A válasz egyértelműnek tűnhet: a villamos árammal hajtott kocsik nem bocsátanak üvegházhatású gázokat a légkörbe, ezért sokkal környezetkímélőbbek. Ez természetesen igaz, de gyártásukhoz és működésükhöz számos olyan dologra szükség van, amelyek károsítják a környezetet – írja a Live Science.
Nem mindegy, hogyan termelik az energiát
Először is, a legtöbb elektromos autó lítiumion-akkumulátorral működik, a lítium kitermelése pedig nem a legegyszerűbb: a ritka alkálifém felkutatása és bányászata komoly ipari munkát igényel, mely nem éppen kíméletes a környezettel. De szintén fontos kérdés, hogy honnan kapja az áramot az akkumulátor: a Minnesotai Egyetem kutatói nemrég publikált tanulmányukban megvizsgálták, mennyi minden szükséges – a lítiumbányászattól az áramtermelésig – ahhoz, hogy egy elektromos jármű működhessen, és mennyi ezekből származó káros anyag kerül a légkörbe az akkumulátor teljes élettartama alatt.
Mint kiderült, nem mindegy, milyen módon termelik az elektromos energiát. A hagyományos, széntüzelésű erőművekben történő energiatermelés során legalább annyi káros anyag bocsátódik ki, mint a belső égésű motor működésekor. Mennyiségileg lebontva a kutatók úgy találták, hogy amíg kimeríted az akkumulátor élettartamát, az ehhez szükséges áram előállítása hasonló mértékben szennyezi a légkört, mint ha ugyanennyi kilométert egy hagyományos autóval tettél volna meg.
Szerencsére világszerte egyre többen térnek át a megújuló energiaforrások használatára, ugyanakkor vannak országok, ahol továbbra is magasan vezet a szénerőműves energiaelőállítás: Kínában például a felhasznált energia 58 százaléka még napjainkban is széntüzelésű erőművekből származik. Ahhoz tehát, hogy az elektromos autók tényleg forradalmasítsák, és valóban környezetkímélővé tegyék a közlekedést, az energiaiparnak is változnia kell.
Hosszú távon jó befektetés lehet
Ennek ellenére az elektromos járművek széles körű elterjedése nagyban segítheti a klímaváltozás elleni küzdelmet – derül ki egy tanulmányból, melyet Colin Sheppard, a Berkeley Egyetem energiakutatója publikált. Sheppard úgy találta, hogy ha az Egyesült Államokban kizárólag elektromos autókat használna a lakosság, az országban 46 százalékkal csökkenne az üvegházhatású gázok kibocsátása, és évente 0,5 gigatonnányival kevesebb szén-dioxid kerülne a légkörbe. A hatás még pozitívabb lenne, ha bevezetnék az ún. okos feltöltés módszerét, vagyis a járművek akkumulátorát nem véletlenszerűen, hanem gondosan, előre megtervezett időközönként töltenék fel, úgy időzítve, hogy minél kevesebb káros hatással járjon a feltöltéshez szükséges áramtermelés.
Sokan az elektromos autók borsos ára miatt ódzkodnak a váltástól, ugyanakkor lehet, hogy mégis megéri befektetni – a Consumer Reports fogyasztói érdekvédő szervezet által készített 2020-as felmérés szerint ugyanis hosszú távon jóval kevesebb (mintegy feleannyi) pénzbe kerül egy elektromos autó javíttatása, mint egy hagyományos kocsié. Ennek oka, hogy az elektromos autó motorjában csak egy mozgó alkatrész található, míg a klasszikus belső égésű motorban tucatnyi.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés