek