#ÉLETEM

Ez a 9 tápanyag javítja az elméjét

2015. február 13., péntek 13:50

Sok helyen olvashatunk arról, hogy milyen ételeket érdemes fogyasztanunk, ha szeretnénk megtartani a súlyunkat (vagy éppen fogynánk), arról azonban kevesebb szó esik, hogy az ezekben található tápanyagok milyen hatással vannak a mentális képességeinkre. Ahogy az alultápláltság sem az ételek mennyiségén, hanem minőségén alapszik (egy kövér kisgyerek is lehet alultáplált), úgy – egy friss kutatás eredményei szerint - az agyunkra sem a bevitt kalóriák száma van hatással – hiába fogyasztunk belőle többet, mint valaha.

A kutatások igazolták, hogy szoros kapcsolat van (többek között) az alábbi 9 tápanyag és az agy állapota között:

  • Omeg 3 zsírsavak
  • B-vitaminok (főleg a folsav és a B12)
  • Kolin
  • Vas
  • Cink
  • Magnézium
  • S-adenozil-L-metionin
  • D-vitamin
  • Aminosav

"Míg a mentális egészséget befolyásoló tényezők meglehetősen összetettek, addig egyre inkább bizonyítható az, hogy a tápanyag kulcsfontosságú szerepet játszik a mentális rendellenességek előfordulásának gyakoriságában. Emiatt a tápanyagok legalább annyira fontosak pszichiátriai szempontból, mint például a kardiológia, az endokrinológia vagy a gasztroenterológia esetében" – mondta dr. Jerome Sarris, a tanulmány első szerzője.

144097086
Fotó: Education Images / Europress / Getty

Így juthatunk a megfelelő tápanyagokhoz

A tanulmányban találunk egy olyan részt is, ami felsorolja, mit kell ennünk ahhoz, hogy az agyunknak szükséges tápanyagokhoz hozzájussunk. "Minél többet fogyasszunk a zöldségek, gyümölcsök, tengeri kaják, teljes kiőrlésű magvak, fehérhúsok, hüvelyesek közül, és kerüljük a feldolgozott ételeket, amelyek olyan tápanyagokat tartalmaznak, amelyek kevésbé alkalmasak a mentális rendellenességek kialakulásának megelőzésében" – áll a tanulmányban. "Bár annak a hívei vagyunk, hogy ezeket a tápanyagokat a rendes étrend keretében fogyasszuk, az is rendben van, ha ennek egy részét táplálék-kiegészítők formájában visszük be a szervezetünkbe" – folytatják.

Mostanra több tanulmány is kimutatta a kapcsolatot az alacsony tápanyag-bevitel és a depresszió, illetve más mentális probléma kockázatának növekedése között. "Míg a terhesség és a szoptatás alatti tápanyag-bevitel a gyermek mentális képességeire van a legnagyobb hatással, addig a kritikus fejlődési szakaszokban fellépő hiányát mind a depressziós, mind a pszichotikus zavarokkal összefüggésbe hozzák" – mondta dr. Felice Jacka, társszerző. "Itt az idő, hogy a szakemberek a diétára is potenciális lehetőségként tekintsenek a mentális betegségek kezelésében" – mondta dr. Sarris.

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

JEGYZETLAP Posztnyár szindróma

Ha csak sóhajtozunk, és utáljuk, hogy vége, egyre nyomorultabbul érezzük magunkat. Négy lépés, hogy a szeptembert is élvezni tudd!

STÍLER Netes szépségdilik: ezeknek ne dőlj be

Ha nem akarsz úgy kinézni, mint egy cirkuszból szabadult bohóc, ne a csodatévő appok képeinek higgy, hanem a tükörnek. Az ugyanis nem halványítja el a bőrhibákkal együtt a sminkedet is.

HOMÁR Fifikás, de bebukott parkolóteszt budán

Jó napot, miért büntetnek meg, ha még a fizetőövezet kezdetét jelző tábla előtt parkolok, a nem fizető zónában? Csak. Parkolócég, 12. kerületi módra.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta