„4 éve követem a mediterrán diétát. Elárulom, hogyan tudod sokkal olcsóbban csinálni”

A mediterrán diéta az egyik legegészségesebb életmód: az alakod mellett az egészségedre is remek hatással van, a hangulatodról nem is beszélve. A legjobb úgy követni, ha épp a tengerparton élsz, és megengedheted magadnak a friss, tengeri halakat, sokféle olívát és helyben termett gyümölcsöket, de ha épp nincs lehetőséged holnaptól Dél-Olaszországba költözni, akkor is van megoldás arra, hogy ezt az életmódot kövesd, ráadásul költséghatékonyan.

„Négy év mediterrán diéta után az emésztőrendszerem jobb állapotban van, és az energiaszintem javult” – kezdi beszámolóját George Arkley, aki a Healthline oldalán osztotta meg hasznos információcsokrát azzal kapcsolatban, hogyan tudja évek óta olcsón követni a mediterrán diétát.

Főzz egyben többet!

„Az egész napos munka után az utolsó dolog, amit csinálni szeretnék, az a főzés, így a heti étkezések legnagyobb részét vasárnap délután főzöm meg” – hangzott el az első spórolós tipp. A fogások előre elkészítése sokkal kevesebb maradékot hoz magával, és mivel előzetes kalkulációt és tervezést igényel, az ember nem vásárol összevissza a boltban előtte, helyette sokkal jobb eséllyel követi a listáján szereplő tételeket. 

„Három-négy igazán finom étel mellett döntök, és hatalmas adagokban főzöm meg őket. A wok gyakran jól jön a szakaszos főzéshez”

– ebben mindent egyben megsüthetsz, hagyhatod párolni, és csak egy serpenyőt kell tisztítani, szólt a szerző nagyon is jogos érve.

Vásárolj halkonzervet a friss filé helyett!

A halkonzerv olcsóbb és tovább eláll, és ha nem ragaszkodsz a friss halakhoz, elég hetente egyszer bevásárolnod. Ha így teszel, nem csábulsz el a sok minishopping közben, és sokat spórolhatsz is a remek tippel. Az olajos vagy paradicsomos konzerveket eheted pirítóssal, saláták tetején és akár párolt zöldségekkel vagy édesburgonya-pürével is. 

Próbáld ki az olcsóbb húshelyettesítőket!

A mediterrán diéta arra kér, hogy csökkentsd a vörös hús fogyasztását, ami gyakran jóval drágább életmódot hoz magával. De nem akkor, ha megtanulod mézes-csilis szójaszószba pácolni a tofut és azt, hogyan készül a paprikás-fokhagymás lencsefasírt. Ha nem ennél minden egyes nap csirkét, készíts egy jó, fűszeres lencse- vagy csicseriborsó-fasírtot fokhagymás-joghurtos padlizsánsalátával!

Lehet olcsóbb a mediterrán diéta
Lehet olcsóbb a mediterrán diétaThe Good Brigade / Getty Images Hungary

Vásárolj inkább fagyasztott gyümölcsöt és zöldséget!

A fagyasztott gyümölcsök hosszabb ideig elállnak, így nem kell majd kidobnod a megpuhult, megbarnult banánokat és almákat. 

„Gyakran veszek fagyasztott gyümölcsöt turmixhoz, és olyan is van, hogy reggelire kiolvasztok bogyókat a mikrohullámú sütőben a joghurtom tetejére. Sokkal olcsóbbak, mint a friss ételek, és ugyanolyan jóízűek” – állítja a szerző.

Vásárolj helyi termékeket!

Ha van a környékeden termelői piac, vagy bárki, akiről tudod, hogy van egy nagyobb kertje, tyúkjai, könnyen lehet, hogy a legjobban az egészséged és a pénztárcád szempontjából is akkor jársz, ha a hétvégén biciklire pattansz és eltekersz hozzá egy nagy kosár frissen szedett zöldségért, gyümölcsért és tojásért. Így üzemanyagot sem pazaroltál, a napi mozgást is letudtad, és a kertből garantáltan olcsóbbat és finomabbat kapsz, mint ha drága, külföldi portékát vennél a boltok polcairól. 

A tojás nem csak reggelire remek

Soha nem szabad alábecsülni a tojás sokoldalúságát: habosítsd őket frittatává mediterrán fűszerekkel ízesített zöldségekkel és feta sajttal, süss meg egy jó csípős, serpenyős shakshukát vagy akár egy egyszerű tükörtojást jó sok parmezánnal és egy nagy adag görög salátával. A tojás olcsó és nagyszerű módja annak, hogy változatos fogások kerüljenek az asztalra, akár délben, akár este.

Vásárolj konzervet, sokszor megéri!

Lehet, hogy sokkal menőbb, de anyagilag rosszabb döntés egy nagy doboz friss paradicsomból készíteni például a Marinara-szószt. Ha megteheted, naná, hogy dobd össze friss alapanyagokból, de ha spórolnál egy keveset, válaszd a konzervparadicsomot – ugyanolyan finomak lesznek azzal is az olasz fogások.

Készítsd te az önteteket!

Az előre elkészített szószok néha szükségtelen összetevőket, esetleg cukrot és tartósítószereket tartalmaznak, és drágábbak is lehetnek a házinál. Locsold meg a salátát olívaolajjal és balzsamecettel, keverj össze mézet mustárral, esetleg készíts mogyoróvajas-csilis öntetet szójaszósszal! Garantáltan olcsóbban kijössz majd így, mint a bolti változatokkal.

Nincs szükséged a készételekre

A mediterrán diéta jelenleg nagyon népszerű, ennek köszönhetően számtalan készétel van a piacon: saláták, zöldségek sült hússal, amiket már csak mikrózni kell… Naná, hogy ha éhesen mész vásárolni, a legjobb ötletnek ezek tűnnek. Ha azonban megnézed egy-egy kisebb adag árát, rájöhetsz, hogy abból két-három adag is kihozható. Ha bevállalsz egy kicsit több munkát, és legalább néhány napra előre főzöl, sokkal kedvezőbb áron elkészítheted ugyanazt a fogást. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra