Most van szezonja, és védi az agyadat ez az olcsó zöldség

GettyImages-1295053302

Azt szinte mindenki tudja, hogy a káposzta remek C-vitamin-forrás, de azt biztosan nem gondoltad, hogy ennyire egészséges!

Nálad sem múlhat el a karácsonyi szezon töltött káposzta nélkül? Nem mondom, hogy két perc alatt elkészül, de az összeállítás igazán nem sok idő, és ha kész, akkor jó pár napig nem lesz gondunk az ebédre. De nemcsak azért jó, mert kiadós, hanem azért is, mert elképesztően egészséges. A káposzta nem csupán savanyított formában van jó hatással az egészségünkre, és szerencsére szinte egész évben megtaláljuk a boltok polcain. Nézzük, miért is jó, ha sokszor kerül az asztalra.

Segít a fogyókúrában

Mivel a fehér- , a vörös-, és a kelkáposzta, de még a kelbimbó és a többi keresztesvirágú is hasonló beltartalmi értékekkel rendelkeznek, így változatos étrend mellett gyakran beiktathatjuk a menübe a káposztaféléket. A magas rosttartalom alacsony kalóriatartalommal párosul, így fogyókúrába is remekül beilleszthető. 100 g apróra vágott nyers zöld káposzta mindössze 25 kalóriát tartalmaz, és emellett 2,5 g rostot. Ez a rosttartalom gyorsan és hosszú ideig biztosít teltségérzetet, mivel nem emészthető szénhidrát, így nem szívódik fel és távozik a szervezetből.

Nem csak a káposzta, az összes keresztesvirágú egészséges
Nem csak a káposzta, az összes keresztesvirágú egészségesMassimo Ravera / Getty Images Hungary

Jó hatással van az emésztésünkre 

Ez a sok oldhatatlan rost és a káposztafélékben található fitoszterolok segítik a megfelelő bélmozgást, és támogatják az emésztőrendszerünk egészségét is, mivel táplálják az ott található jó baktériumokat, különösen akkor, ha fermentált formában, savanyú káposztaként fogyasztjuk. Az egészséges bélflóra erősíti az immunrendszerünket, és alapvető tápanyagokat termel.

Erősíti az immunrendszerünket

Immunrendszerünket nemcsak a magas rosttartalom segíti, hanem a rendkívül sok C-vitamin is, aminek többek között fontos szerepe van a kollagéntermelésben, és segíti a vas felszívódását, amiből a káposztafélék is jelentős mennyiséget tartalmaznak. Emellett antioxidánsként semlegesíti a káros szabad gyököket, melyek a sejtek öregedését vagy rákos elváltozását idézhetik elő. 

Az előbb említett 100 g káposzta tartalmazza a napi ajánlott C-vitamin-bevitel 45%-át. 

Küzd a gyulladásokkal

A C-vitamin mellett fontos természetesen előforduló antioxidánsok a vöröskáposzta színét adó antociánok. Ezek a színanyagok találhatóak többek között az áfonyában, szilvában, kék szőlőben is és az immunrendszer támogatása mellett gyulladáscsökkentő hatásuk is van. Egy 1005 nő körében végzett felmérésben azt állapították meg, hogy azok körében, akik több keresztes virágú zöldséget ettek, sokkal alacsonyabb volt a gyulladásszint. Ez arra utal, hogy a káposztafélék, karfiol, brokkoli rendszeres fogyasztása segíthet a krónikus gyulladások szabályozásában. Ez azért fontos, mert a hosszan fennálló gyulladásos állapot szívbetegséggel, rákkal, reumás ízületi gyulladással és sok más betegséggel jár.

Csökkentheti a rák kockázatát

A magas antioxidáns-tartalom és a gyulladások csökkentése is segít a daganatképződés kockázatának alacsony szinten tartásában, de van egy jelentősebb tényező is. Az ételkészítés, rágás és emésztés során a keresztes virágú zöldségekben lévő glükozinolátok biológiailag aktív vegyületekké bomlanak le, mint például indolok és izotiocianátok. Állatkísérletek során azt találták, hogy az indolok és az izotiocianátok gátolják a rák kialakulását patkányok és egerek számos szervében.

A savanyú káposzta különösen jó az emésztőrendszerünknek
A savanyú káposzta különösen jó az emésztőrendszerünknekczekma13 / Getty Images Hungary

Védi a szemünket 

Az antociánok önállóan is jó hatással vannak a szemünkre, de a káposzta magas béta-karotin-tartalmával, és másodlagos növényi anyagaival együtt, mint a lutein és a zeaxantin, még hatékonyabb a látásunk védelmére. Ez utóbbiak felhalmozódnak a retinában, és különösen hasznosak a látáskárosodás megelőzésében.

Támogatja a szívünk és ereink egészségét

A káposztában lévő kálium segít a csökkenteni a vérnyomást, a rostok és fitoszterolok pedig csökkentik a koleszterinszintet. Ezenkívül a káposzta jó forrása a B-vitaminnak, a folsavnak, aminek magasabb bevitele csökkenti a stroke és a szívroham kockázatát. Kutatások azt sugallják, hogy az antociánok is csökkentik a szívbetegségek kockázatát.

A csontritkulás megelőzésében is szerepet kap

Magas K-vitamin-tartalma segít megőrizni csontjaink egészségét, és fontos szerepe van a véralvadásban. A már emlegetett csésze az ajánlott napi érték 85%-át biztosítja, éppen ezért érdemes figyelni rá, hogy megzavarhatja egyes vérhígítók hatását.

Jót tesz az agyunknak

A Táplálkozási és Dietetikai Akadémia a káposztát és más keresztes virágú zöldségeket ajánlja, hogy segítsenek fenntartani az erős kognitív funkciókat az életkor előrehaladtával. A memória és az éberség szintje javítható megfelelő táplálkozással. A káposztában található antociánok segítenek optimalizálni az agy véráramlását, mert serkentik a mikrokeringést. 

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra