Melyik növényi tejpótló a legtáplálóbb?

Szója-, rizs-, kókusz- vagy mandulaitalt igyunk? Vagy ezek mind teljesen egyformák, azaz nagyjából mindegy, hogy melyiket fogyasztjuk?

Egy nemrég készült tanulmány szerint a növényi alapú „tejek” esetében a szójaital a testünk számára a legoptimálisabb – olvasható a Studyfinds.org-on.

A növényi italok napjainkban sok hűtőszekrényben helyettesítik a tehéntejet, és számos táplálkozási előnyhöz juttatják a laktózérzékeny embereket. A legtöbb ilyen termékkel kapcsolatos probléma azonban mégis abból ered, hogy nem minden esetben képesek pótolni a hagyományos tejtermékekben található tápanyagokat.

A kanadai McGill Egyetem kutatói ezért megvizsgálták, hogy melyik növényi eredetű tejpótló tartalmazza a legtöbb értékes tápanyagot. A táplálkozási szakemberek négyféle terméket, a mandula-, a szója-, a rizs-, és a kókuszitalt hasonlították össze, az eredmények alapján pedig úgy tűnik, hogy a szójatej a lehető legideálisabb tehéntejpótló. De lássuk a részleteket:

Mandulaital

  • előnyök: kiegyensúlyozott tápanyag- és alacsony energiatartalom, vállalható íz
  • hátrányok: mandulaallergiások számára nem ajánlott

Rizsital

  • előnyök: körülbelül annyi kalóriát tartalmaz, mint a tehéntej
  • hátrányok: magas a cukor- és kiegyensúlyozatlan a tápanyagtartalma

Kókuszital

  • előnyök: alacsony a kalóriatartalma, finom!
  • hátrányok: nem tartalmaz fehérjét, sok benne a telített zsírsav

Szójaital

  • előnyök: fehérjében gazdag, kiegyensúlyozott a tápanyagtartalma
  • hátrányok: kevésbé ízletes, a szójára allergiások nem fogyaszthatják

A táplálkozási szakemberek szerint abszolút befutó tehát a szójaital: kevesebb kalóriát tartalmaz, mint a tehéntej és a rizsital, fehérjetartalma ugyanakkor hasonló a tehéntejéhez, és a kalciumtartalma is magas.