Ne bízz az olcsó spirállakatban!
Hiába lehet bárhol jó áron spirállakatot kapni, ha biztonságos lakatot akarsz, ne dőlj be! Ezek ugyanis egyszerű játékszerek, hiszen pár szál drót alkotja őket. Egy erővágóval egy gyereknek sem jelentene akadályt az ilyen lakat átvágása, nemhogy egy erre specializálódott profi tolvajnak.
Nem minden lakat, ami fénylik
Jó ha, tudod: a vastagnak tűnő hurokzárak, illetve ún. görgős lakatok belsejében többnyire szintén mindössze pár szál drót biztosítja a biciklid védelmét. Ezek legfeljebb elrettentésül szolgálnak, de megijedni csak az fog tőlük, aki nem is akar bringát lopni.
Ezen lakatok elégségesek lehetnek addig, amíg egy általad ismert, és biztonságos környéken beszaladsz a boltba a reggeliért, de fél szemed így is mindig legyen a bringán! Hosszabb időre pedig soha ne hagyd magára a bringád ilyen gyenge védelemmel.
Az U lakat és a lánc jó
Ha huzamosab ideig szeretnéd kinn tárolni a kerékpárodat, mindenképpen érdemes egy U lakatba, vagy láncba befektetned. Ezek védelem erősségétől függően különféle árszinteken mozognak. Éjszakára, egész napra ezekből is csak a legmasszívabb példányokban bízz meg, amiket nem szupermarketekben, hanem szakáruházban árulnak. Ha nincs ötleted melyik modellt válaszd, akkor hagyatkozz mások vásárlói véleményeire!
Mind a láncnak, mind az U lakatnak megvannak a maga előnyei és hátrányai. Egy hosszú lánccal sokkal könnyebb rögzítési pontot találni, ezek tömege azonban sokkal nagyobb mint egy U lakaté. A legbiztonságosabb megoldás egy kisebb méretű U lakat, mivel ezeket nehezebb felfeszíteni. Egyes U lakatokhoz ráadásul még színes burkolatot is kaphatsz, így azon kívül hogy ott találod a bringát, ahol hagytad, a színes lakattal fel is dobhatod a kétkerekűdet.
Ne az első kereket zárd le!
Ha megvan a megfelelő lakat, akkor meg kell tanulni okosan használni. Mindig olyan ponthoz lakatolj, ami nem elmozdítható. Ha oszlophoz rögzíted a bringát, ügyelj rá, hogy felülről ne legyen lehúzható. Ne felejtsd el a váz valamely zárt háromszögén át vezetni a lakatot! Ne az első kereket zárd, mert a bicikli többi részét attól még elvihetik, neked meg csak egy kereked marad.
Zárd le a hátsó kereket!
A legbiztonságosabb, és U lakattal is könnyen alkalmazható megoldás, ha a hátsó háromszögön belül a hátsó kereket zárod oda egy masszív tereptárgyhoz. A kereket kihúzni nem lehet, a felnit illetve a gumi peremét átvágni pedig embert próbáló kihívás, és nem mellékesen erősen feltűnő. A nyerget és az első kereket is lakatolhatod, de nem jellemző, hogy ezekre külön vadásznának.
Ha forgalmas helyen lakatolsz, bízhatsz benne, hogy a tolvaj ténykedése előbb-utóbb feltűnik valakinek. A tolvajok többsége egyféle lakatra specializálódik, így egy lánc és egy U lakat együttese már biztosan kifog rajtuk. Próbálj meg ne mindig ugyanoda, ugyanakkor lakatolni! A legtöbb ilyen lakathoz jár gyári tartókonzol, mellyel azt a vázra rögzítheted . A kerékpáron hordva egy-két plusz kilót meg sem érzel, és elővenni is könnyebb, ha megállsz valahol.
Eső előtt lakat
Az ellopott kerékpárok szinte sosem kerülnek elő, így gondolj a megelőzésre! A kerékpár vázszámát, mely többnyire a kerékpár alján, a váz közepén található, írd fel egy olyan helyre, amit később nem felejtesz el, így ha mégis megtörténne a baj, így legalább be tudod jelenteni a rendőrségen. Sajnos a zárt kerékpártároló, külön bejáratú garázs, pince sem biztonságos! Ezért mindig, mindenhol lakatolj!
És végezetül egy szociáldarwinista szabály: mindig a gyengébb zárral lezárt, de drágább kerékpár mellé lakatoljunk...
Kapcsolódó weboldalak: TestBike lakat tesztek