EGÉSZSÉG

Az UV-B nem feltétlenül okoz rákot - így védekezz a káros sugarak ellen

2011. május 22., vasárnap 13:44

Napozni jó és egészséges, de csak akkor, ha mindent megteszel a bőröd védelmében. Az UV-A és UV-B sugarak teljes kiszűrése nem csak lehetetlen, de felesleges is: bőrgyógyász szakértőnk segítségével összeszedtük, hogyan lehet biztonságosan végigstrandolni a nyarat.

Az UV sugárzás rákot okoz. Ez a mondat annyira elkopottá vált, hogy már csak legyintünk. Nem kellene, és ez tényleg nem ijesztgetés. Az UV, azaz ultraibolya sugárzás olyan elektromágneses sugárzás, ami a látható és a röntgensugárzás közé eső tartományban árad a Napból. Hullámhosszuk szerint ezek a sugarak külön megnevezést kaptak: a leghosszabb UV-A a legkevésbé káros, a nagyobb energiájú UV-B viszont (amit a klór-fluór-karbon gázok megjelenése után elvékonyodott ózonréteg már nagy mennyiségben átenged) közvetlenül károsítja a DNS molekulákat és így rákot okozhat.

Az UV-B teljes kiszűrése egészségtelen

Hogy ne legyen egyszerű a dolguk, a veszélyes UV-B sugárzásnak is van jó oldala: serkenti a D-vitamin képzést, aminek hiánya számos betegség kialakulásáért felelős. Tehát az UV sugárzás teljes szűrése egészségtelen, és - hacsak nem vámpír életmódra rendezkedünk be - lehetetlen is. Ésszerű a jól ismert szabályokat betartani. Dr Lengyel Zsuzsa bőrgyógyász és dermato-onkológus szerint a legfontosabb, hogy tizenegy órától délután háromig kerüljük a tűző napot. Ha napra kell mennünk, öltözzünk sűrű szövésű, sötét, UPF (ultraibolya sugárzás védelem) minősítésű ruhába. Ne felejtsük el a kalapot, napszemcsit sem. Használjunk legalább 50-es faktorszámú fényvédőt. Az mindegy, hogy ez krém, folyadék, spray vagy zselé. (Ez utóbbit sportolóknak és szőrös férfiaknak fejlesztették ki.) Ha a szabadba megyünk, legalább 20 perccel előtte kenjünk be magunkat, ügyeljünk arra, hogy a fül, mellkas, kézfej ne maradjon ki.

Tíz perc alatt is pirosra éghetsz

A napfényvédő faktort (SPF) ötváltozós egyenletből számolják, aminek egy tagja körülbelüli érték. Tehát olyan, mint a tőzsdeindex: senki sem tudja biztosan, hogyan működik. Akinek van kedve, számoljon utána, de leegyszerűsítve azt a számot jelenti, ahányszor több időt tudunk a napon eritéma (bőrpír) nélkül elviselni, ha azt a bizonyos terméket használjuk. Dr Lengyel Zsuzsanna elmondta, hogy a napfényre érzékenység alapján hatféle bőrtípust különböztetnek meg. Az első típusba tartozó személyek a pigmentáció hiánya miatt akár 10 perc alatt is ropogósra sülnek a napon, amíg a hatosba tartozó, erősen pigmentált bőrű emberek akár háromnegyed órát is kibírnak a tünetek megjelenése nélkül. Nekik is védekezniük kell: az UV-B láthatatlan romboló hatása leégés nélkül is jelentős. Tehát egy világos bőrű személy 50-es faktorú fényvédővel 10X50 percet tud eltölteni a napon, a hatos csoport szerencsés tagjai már 45X50 percet.

Ez elég hosszú idő, de ha bekövetkezik a krach, a bőrünk bánja, ezért érdemes a fényvédőt 3-4 óránként újra felvinni. A terméket könnyen ledörzsölhetjük, vagy az izzadtság mossa le. Gyakrabban kell használni, ha sportolunk vagy vízben vagyunk - ahol a közhiedelemmel ellentétben fél méterig elér minket az UV sugárzás. A víz visszaveri a fényt, ezért a parton a sugárzás mennyisége többszöröse a normálisnak, erre is készüljünk fel.

A fogamzásgátló fokozottan fényérzékennyé tesz

A fényvédő termékekről rengeteg hit és tévhit terjed. A vita még most sem dőlt el: van aki szerint a termékek okoznak rákot, nem a napsugárzás. Mások szerint a krémek felborítják a hormonháztartást és úgy járhatunk, mint a nővé vált aligátorok, amelyek nemi szerve csak a normál méret egyharmadára nőtt meg és szégyenükben nem is akartak párosodni. Dr. Lengyel Zsuzsanna a gyógyszertárban vásárolható, fényvédő termékeket javasolja. Ezek szigorúan bevizsgált és tesztelt termékek. Keressünk a bőrtípusunknak megfelelő - most a zsíros, száraz stb. típusokhoz igazított termékről van szó - legalább 50 SPF értékű fényvédőt, ami az UV-A és UV-B sugárzást is szűri. Gondoljunk arra is, milyen tevékenységet végzünk, szedünk-e valamilyen gyógyszert ami fényérzékenységet okoz, mit például a fogamzásgátlók. A várandós nők is fokozottan érzékenyek a fényre: könnyen alakulhat ki melazma (májfolt) a védtelen bőrfelületen, főként az arcon.

Nem kell mindet magadra kenni

Ha valamilyen kozmetikumot használsz, ami UV szűrő és legalább 30 faktoros, nem érdemes halmozni az élvezetet és a hidratáló főlé kenni egy marék naptejet. Inkább a hidratálót használd naponta többször. Már kapható színezett fényvédő folyadék is, ami az alapozót helyettesíti. Az ajkad védelméről se feledkezz el, szőlőszír és rúzs is kapható fényvédő változatban. Még ha magasról teszel is minden rémes betegségre, amit a túlzott napfürdő okozhat, legalább gondolj a photo-aging jelenségére, a bőr korai megöregedésének rémére. Tehát, irány a napsütés, de csakis felkészülten!

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta