Miért viseli Bill Gates és Mark Zuckerberg mindig ugyanazt a szettet?

döntési fáradtság-01

Steve Jobs neve hallatán valószínűleg a kék farmer és fekete garbó jut eszünkbe, Mark Zuckerberget szürke pólóban, kapucnis pulcsiban és farmerben látjuk a lelki szemeink előtt, Bill Gates pedig jellemzően kék ingben és sötét nadrágban mutatkozik nyilvánosan. A világ leggazdagabb emberei pont a ruhatárukra sajnálják a pénzt? Vagy egyszerűen csak nem érdekli őket, mit viselnek?

Elgondolkodtál már valaha azon, hogy mennyi időt töltesz reggelente a ruhád kiválasztásával? Az biztos, hogy a legtöbbünknek az, hogy mit viselünk, az identitásunk fontos része. Öltözékünkkel kifejezhetjük a hangulatunkat, árulkodik a stílusunkról, és nem utolsósorban a rólunk kialakuló benyomás fontos összetevője is. Azonban léteznek a világon jelentősebb és égetőbb problémák is, mint a megfelelő ruhadarabok napi szintű akkurátus kiválasztása. Legalábbis az biztos, hogy túl sok értékes percet áldozunk fel az öltözködésünk oltárán, amit más, fontosabb dolgokkal is tölthetnénk. 

Az öltözködés igazából nem lényeges kérdés

A stílustanácsadók és stylistok nagy valószínűséggel vitatkoznának ezzel a kijelentéssel, de talán nem véletlen, hogy olyan befolyásos emberek is, mint például Barack Obama, az Egyesült Államok egykori elnöke, sötétkék vagy sötétszürke öltönyben látható a róla készült képek többségén.

Barack Obama egykori amerikai elnök és a sötét színű öltöny
Barack Obama egykori amerikai elnök és a sötét színű öltönyChip Somodevilla / Getty Images Hungary

Elnökként nap mint nap rengeteg jelentős döntést kellett meghoznia, hatalmas befolyása volt nemcsak az országára, hanem az egész világra is, így nem pazarolhatta az idejét arra, hogy az öltözékén gondolkodjon. A Vanity Fairnek adott interjújában ki is fejti, mi áll öltözködése egyszerűségének hátterében: „Általában kéket vagy szürkét viselek. Próbálok minél kevesebb lényegtelen döntést hozni. Ilyen például az öltözködés vagy az evés. Annyi más, létfontosságú kérdésben kell döntenem, hogy nem akarom az energiáimat pazarolni.”

Obamán kívül találunk még néhány kiemelten sikeres és híres embert, aki hasonlóan tesz. A 2011-ben elhunyt Steve Jobs, az Apple alapítója például kivétel nélkül fekete garbót, kék farmert és edzőcipőt viselt. Mark Zuckerberg, a Facebook kitalálója pedig rendszerint szürke pólóban vagy fekete melegítőben látható.

Steve Jobs és az ikonikus fekete garbó-kék farmer kombináció
Steve Jobs és az ikonikus fekete garbó-kék farmer kombinációJustin Sullivan / Getty Images Hungary

A minimalizmuson túl

Ezek az emberek dollármilliárdokat érő vállalatok fejesei, gond nélkül megengedhetnék maguknak, hogy akár mindennap teljesen új ruhában jelenjenek meg. Mi áll akkor az egyszerű öltözködésük hátterében?

A döntési fáradtság.

Ez egy pszichológiai állapot, amit akkor tapasztalunk meg, ha mentálisan teljesen kimerülünk a sok jelentéktelen döntéstől. Ugyanis a döntési energiakészletünk véges.

Mark Zuckerberg és a szürke póló
Mark Zuckerberg és a szürke pólóDavid Ramos / Getty Images Hungary

Ha már a nap elején elpazaroljuk az energiánkat a ruháink közötti válogatással, annál kevesebb marad a nap folyamán felmerülő többi lényeges döntésre. Biztos veled is előfordult már, hogy egy hosszú és kimerítő nap végére egyszerűen még azt sem tudtad eldönteni, hogy mit vacsorázz. Ennek a hátterében a döntési energiakészlet kifogyása áll.

Abban, hogy ne jussunk el ebbe az állapotba, nagy szerep jut a rutinoknak és az önfegyelemnek. Ha van egy jól kialakított rendszerünk és rutinszerű szokásaink, amelyek szerint éljük a napjainkat, és ezeket következetesen be is tartjuk, akkor rengeteg mentális kapacitásunk szabadulhat fel, amelyeket az igazán fontos dolgokra és döntésekre fordíthatunk. 

Persze, a világ sokkal egyhangúbb hely lenne, ha mindenki mindennap ugyanazt a ruhát viselné. Annyit talán mégis érdemes tennünk, hogy számba vesszük a napjainkat bonyolító felesleges dolgokat, és legalább egy részüket kiiktatjuk. Ezzel már tettünk egy lépést az egyszerűbb, hatékonyabb és ezáltal teljesebb élet felé.

A cikk szerzőjéről

Sas Eszter Krisztina a Dívány pszichológus szakértője és a Mind Art kreatív pszichológiai műhely társalapítója.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra