Keveset hallunk róla, pedig nagyon egészséges: a króm jótékony hatásai

GettyImages-76661626

A króm nincs igazán a köztudatban, pedig az egészségre, illetve különböző betegségekre gyakorolt jótékony hatásai bizonyítottak. Körüljárjuk és megmutatjuk, hogy miért és milyen esetben érdemes nagyobb figyelmet fordítanunk a krómbevitelünkre.

Az elhízás, a szénhidrátanyagcsere-zavar, vagy éppen a 2-es típusú cukorbetegség manapság sajnos annyira gyakran előforduló problémák, hogy szinte a mindennapjaink részét képezik. Ezeknek a betegségeknek a kezelése nem egyszerű feladat, az étrendi és életmódbeli változások mellett nagyon sok esetben gyógyszeres terápiára is szükség van az állapot javítása érdekében. Természetesen, mint szinte minden esetben, itt is a megelőzésre kell helyezni a hangsúlyt, azonban ha már megtörtént a baj, akkor sincs ok a pánikra. A komplex életmódbeli és orvosi terápia mellett nagyon sok egyéb – talán eddig ismeretlen – anyag, tápanyag, vitamin és ásványi só is a segítségünkre lehet és növelheti a kezelés sikerességét. Az egyik ilyen kevésbé ismert vegyület a króm.

A króm kétféle formában van jelen az életünkben. Mindkettő az egészségünkre hat, csak amíg az egyik rontja (a Cr-6, amely mérgező az emberi szervezet számára, és főleg ipari szennyezés következtében találkozhatunk vele), a másik változat (Cr-3) a javunkat szolgálja, ugyanis segít bizonyos betegségek kezelésében. A króm (Cr-3) kis mennyiségben esszenciális nyomelem, amelyet a testünk nem tud szintetizálni, legnagyobb részt a táplálkozásunk során visszük be a szervezetünkbe.

Érdekesség, hogy a króm felszívódhat a tüdőn, a bőrön és az emésztőrendszeren keresztül is, felszívódása azonban nagyban függ az adott vegyület tulajdonságaitól, illetve egyéb, felszívódást megnehezítő tényezőktől, például magas rosttartalmú táplálék együttes bevételétől, vagy éppen savlekötők használatától.

A króm hatásai

  • Az egyik legfontosabb tulajdonsága, hogy szénhidrátanyagcsere-zavar esetén segíti a vércukorszint stabilizálását, ezáltal hozzájárul a normál vércukorszint fenntartásához.
  • 2-es típusú cukorbetegségben csökkenti mind az éhgyomri, mind az étkezések utáni vércukorszintet.
  • Segít csökkenteni és normalizálni a koleszterin- és trigliceridszintet (ezek a „rossz” zsírok a vérünkben).
  • Hozzájárul a sikeres fogyókúrához azáltal, hogy az előbb említett hatásai mellett csökkenti, sőt teljesen meg is szünteti a farkaséhséget, nagy étvágyat, nassolhatnékot.
  • Részt vesz a makrotápanyagok (azaz a fehérje, zsír és szénhidrát) normál anyagcseréjében.

Változatos táplálkozással biztosítható az élettani folyamatokhoz szükséges mennyiségű króm (az ajánlott napi krómbevitel: 40-50-200 mikrogramm), azonban szénhidrátanyagcsere-zavarban, fogyókúra esetén, intenzív sport, emocionális stressz, várandósság/szoptatás során növekedhet a krómigényünk, ezért ezekben az esetekben érdemes fokozottan odafigyelni a krómszintünkre (ezt egyszerű laborvizsgálattal meg tudják állapítani) és növelni a krómbevitelünket. 

(A cikk információi általános jellegűek, nem helyettesítik az egyéni dietetikai tanácsadást.)

Oszd meg másokkal is!
Mustra