A beleid állapota ilyen erőteljes hatással van az agyadra és a hangulatodra

GettyImages-1145099485

A hangulatingadozás, a lehangoltság és a stressz fárasztó hatása rendkívül megviseli az embert, ám a hasznosabb és egészségesebb a természetes megoldásokat áttekinteni.

A gyógynövények, zöldségek és gyümölcsök valóságos kincsei a házi patikának, erős hatóanyagaiknak köszönhetően számos betegség gyógyítására természetes alternatívát kínálnak. Mást kell azonban bevetni, ha emésztési zavar kínozza az embert, mást, ha megfázott, de a feszültségoldásra is akad köztük bevethető.

Az orbáncfűtől a kamillavirágig több növényből készíthető forrázat, akár ízlés szerint keverhetők is egymással a kellemesebb eredmény érdekében. Azt viszont vedd figyelembe, hogy amennyiben a probléma nem múlik el, hosszú távon fennáll, vagy erősödik, esetleg más egészségügyi zavarokkal is kiegészül, érdemes lehet pszichológus segítségét kérni.

Hangulatjavítás a beleken és az agyon keresztül

Ma már tudományosan is igazolt, hogy jobb hangulatot, élesebb, koncentráltabb elmét, rugalmasságot és nyugalmat élvezhet bárki, ha egy kicsit feljavítja bélrendszere állapotát.

Ezt a bél–agy tengelyt a beleket és az agyat összekötő „telefonvonalként” ábrázolhatjuk. Ez a vonal három területről kommunikál az agy felé: az immunrendszerből, az endokrin rendszerből és az idegrendszerből. Tehát ha az ember zavartnak vagy levertnek érzi magát, vagy hosszú ideig gondjai vannak a fókuszálással, akkor ez lehet egy távoli hívás, amellyel az agyad szeretne üzenni valamit.

A legtöbb neurotranszmitter a bélrendszerben található. A szervezetben lévő szerotonin akár 90 százalékát a bélrendszerben állítják elő a mikrobiomban található egészséges baktériumok. A szerotonin fontos, mivel befolyásolja a hangulatot, az étvágyat, a stresszre adott reakciókat is.

A bélrendszered állapota fontosabb, mint gondolnád

A Psychology Today szerint 100 millió idegsejt szegélyezi a beleidet, és ha valami kibillent az egyensúlyból, vészhelyzeti segélyhívást küldenek az agynak a hangulaton keresztül. Ha valaha is súlyos hangulati ingadozásokat tapasztaltál az antibiotikumok szedése közben, akkor az agyad épp jelzést kapott a bélrendszerétől. Az irritábilis bélszindrómában és gyulladásos bélbetegségben szenvedők szintén hajlamosak a hangulati zavarokra, ami azt jelzi, hogy a bélrendszerük javításra szorul.

A 20. század elején George Porter Phillips brit klinikus észrevette, hogy sok depressziós páciense súlyos székrekedésben is szenved. A hangulat és a mikrobiom közötti kapcsolat megteremtése érdekében Phillips kefirt adott pácienseinek, mert az gazdag egy barátságos mikrobában, amely megkönnyíti az emésztést. A többség teljes javulást mutatott, míg a többiek lényegesen jobban érezték magukat.

A kutatások a mai napig folynak, izgalmas felfedezések születnek a mentális egészség területén. A World Journal of Psychiatry folyóiratban megjelent, 2021 júliusában készült tanulmány a glutamát aminosav és a depresszió közötti összefüggést vizsgálta. A glutamát egy serkentő neurotranszmitter, és tanulmányozzák a szorongás, a szociális visszahúzódás és a depresszió kezelésében. Ha helyreáll a glutamát útja a bélből az agyba, akkor van remény arra, hogy további előrelépések tehetők a hangulati rendellenességek gyógyításában.

A hangulatod erősen összefügg a beleid állapotával
A hangulatod erősen összefügg a beleid állapotávalLuis Alvarez / Getty Images Hungary

Maximalizáld a hangulatot az egészséges ételekkel

Mivel az étel hangulat, összpontosíts a jó hangulatú ételekre! Ezek közé tartozik a sok gyümölcs és zöldség fogyasztása, különösen a polifenolokban gazdagok. Amikor a polifenolok a bélben vannak, üzemanyaggá alakulnak. Az étcsokoládé, a zöld tea, az áfonya, a brokkoli, a vörös szőlő és a mandula mind jó választás lehet.

Kerüld a cukros és a feldolgozott ételeket, mert ezek csak rosszabb állapotba hozzák a bélrendszert. A rendszeres fogmosás és fogselyem is segíthet eltávolítani a problémás baktériumokat, ami egészségesebb bélrendszerhez vezethet. Ügyelj arra, hogy napi menüd erjesztett ételeket is tartalmazzon, mint például a joghurt, a kombucha, a kimchi, a savanyú káposzta és a kefir.

Nyúlj a természetes segítőkhöz: zöldség, gyümölcs, joghurt… Getty Images Hungary
Nyúlj a természetes segítőkhöz: zöldség, gyümölcs, joghurt… Getty Images HungaryHinterhaus Productions

Amikor legközelebb megtervezed az étkezéseid, ne feledd, hogy ételválasztásod segít a test, az elme és a hangulat felturbózásában.

A kutatás halad előre, különösen ami a glutamátterápiát illeti, és a jó hír az, hogy az emberek mentális jólléte, kedélyállapota a hűtőszekrény kinyitásával is összefügg.

Szakácskönyv egy kis extrával!

 

Mentes Anyu legújabb könyvét azoknak ajánljuk, akik egészségük érdekében vagy meggyőződésből különleges étrendet követnek, de azoknak is, akik csak inspirációt, új ízeket keresnek.

Most AJÁNDÉK üvegpalack és vászontáska is jár a könyv mellé!

Tekintsd meg ajánlatunkat,  kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra