EGÉSZSÉG

Napozz, ha tudsz: 5 betegség, amin segít a napsütés

2011. május 14., szombat 08:53

A szakértők óva intenek minket a napozástól, pedig ha okosan műveljük, még gyógyító hatása is lehet. Az égi fényesség egyenletesen barnít, sosincs benne csőcsere, ráadásul ingyen van. Hadat üzen a depressziónak, a magas vérnyomásnak, a náthának, és az immunrendszert is erősíti. Ami a legkevésbé ismert, hogy alvászavar ellen is ajánlják.

A testünkben jelenlévő D-vitamin az egyik leghatásosabb védelmet jelenti mindenféle rák, többek közt a melanoma ellen is. A napozás és a napon való tartózkodás lehet egészséges is, de csak akkor, ha nem visszük túlzásba. A mesterséges fényforrások nem pótolják a napfényt, ráadásul a fénycsövek hatása a méreghez hasonló: aki érzékeny rájuk, ideges, fejfájós és ingerlékeny lehet tőle. Nem sűrűn alkalmazzák a napfényt terápiás céllal, pedig több kutatás is alátámasztja, hogy a napfény megöli a káros baktériumokat. A terápiás napozók számára a legfontosabb évszak a tavasz és nyárelő - ezen belül is a kora reggeli napfény.

1. Szezonális depresszió

A napsütés hiánya közvetlenül hat a kedélyállapotra. A melatonin a tobozmirigy által termelt hormon, mely a napszakokhoz alkalmazkodó természetes alvási ciklus fenntartásáért felelős. Sötétben a hormon kiválasztása növekszik a szervezetünkben, míg a fény gátolja a termelődését.

Vizsgálatok tanúsága szerint ez a hormon hozzájárul a depressziós tünetek kialakulásához. A fény a szemen keresztül jut el az agyba, így az gátolja vagy mérsékli a hormon termelődését. Ha tehetjük, minél többet legyünk a nap alatt. Helyettesítésére a fényterápia is alkalmas, ami azonban nem olcsó.

2. Magas vérnyomás

Egy nemzetközi hírű berlini klinikán 50 szívbeteg páciensen végzett vizsgálatok szerint az UV-fény hatására csökken a vérnyomás és a vér koleszterinszintje. A pácienseket szoláriumcsövekkel világítottak meg, négy hét alatt 12 alkalommal. Az UV-B sugarak bizonyíthatóan csökkentik a magas vérnyomást, nem is beszélve a napfény élénkítő hatásáról. Egyéb kutatások szerint a napfényes területen élők között ritkábban fordul elő magas vérnyomás betegség. Ennek oka valószínűleg a D-vitaminban keresendő, melynek szerepe lehet a vérnyomást befolyásoló hormonok termelésében. A napfény egyéb hatásai miatt mindenképpen ajánlott a mértékletesség, a fokozatosság és a déli órákban való árnyékban tartózkodás mindenki számára. A napozás során az erek kitágulnak, ezáltal fokozódik a bőr vérellátása, felgyorsul a salakanyag-eltávolítás, és javul a sejtek tápanyagellátása.

3. Nátha

A megfázás, meghűlés az orrot, a garatot és a nagyobb légutakat bélelő nyálkahártya vírusos fertőzése. A megfázás leginkább úgy terjed, ha valakinek a keze egy fertőzött személy orrváladékával kerül kapcsolatba. Az orrváladékban vannak a vírusok. A megfázás a tünetek kialakulása után 1-2 nappal a legragályosabb. A leghasznosabb tanács, amit ilyenkor kapunk, hogy maradjunk meleg helyen, és igyekezzük elkerülni, hogy a fertőzést másoknak továbbadjuk. Ha pár percre kiülünk a napra, azt vesszük észre, hogy a felmelegedett orrunk hamarosan tisztulni kezd, néha gyorsan, úgyhogy mindig legyen nálunk zsebkendő. Ezenkívül izzadni is fogunk, így a megnövekedett folyadékigény miatt jobban fog esni a sima ásványvíz, mint a magunkba erőltetett keserű gyógytea. Már este jobban fogjuk érezni magunkat. A napfényfürdőt a népi gyógyászat is említi, például a füldugulás, a mumpsz és a pikkelysömör kezelésére is.

4. Alvászavar

A napfény ösztönzi a melatonin termelést, ami az alvási ciklust irányító hormon. A napfény kulcsfontosságú az alvásidő szabályozásában, ezért nagyon hasznos, ha minden nap legalább 30 percig élvezzük a napfényt. Ha lehetséges, ébredjünk reggelente napfényre. Az alvásszakértők azt javasolják, hogy ha nem tudunk elaludni, vagy egész este csak forgolódunk, akkor reggelente menjünk ki egy órára a napra – ezzel feltöltődünk estére is és fenntartjuk a ciklikusságot. Napi két órát kellene természetes fényben tartózkodnunk ahhoz, hogy tájékoztassuk a szervezetet, mikor jött el a lefekvés vagy felkelés ideje. Ha napközben többször elbóbiskolunk, a ciklus megszakad: ha húsz percnél többet szunyókálunk, este nehezebben alszunk majd.

5. Immunrendszer tuning

Hogy kerül a Napból vitamin a szervezetbe? Mosolygó sárga  D-vitaminok lifteznek le a magasból? Nem: a napfény hatására képződött D-vitamin készlet aktiválja azokat a fehérvérsejteket, amelyek védelmet nyújtanak szervezetünknek az influenzától, bizonyos élelmiszer okozta káros hatásoktól és a ráktól. D-vitamin nélkül a sejtek nem veszik fel a harcot a betegségekkel.

Fotó: Arek Oleg
Fotó: Arek Oleg

A D-vitamin elengedhetetlen a kalcium felszívódásához, a csontok egészségéhez. Számos laboratóriumi vizsgálat mutatta ki, hogy a D-vitamin arra ösztönzi a fehérvérsejteket, hogy elpusztítsák a fertőzéseket okozó vírusokat, baktériumokat. A vitamin legjobban a bőrben képződik, ha azt elegendő napfény éri. Napfény hiányában (például télen) D-vitamin forrásaink a halmájolaj, a máj, a tojás, a tej és a tejtermékek, margarinok lehetnek.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta