Díjat szedhet a Meta a Facebookért és az Instagramért: őket érintheti

facebook instagram
Olvasási idő kb. 3 perc

A Meta a Facebook és az Instagram tulajdonosaként azt fontolgatja, hogy az Egyesült Királyságban is bevezeti a hirdetésmentes előfizetéses lehetőséget. Ez azt jelentené, hogy a felhasználók fizetés ellenében mentesülhetnének a reklámok megjelenítésétől, ha nem akarják, hogy személyes adataikat célzott hirdetésekhez használják fel.

A Meta már 2023 őszén bevezette a fizetős szolgáltatást az Európai Unióban, ahol kezdetben havi 9,99 eurót (4 ezer forintot) kellett fizetni a hirdetésmentes Facebookért és Instagramért. Az árak később csökkentek, jelenleg havi 5,99 euró (2500 forint) a szolgáltatás díja. Az Egyesült Királyságban a Meta egy hasonló rendszer bevezetését vizsgálja, miután a brit Információs Biztos Hivatala (ICO) korábban jelezte, hogy csak akkor indíthatnak ilyen modellt, ha az megfelel az adatvédelmi előírásoknak – adta hírül a BBC.

Facebook, Instagram: hirdetések vagy előfizetés

A Meta szerint a Facebookon és az Instagramon megjelenő célzott hirdetések teszik lehetővé, hogy platformjaik ingyenesen elérhetők maradjanak. A legfrissebb pénzügyi jelentésük szerint bevételük több mint 96%-a reklámokból származik. 

A Facebook és az Instagram csak a hirdetésektől tud ingyenes lenni
A Facebook és az Instagram csak a hirdetésektől tud ingyenes lenniPhotosbypatrik / Getty Images Hungary

Ezért az ügyfeleknek kétféle lehetőségük van:

  • vagy beleegyeznek, hogy adataikat hirdetési célokra használják,
  • vagy havi díjat fizetnek az adatok felhasználásának megakadályozásáért.

Ez a „fizess vagy egyezz bele” modell már elterjedt néhány online szolgáltatásnál, például brit hírportálok, mint a The Guardian és a Daily Mirror, hasonló választási lehetőséget kínálnak olvasóiknak.

Tényleg fognak fizetni az emberek?

A várakozások szerint az előfizetés nem lesz tömegesen népszerű az Egyesült Királyságban. Matt Navarra közösségimédia-szakértő úgy véli, az EU-ban bevezetett modell sem aratott nagy sikert, a felhasználók többsége a hirdetésekkel együtt maradt a platformokon.

A legtöbb ember inkább az adataival fizet, mint készpénzzel

– fogalmazott a szakember.

A Meta azonban valószínűleg nemcsak az előfizetésekből akar bevételt szerezni, hanem jogi védelmet is biztosítana magának a jövőbeli adatvédelmi szabályozásokkal szemben. Ahogy Navarra fogalmazott: „Olyan korszakba lépünk, ahol az embereknek döntenie kell: a pénzt vagy a magánéletet választják. Egyelőre a legtöbben ingyen akarják használni a közösségi médiát.”

Megjelent az új Dívány-könyv!

Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek