OFFLINE

Egyszerre punk és csajos a rózsaszín

2017. június 22., csütörtök 16:31

A szerethető szín a karrierista nők, a lázadás, a nemi semlegesség és a feminizmus jelképe lett az elmúlt évtizedekben.

“Miért viselne bárki is kéket, mikor a rózsaszín egyértelműen jobb szín?” – okoskodott Kanye West 2012-ben a lányosnak mondott árnyalatról, aminek amellett, hogy szerethető, még komoly üzenete is lett az elmúlt évtizedekben. A hajtás után elolvashatjátok, hogy hogyan lett a lázadás és a sikeres nők szimbóluma a csajos szín, ami tavaly utat tört magának a férfidivatban is!

Hillary Clinton legelső, 1994-es sajtótájékoztatója a “Rózsaszín sajtótájékoztató” néven vonult be a történelembe, mivel first ladyként egy csinos rózsaszín kosztümben beszélt az adóbevallásokról. “Ez nem csak egy egyszerű rózsaszín kardigános szett, ez egy PR trükk volt” – nyilatkozta Clintonné húzásáról 1996-ban a Washington Post divatkritikusa, Robin Givhan, aki szerint az elnökfeleség a szigorú szabályok közé szorított üzleties megjelenést ötvözte a pop pszichológiájával. Hillary Clinton karrierje alatt többször is bevetette a rózsaszín kosztümöt, például egy évvel a debütálás után a “Women's Right are human rights” névre keresztelt női konferencián Pekingben.

2014-ben a bostoni Szépművészeti Múzeum “Think Pink” című kiállítása igyekezett bebizonyítani, hogy a rózsaszín nem feltétlenül csak a “csaj” és a “nőiesség” rövidítése, ennél sokkal ősibb és mélyebb jelentése van. A kiállított darabokból például kiderült, hogy az 1700-as években a nők és a férfiak is viseltek rózsaszínt. Egy 18. századi portré például két fiúgyermeket ábrázolt pirosas brokátruhában. A Wikipedia.org szerint a 40-es évekig a rózsaszín a fiúk színe volt, a kék pedig a lányoké, mivel előbbi a vörös rokonaként határozottabb, férfiasabb színnek tűnt, utóbbi visszafogottnak.

Jo Paoletti Pink and Blue: Telling the Boys from the Girls in America című tudományos könyvében fejtegeti, hogy a rózsaszínt évszázadokon át túlnyomórészt az egészséggel és a fiatalsággal kapcsolták össze. “Ez egy erős és szenvedélyes szín, mivel valójában a pirosból jön” – mondta az NPR-nek a kiállítás kurátora, Michelle Finamore.

Finamore szerint a pink a második világháborút követően lett a női divat alapszíne. A háború után a férfiak újra dolgozni kezdtek, a nők élete a ház köré szerveződött, a vállalatok pedig ontották magukból a pasztell árnyalatú háztartási gépeket, aminek köszönhetően azóta is a rózsaszín a női termékek egyik alapszíne.

Ebben az időben mutatták be Christian Dior romantikus, modern hatású New Look kollekcióját, ami azóta sem ment ki a divatból. “Szelíd ember vagyok, de van erőszakosabb énem is” – mondta forradalmi, javarészt rózsaszín és szürke színű kollekciójáról a tervező a Life riporterének 1948-ban. Dior mellett Elsa Schiaparelli is nagy rajongója volt a pirosból és a fehérből kikevert rózsaszínnek, szemtelennek és sokkolónak tartotta, még az egyik legismertebb parfümje, az 1937-ben piacra dobott Shocking! is vibráló rózsaszínben pompázott.

Az 1950-es években a rózsaszín annyira a vidámság és az életigenlés színe volt, hogy még az ikonikus Funny Face (Mókás arc) című filmben is helyet kapott egy “Think Pink” című sláger, de ilyen színeket kaptak a samponok, a fogkrémek és a mosogatószerek is akkoriban. A rózsaszín nemcsak modern volt, de ez volt a korszak kereskedelmi szimbóluma is.

A 90-es években Gianni Versace és Karl Lagerfeld érezte úgy, hogy a gazdasági fellendülést a rózsaszín visszatérésével ünneplik meg. Emlékeztek, ekkor jött divatba az extravagáns, Barbie-szerű megjelenés és a Paris Hilton jelenség. Majd a 2000-es években Miuccia Prada látta olyan banálisnak a világot, hogy úgy gondolta elfér benne egy kis rózsaszín. Bár a Prada vonalát erősen befolyásolta a tervező gyerekkora, mivel állítása szerint mindig is rózsaszín cipőre vágyott, de az anyja csak barna cipőket vett neki.

Az i-D magazin szerint “rózsaszín punkban” utazott az 1980-as években a Siouxsie Sioux, majd a 90-es években a babydollban fellépő Courtney Love. Napjainkban pedig többek között Rihanna és a Gucci új kreatívosa tehet róla, hogy a szín hirtelen hivatalosan is a lázadás, a nemi semlegesség illetve a feminizmus jelképe lett.

A színek vizsgálatával Alexander Schauss amerikai pszichológus foglalkozott a 60-as és a 70-es években. Schauss tanulmánya kimondja, hogy a rózsaszín ellazítja az izmokat és más színeknél jobban képes mérsékelni a szívritmust, a pulzust és a vérnyomást. A rózsaszínnek azt az árnyalatát, aminél a hatások a legerősebbnek bizonyultak, P-618-nak nevezték el, majd később átnevezték Baker-Miller pinknek. A New York-i tervező, Sandek Lak szerint politikailag olyan bizonytalan napokat élünk, hogy már a rózsaszín gyakoribb viselésétől is sokkal boldogabbnak érezhetjük magunkat.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta